דגי נוי במקום נדל"ן

כמה דרכים יצירתיות וחוקיות לגמרי להרוויח מקנייה של חברה מפסידה

המשבר הכלכלי מהווה הזדמנות מצוינת לרכישת חברות מפסידות, במחירים אטרקטיביים. חברות רבות נמצאות כיום על המדף והמשקיעים מתעניינים בהן לא רק בשל המחירים הנמוכים, אלא גם בשל האפשרות לעשות שימוש יעיל בהפסדים לקיזוז כנגד רווחים, במטרה לצמצם את תשלומי המס.

על הפרקטיקה של המשקיעים בעניין זה עמדה פעם השופטת ורדה אלשיך באחד מפסקי הדין שחיברה שבו כתבה כי מן המפורסמות הוא, כי לא פעם, קונה חברה פעילה חברה מפסידה, בכדי להשתמש בהפסדים לקיזוז תשלומיה לרשויות (פסק דין שניתן בפרשת "ברג רהיטים" ב-2002).

הוראות חוק ברורות

לפי החוק מותר לקזז הפסד בשנה אחת, כנגד הכנסה בשנים הבאות, ובתנאי שמקור ההכנסה הוא "מעסק או ממשלח יד" (לשון החוק). כלומר: כספים שנצברו כתוצאה מפעילות עסקית מסחרית או אחרת, או ממתן שירותים מקצועיים.

כל חברה בע"מ רשאית לקזז את הפסדיה מעסק אחד כנגד רווחיה מעסק אחר, אף אם מדובר בעסקים שונים, שאין כל קשר ביניהם להוציא את הבעלות המשותפת.

דגי נוי במקום נדל"ן

מעשה בחברת "אקווריום פיש ברידינג סנטר בע"מ" שעסקה בגידול דגי נוי וצברה הפסדים עסקיים שהגיעו בחודש דצמבר 1988 לסך הגבוה מ-4 מיליון שקלים. ביולי 1989 רכש אדם בשם יואב רובינשטיין את כל מניות חברת אקווריום פיש תמורת 160 אלף שקלים. בינואר 1990 שונה שם חברת "אקווריום פיש" ל "יואב רובינשטיין ושות' חב' לבניין פיתוח ומימון בע"מ". היא לא המשיכה את הפעילות בתחום גידול דגי הנוי, אלא, עסקה באופן בלעדי בתחום הבנייה והנדל"ן.

"יואב רובינשטיין וגו'" צברה רווחים עסקיים בפעילות הנדל"ן שלה וביקשה לקזז מרווחיה אלה, את הפסדי חברת אקווריום פיש מגידול דגי הנוי וכך לחמוק מתשלום מס.

המקרה הובא בפני בית המשפט העליון והנשיא אהרן ברק קבע בפסק הדין כי מאחורי העיסקה לא עמדה מטרה מסחרית, אלא רק שאיפה להפחית את המס באמצעות קיזוז ההפסדים. על כן הוא קבע שהעסקה "מלאכותית", והתיר למס הכנסה להתעלם ממנה, למנוע את הקיזוז מהרווחים, ולתבוע את המס מרווחי הנדל"ן.

הדרך הכשרה

לצד אופיה הביקורתי של פסיקת ברק בענין חברת דגי הנוי, הובהר בה שלא כל רכישת חברה מפסידה תחשב כעסקה מלאכותית, וכי במקרים מסוימים יכולה עסקה מסוג דומה, להיות כלי כשר למהדרין לקיזוז הפסדים.

פסק דין אחר של בית המשפט העליון סלל אפשרות נוספת לצמצום תשלום המס באמצעות הפסדים.

במקרה של בעל מניות מיעוט בחברה מפסידה, אפשר לצמצם את תשלום המס באמצעות העברת פעילות רווחית אליה וקיזוז ההפסדים (המיוחסים לאותו בעל מניות) כנגד הרווחים.

חובת דיווח

בכל מקרה, החוק מחייב לדווח על רכש חברה מפסידה אשר עשויה להניב חסכון במס. חובת הדיווח היא בתנאי שיתקיימו שלושת התנאים הבאים:

  1. הבעלות היא על 50% או יותר מהחברה המפסידה
  2. החברה הפסידה 3 מיליון שקלים לפחות
  3. רכישת החברה הושלמה בתוך שנתיים לפחות

מסקנות ודרכי פעולה

החדשות הטובות הן שבתקופה זאת ניקרות הזדמנויות מעניינות לרכישת חברות מפסידות במחירים מציאה. החדשות הטובות יותר הן שרכישת חברה מפסידה עשויה גם לצמצם את תשלומי המס.

החדשות המסובכות הן שמשקיעים המעוניינים לצמצם תשלומי המס בעזרת מהלך זה, חייבים להוכיח היגיון עסקי ברכישת החברה המפסידה.

דוגמאות למקרים מובהקים שבהם ניתן להוכיח היגיון עסקי:

  1. רכישת שלד בורסאי
  2. רכישת חברה לשם שיקומה
  3. רכישת חברה מתחרה לשם הוצאתה מהשוק

זהירות

רשויות המס אורבות לרכישות שעולה מהן ניחוח קיזוז הפסדים, וכדאי להיערך לתגובה שלהן למהלך כזה באמצעות התייעצות עם מומחה.


אבי נוב הוא ד"ר במיסוי בינלאומי, עורך דין המייצג לקוחות מישראל ומחו"ל בתחום המיסוי, ומרצה בבית הספר למשפטים של המכללה למנהל. ניתן לפנות אליו במייל avinov@bezeqint.net