תה"ל איחרה ב-20 דקות - והמדינה נותרה עם מתמודד אחד במכרז לתכנון מתקן גז

הסיבה לאיחור: עומס בכביש ירושלים-ת"א ; מבקשת לבטל את הפסילה בטענה לכוח עליון

המדינה נותרה עם הצעה אחת בלבד לתכנון מתקן ייבוא הגז הטבעי הנוזלי (LNG) למשק, אחד הפרויקטים הגדולים המתוכננים בשנים הקרובות במשק האנרגיה.

בתחילת החודש הוגשו הצעות למכרז לתכנון המתקן, שאליו ניגשו שתי קבוצות בראשות חברת ההנדסה ברן וחברת תה"ל מקבוצת קרדן. אולם ל"גלובס" נודע, כי הצעתה של תה"ל הוגשה באיחור של 20 דקות לוועדת המכרזים, מה שהביא לפסילתה. כאמור כרגע אין לוועדת המכרזים אפשרויות בחירה מכיוון שרק ההצעה של ברן רלוונטית.

מדובר במכרז שפרסמה רשות הגז הטבעי לתכנון מתקן ייבוא הגז הנוזלי, הכולל בין השאר איתור מתחמים להקמת הפרויקט, הכנת תמ"א מפורטת ואישור תקן ישראלי. פרסום המכרז בא בהמשך להחלטת הממשלה לפרסם מכרז לייבוא גז טבעי נוזלי למשק ולהפעלתו לתקופה של 20-25 שנה. עלות הקמת המתקן נאמדת בכ-500-700 מיליון דולר.

בהתאם להחלטת הקבינט, המתקן לייבוא הגז הטבעי הנוזלי אמור להתחיל לפעול עד שנת 2015. זאת במטרה לתת מענה למחסור הצפוי בגז ולהגדיל את מספר הספקים.

עקב חשיבות הפרויקט, תה"ל פנתה באחרונה למשרד התשתיות בבקשה לכלול את הצעתה במכרז בטענה שהעיכוב נבע מכוח עליון. תה"ל אף צרפה אישור ממע"צ לפיו העיכוב נבע כתוצאה מעומס בלתי צפוי בכביש ירושלים-ת"א ביום הגשת ההצעות. בלשכה המשפטית של משרד התשתיות בוחנים כעת את בקשתה של תה"ל.

גורמים במשק האנרגיה ציינו כי מאחר ומדובר בפרויקט בעל משמעות רבה למשק האנרגיה, יש חשיבות לכך שכל חלופות התכנון ייבחנו. יצוין, כי התקציב שהעמידה המדינה לתכנון המתקן נאמד ב-5 מיליון שקל בלבד. גורמים במשק האנרגיה ציינו, כי הסכום שהוקצה למכרז נמוך יחסית, ואין ספק שתהיה לכך השפעה על איכות התכנון במכרז. לדבריהם, התקציב הנמוך גרם לכך שחברות בינלאומיות לא ניגשו ישירות למכרז. עם זאת, החברות הישראליות חויבו לצרף הסכמי ייעוץ עם חברות בינלאומיות המתמחות בנושא.

ממשרד התשתיות נמסר בתגובה כי "ועדת המכרזים לבחירת חברה לתכנון מתקן גז טבעי נוזלי של משרד התשתיות הלאומיות טרם קיבלה החלטות סופיות בעניין עמידת ההצעות שהוגשו בתנאים המקדמיים, הדרושים לבדיקת ההצעות לגופן. לכשיתקבלו ההחלטות בזמן הקרוב, נודיע על כך".