הבחירות יעלו 3.5 מיליארד שקל; בכירים באוצר: לבחירות השלכות הרסניות

לדברי בכיר באגף התקציבים במשרד האוצר, "לבחירות הללו יהיו השלכות הרסניות על המשק", כיוון שעד חודש מאי לא יהיה תקציב מאושר

העלות של הבחירות הקרובות - הישירה והעקיפה - מוערכת בכ-3.5 מיליארד שקל. לפי הערכה במשרד האוצר, העלות הישירה של הבחירות נאמדת בכ-400 מיליון שקל, הכוללים את תקציב התעמולה לח"כים בסך כ-180 מיליון שקל; ועלות הפעלת הקלפיות הנאמדת בכ-200 מיליון שקל.

מעבר לכך ישנן עלויות עקיפות הנאמדות בלפחות 3 מיליארד שקל, הנובעות מאובדן יום עבודה למשק, שכן יום בחירות הוא יום שבתון. אומדן זה מחושב לפי התוצר המקומי הגולמי (תמ''ג), שיצר המשק בשנת 2007 לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בתוספת של 4.5%, שהוא שיעור הצמיחה המשוער לשנת 2008, חלקי 220, שהם סך ימי עבודה לשנה.

לדברי בכיר באגף התקציבים במשרד האוצר, "לבחירות הללו יהיו השלכות הרסניות על המשק", כיוון שעד חודש מאי לא יהיה תקציב מאושר. זאת, לדבריו, משום שהצפי הוא שהבחירות ייערכו בפברואר, כך שעד שתוקם ממשלה חדשה ויתחדשו דיוני התקציב, לא צפוי אישור של התקציב עד אמצע 2009.

"אין וודאות תקציבית, אי אפשר להתחיל פרויקטים של תשתיות חדשים, אי אפשר לבצע רפורמות מבניות במשק, הכול ייתקע בעצם, דווקא בתקופה של משבר ריאלי ופיננסי חמור", הסביר הבכיר והוסיף: "הגרוע מכל הוא שממש לא ברור שהדרישות המופרזות של החברות הקואליציוניות ששמענו בחודש האחרון ייעלמו, ואף קיים סיכוי סביר שהן תתחזקנה עוד".

בנוסף חוששים באוצר מתקופה של חקיקה "פופוליסטית ולא אחראית", שצפויה להביא לפריצות נוספות במסגרת התקציב.