המשבר כבר כאן: נתוני סחר החוץ של ישראל בספטמבר משקפים תמונה קודרת

על-פי הנתונים שפרסמה הלמ"ס, ההאטה נרשמה בכל תחומי סחר החוץ ; הגרעון המסחרי צפוי לצמוח השנה ביותר מ-80% ; בפעם הראשונה מזה כ-4 שנים לא נרשם גידול בייצוא ההיי-טק הישראלי

המשבר הכלכלי גם מתחיל להיות מורגש ביתר שאת בסחר החוץ של ישראל. נתוני סחר חוץ של ישראל בחודש ספטמבר משקפים תמונה קודרת: הביקושים, גם הפנימיים וגם החיצוניים יורדים, וכתוצאה מכך היבוא והיצוא של מדינת ישראל נעצר. מתברר כי היצוא יורד בקצב מהיר יותר מהיבוא תוך הרחבה מתמשכת של הגרעון המסחרי.

מנתונים שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי בתשעת החודשים הראשונים של השנה, הסתכם הגירעון המסחרי ב-1.2 מיליארד דולר בממוצע לחודש, 14.0 מיליארד דולר במונחים שנתיים. יצויין כי הגירעון המסחרי הכולל בשנת 2007 הסתכם ב-10.2 מיליארד דולר. בהינתן שמגמה זו נמשכת, נתוני חודש ספטמבר משקפים גרעון מסחרי של יותר מ-18 מיליארד דולרים שנתיים, קרי, זינוק חד של יותר מ-80% בגרעון המסחרי בשנת 2008, לעומת שנת 2007 כולה.

המיתון שפוקד את כלכלות ארצות הברית ואירופה, המהווים שני שליש מיצוא הישראלי גרם לירידה בקצב היצוא של ישראל. מנגד, הגלישה של המיתון בחו''ל לתוך המשק הישראלי משתקף גם בנתוני היבוא של ישראל, שמורידה הילוך בקצב היצור והצריכה הפרטית, דבר שמאט את קצב היבוא של המשק הישראלי. מהנתונים שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי בחודש ספטמבר 2008, הסתכם יבוא הסחורות ב-5.4 מיליארד דולר, יצוא הסחורות ב-4.2 מיליארד דולר, והגירעון המסחרי ב-1.1 מיליארד דולר.

האטה בייבוא חומרי-גלם ומוצרי צריכה

נתוני הסחר של ייבוא הסחורות (למעט יהלומים, אניות ומטוסים וחומרי אנרגיה) מצביעים על האטה חדה בקצב העלייה: ביולי- ספטמבר 2008 עלה ייבוא הסחורות ב-1.6% בחישוב שנתי, לאחר עלייה של 10.5% במרס-מאי 2008. ירידה זו בולטת במיוחד ביבוא חומרי גלם (למעט יהלומים וחומרי אנרגיה) אשר עלה בשלושת החודשים האחרונים ב-6.6% בחישוב שנתי, לאחר עלייה של 20.0% באפריל -יוני 2008. ביבוא מוצרי השקעה (למעט אניות ומטוסים) נרשמה ירידה של 2.7% ביולי-ספטמבר 2008 בחישוב שנתי.

הירידות הללו מעידות על האטה בקצב היצור של המשק הישראלי, אשר לנוכח הירידה בביקושים הפנימיים והחיצוניים, צורך פחות חומרי גלם. גם יבוא מוצרי בני קיימא (ריהוט ומוצרי חשמל ביתיים וכלי תחבורה) ירד ביולי-ספטמבר ב-16.2% בחישוב שנתי, המעיד על ירידה בקצב הצריכה הפרטית של הישראליים. לעומת זאת, עלה יבוא מוצרים לצריכה שוטפת (תרופות, מזון ומשקאות, הלבשה והנעלה) ביולי-ספטמבר 2008 ב-18.2%. עיקר העלייה נרשמה ביבוא מזון ומשקאות (33.4%).

גידול היצוא נשחק - יצוא היי-טק נעצר

יצוא הסחורות (למעט יהלומים) עלה, על פי נתוני המגמה בחודשים יולי-ספטמבר 2008 ב-2.4% בחישוב שנתי בלבד, זאת לאחר עלייה של 14.9% בחודשים אפריל-יוני 2008. היצוא התעשייתי, המהווה כ-80% מיצוא הסחורות והוא הקטר המרכזי לצמיחת המשק, עלה בשלושת החודשים האחרונים ב- 2.8% בלבד לאחר עלייה של 15.8% בחודשים אפריל-יוני 2008.

הירידה ביצוא משקפת את המיתון הקשה שאליו נקלעו רוב שוקי היעד של היצוא הישראלי. הנתון המדאיג ביותר הינו כי יצוא תעשיות טכנולוגיה עילית, היי-טק, המהווה כמחצית מכלל היצוא התעשייתי (למעט יהלומים) נשאר ללא שינוי בשלושת החודשים האחרונים, לאחר עלייה של 8.3% בחודשים אפריל-יוני 2008.

מדובר בפעם הראשונה מזה כארבע שנים שלא נרשם גידול ביצוא ההיי-טק הישראלי. הקיפאון ביצוא ההיטק מבשר רעות להתפתחות הצמיחה של המשק הישראלי, שכן מדובר במנוע צמיחה מרכזי של המשק. על פי נתוני הלמ''ס נרשמה ירידה ביצוא ציוד תקשורת, בקרה, רפואי מדעי (8.5% בחישוב שנתי) וביצוא ענף רכיבים אלקטרונים (3.2% בחישוב שנתי). בשאר הסקטורים נרשמה האטה חדה בגידול כאשר בתעשיות טכנולוגיה מעורבת מסורתית (21% מכלל היצוא התעשייתי) נרשמה ירידה ביצוא ביולי-ספטמבר 2008 של כ-8.8% בחישוב שנתי, לאחר עלייה של 22.4% בחישוב שנתי בחודשים אפריל-יוני 2008.