רשות ני"ע לרואי החשבון המבקרים חברות ציבוריות: עליכם להיות עירניים

הרשות מציינת כי היא רואה בפעילות רואי החשבון המבקרים "ככזו התורמת לביטחון ולאמון בשוק ההון, לשקיפות בו ולאיכות המידע הזורם בו; דברים אלה מקבלים משנה-תוקף בימים אלה של משבר כלכלי עולמי"

רשות ניירות ערך פנתה היום (ב') לרואי החשבון המבקרים חברות ציבוריות, בדרישה להיות עירניים בעת עריכת הביקורת וסקירת הדו"חות.

הרשות מציינת בפנייתה, עליה חתום מנהל מחלקת התאגידים, ד"ר משה ברקת, כי היא רואה בפעילותם של רואי החשבון המבקרים - בהיותם משומרי הסף החיצוניים החשובים במעלה - "ככזו התורמת לביטחון ולאמון בשוק ההון, לשקיפות בו ולאיכות המידע הזורם בו. דברים אלה מקבלים משנה-תוקף בימים אלה של משבר כלכלי עולמי והתגברות סימנים שליליים בכלכלה המקומית".

הרשות מדגישה בפני רואי החשבון, כי יש לבצע ביקורת וסקירה של הדו"חות ביתר זהירות ועם מידת הספקנות הראויה, תוך הקפדה על בקרת איכות קפדנית.

הרשות מביאה בפנייתה מספר מקרים של ליקויים ביישום עבודת הביקורת: כך, למשל, מקרה שבו רואה החשבון מצא סימני אזהרה לגבי יכולתו של עסק להתנהל כעסק חי, ובדו"חות לא ניתן גילוי לגבי ספקות אלה.

במקרה אחר, רואה חשבון לא בחן השפעת אירועים שקרו לאחר תאריך המאזן על הערכת שווי של מבנה, למרות קיומם של אומדנים קריטיים בעבודת מעריך השווי. הרשות מבהירה כי עם יישום התקנים הבינלאומיים, הערכות שווי משמשות כלי מרכזי בהצגת נתונים בדו"חות.

במקרה נוסף, רואה חשבון נתן חוות-דעת בלתי מסויגת - למרות איפוס מכוון של יתרות בעלי שליטה לקראת מועד הדו"חות הכספיים, ומשיכתם חזרה לאחר מכן.

הרשות מבקשת מרואי החשבון להיות עירניים גם לנושא ירידת ערך, ומציינת כי בימים אלה של משבר כלכלי יש לבחון היטב את קיומם של סימנים המצביעים על ירידת ערך של נכס ואת ההשפעה הניכרת של מקורות המידע החיצוניים.

עוד מדגישה הרשות כי היא רואה באי תלות רואה החשבון המבקר עניין מרכזי, ולכן היא בודקת התקשרויות של חברות עם רואי החשבון, ובפרט החלפות של רואי חשבון.