ברק: "נחליף את הקפיטליזם החזירי מבית מדרשו של הימין, בכלכלה עם אחריות"

יו"ר סיעת קדימה הגיש הצעת חוק לקיום בחירות תוך כ-90 יום, כדי לקצר את תהליך הבחירות מ-111 יום

יום לאחר שיו"ר קדימה, ציפי לבני, הודיעה לנשיא המדינה כי נכשלה במלאכת הרכבת הממשלה, במפלגות כבר נערכים לבחירות. בפתח ישיבת סיעת העבודה, אמר היום (ב') יו"ר המפלגה, אהוד ברק, כי העבודה "תצטרך להחליף את הקפיטליזם החזירי מבית מדרשו של הימין בכלכלה עם אחריות".

ברק אמר לחברי סיעתו כי "אנחנו נבדלים מהסיעות האחרות, במובן של הצונאמי הכלכלי שמתרגש על העולם. אנחנו מאמינים בהשקעות מסיביות בתשתיות, במו"פ בחינוך ובפריסת רשת ביטחון לשכבות הנמוכות וכן במוכנות לפרוס רשת למערכות הפיננסיות אם וכאשר יידרש".

יו"ר העבודה חזר והדגיש כי העבודה היתה בעד הקמת ממשלה חדשה והאשים במרומז את קדימה בכישלון המשא ומתן הקואליציוני. "אפשרנו בנפש חפצה לקדימה להקים ממשלה בשותפות אמת למשך שנתיים, כפי שסיכמנו. משלא נסתייע, נצטרך להיאבק על דרכנו. דרכנו ברורה, מהרקורד שלנו בנושא המדיני-ביטחוני - נכונותנו לדון בהסדר אזורי כולל - עם רגל כלכלית חזקה".

באשר לסקרים המנבאים למפלגה התרסקות בסקרים אמר ברק כי "אנו מפלגה עם עבר היסטורי ורקורד מוכחים, אני בטוח שאם נדע להתלכד ביחד מאחורי עשייה משותפת אנו יכולים לחזור למעמדנו המוביל בהנהגת המדינה".

"כשיצאנו לפגרת הקיץ, איש מאיתנו לא תיאר לעצמו שאנו נחזור לתוך קלחת כזו, כפי שאנו נמצאים בה", אמר בדיון מזכ"ל העבודה, ח"כ איתן כבל, "כולנו קוראים את הסקרים, ואינני רוצה לעסוק בלקחים, אך אחד הכלים המרכזיים שבלעדיו לא יהיה לנו כל סיכוי הוא היכולת להתאחד".

פיזור הכנסת

אחר הצהריים הודיע נשיא המדינה, שמעון פרס, על הקדמת הבחירות לכנסת, לאחר שהתברר סופית כי אף לא אחת מסיעות הבית מסוגלת להרכיב קואליציה. בשעות הבוקר נועד פרס עם נציגי סיעות הכנסת. נציגי "העבודה", הגמלאים, מרצ, יהדות התורה ובל"ד המליצו על פיזורה של הכנסת, כיוון שלטענתם, אין מועמד המסוגל להרכיב קואליציה במצב הנוכחי.

כמה שעות קודם לכן הגיש יו"ר סיעת קדימה, ח"כ יואל חסון, הצעת חוק לקיום בחירות תוך כ-90 יום. זאת במטרה לקצר את תהליך הבחירות מ-111 יום - מרגע שהנשיא פרס יודיע ליו"ר הכנסת כי ראה שלא ניתן להרכיב ממשלה - ל-90 יום באמצעות הצעת החוק.

ח"כ אלחנן גלזר, שפרש מסיעת הגמלאים, הכריז על הקמת סיעת יחיד חדשה, "הדרך הטובה". גלזר, שסירב לחבור למפלגת הגמלאים המאוחדת, הודיע כי כדי לקבל מימון בחירות הוא ישמור על הקשר עם מפלגת "צומת" כפי שעשתה סיעתו הקודמת, "צדק לזקן".

על-פי החוק זכאית כל סיעה בכנסת, לרבות סיעת יחיד, למימון שוטף בסכום של 70 אלף שקל בחודש עבור כל חבר כנסת, ו-70 אלף שקל נוספים עבור הסיעה עצמה. מתקציב הכנסת זכאית סיעת היחיד של גלזר למימון שכרו של מנהל הסיעה, בעלות של כ-150 אלף שקל בשנה. לקראת הבחירות, תהיה זכאית סיעתו למימון בעלות של 1.1 מיליון שקל עבור חבר הכנסת וסכום זהה עבור הסיעה. *