הקרן ההון סיכון וולדן: "אנחנו מכינים את החברות שלנו למיתון ארוך"

על רקע המשבר, הקרן האמריקנית וולדן מתכוננת לימים קשים ובונה על חברות שגם אם המטה שלהן בארה"ב והמו"פ בישראל, הן מכוונות לשוק האסייתי ; אנדרו קו, שותף בוולדן: "אנחנו מחפשים חברות היברידיות בכל העולם"

ימים עוד יגידו אם הן צודקות בגישתן, אך לא מעט קרנות הון סיכון אמריקניות הפעילות גם באסיה מבטאות סוג של ביטחון אל נוכח המשבר הנוכחי. הטיעון שמשרה אצלן ביטחון הוא שחברות הטכנולוגיה שפונות לשווקים באסיה, בעיקר לסין והודו, ייפגעו פחות מהטלטלה בשווקים, כי גם אם תירשם שם האטה בצמיחה, היא עדיין תשמור על קצב שנתי של 7%-8%.

אחת מהקרנות הללו, Walden International מסן פרנסיסקו, מנהלת 1.9 מיליארד דולר ומשקיעה בחברות אמריקניות ואסייתיות המטרה למנף את היכולות שלהן בשווקים. הקרן, שנמנית עם הפעילות הוותיקות בתעשיית ההון סיכון האמריקנית, משקיעה בחברות מוליכים למחצה, מוצרי צריכה אלקטרוניים ודיגיטליים, תוכנה ושירותי IT, קלינטק ותקשורת.

אנדרו קו, שותף בקרן מאז שנת 1994, יגיע לישראל כדי להשתתף בכנס הג'רני של ארנסט אנד יאנג, שייערך בשיתוף עם "גלובס" ב-3 בנובמבר במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב. קו אומר בראיון ל"גלובס", שלמרות המשבר שכנראה יהיה ארוך, הוא אופטימי ומרגיש שהאסטרטגיה של וולדן מחסנת במעט מפני פגעיו.

לדבריו, "כולם מרגישים את הסנטימנט השלילי כעת. המשבר יהיה ארוך ותהיה ירידה משמעותית בכל השווקים. אנחנו מכינים את החברות שלנו להיערך למיתון ארוך. נקודת האור עבורנו היא שהודו וסין אמנם מייצאות הרבה אבל השווקים שלהן הם מנועים גדולים שלא בהכרח נשענים על הייצוא. הצריכה האישית בשווקים הללו עדיין בצמיחה וכנראה תגיע ל-8% בשנה. הפעם תהיה האטה גלובלית ובוודאי הודו וסין ייפגעו גם הן, אך עדיין יש באסיה שווקים שאולי רק יאטו אך לא יעצרו".

השקעה ב-4 ישראליות

קו הגיע לוולדן אחרי שנים של ניסיון אופרטיבי ומחקרי. הוא היה נשיא חברת CTV (Chemical Technologies Ventures) ומדען מחקר במעבדות של IBM. לקו אין התנסות בהשקעות בישראל, למרות שוולדן מעורבת בשוק המקומי.

מאז 1987 וולדן משקיעה בישראל ואף הייתה שותפה של וולדן ישראל ועשתה לעיתים השקעות משותפות עם הקרן הישראלית, עד לשנת 2000 אז הקרן הישראלית והבינלאומית הפרידו כוחות. מאז וולדן האמריקנית השקיעה בישראל בארבע חברות - SolarEdge, Matisse, Narus ו-Actelis.

*הסבר על האסטרטגיה של הקרן.

"וולדן היא קרן גלובלית שמשקיעה בחברות טכנולוגיה בשלבים המוקדמים בארה"ב ובשווקים השונים באסיה. האסטרטגיה שלנו מתמקדת באיתור חברות אמריקניות שניתן למנף את פעילותן באסיה. יש לנו חברות שהמטה שלהן ממוקם בארה"ב, אבל המו"פ נעשה בסין והשוק הוא באסיה. למשל, Telegent Systems, שאנחנו מכנים, חברה היברידית, כלומר - המטה אמנם ממוקם בפאלו אלטו, אבל כל המו"פ שלה - של שבב לטלפונים ניידים - נעשה באסיה, במיוחד בסין, ושם גם השוק. זה מודל לחברה שמתאימה לפרופיל ההשקעות שלנו. השקענו גם בחברה אמריקנית שפיתחה פורטל סיני. היא התמזגה עם חברה בבייג'ין ונעשתה השחקן הדומיננטי בסין בתחום. החברה הונפקה בנאסד"ק. חלוקת ההשקעות היא 60% באסיה ו-40% בארה"ב".

*אתם מחפשים עסקאות גם בישראל?

"אנחנו מחפשים חברות היברידיות בכל העולם. הטרנד של מינוף היכולות הגלובליות נוגע לכל אזורי ההיי-טק, וישראל היא מקום מתאים. אנחנו מסתכלים על חברות במודל הזה, שניתן למנף את הטכנולוגיה שלהן לשווקים באסיה. ההשקעה שלנו בסולאר-אדג' הישראלית מלמדת על הכוונות שלנו - חברות עם מו"פ בישראל ומטה בשוק היעד - אירופה, ארה"ב או אסיה".

עזרה מוולדן ישראל

*מי מסייע לכם באיתור ההזדמנויות בישראל?

"בעבר עשינו השקעות משותפות עם וולדן ישראל. היום רוני חפץ שממשיך לנהל את הפורטפוליו של וולדן ישראל, מסייע לנו באיתור הזדמנויות".

*בישראל פועלות לפחות שתי קרנות מקומיות שמציעות אסטרטגיה דומה של התמקדות בשוק הסיני - אינפיניטי ו-CIVC. למה שהיזמים ירצו לעבוד דווקא אתכם?

"כי אנחנו פעילים בשווקים באסיה מאז שנת 1987. יש לנו שותפים, קשרים, יחסים מתמשכים עם התאגידים הגדולים ומשרדים ברחבי אסיה. זה ה'פורטה' שלנו. יש הרבה קרנות שמציעות לחברות להביא אותן לשווקים באסיה, אבל אנחנו עושים את זה כבר שנים".