תשאלו את הסלולרי

המוטו החדש של חברת נוקיה: גם לנו יש מה להגיד, לא רק לאפל של סטיב ג'ובס

1. החיים הבאים על-פי נוקיה

החורף בפתח ועימו המחלות הנפוצות לעונה. תארו לכם שהמכשיר הסלולרי שלכם יוכל לדווח לכם לפני שאתם נכנסים לעבודה, למסעדה, לבית-הספר, לאולם הקולנוע, כמה אנשים חולים נמצאים באותו מקום, על מנת שתשקלו שוב אם להיכנס לאותו מקום? או למשל, סלולרי שאומר לכם אילו מקומות פנויים יש באיצטדיון כך שתוכלו להחליט בזמן אמת האם אתם רוצים להיכנס לראות משחק כדורגל או לוותר בגלל שאין מקומות טובים לצפייה? נוקיה החליטה שיתרונות מסוג זה של המכשיר הנייד הם המטרה הבאה שלה. ב-7 השנים הבאות היא תקצה מקורות פיתוח עצומים כדי להציע שירותים סלולריים שנראים היום יותר כמדע בדיוני.

"התפקיד שלנו הוא לתכנן 7 שנים קדימה, כדי לחזות מה יהיו הטרנדים הבאים", אומר ד"ר בוב לנוצ'י, האיש המופקד על האסטרטגיה והפיתוח העסקי בנוקיה, במסגרת כנס שערכה החברה בחודש שעבר שכותרתו The way we live next, ובו חשפה טפח מההשקעה העצומה שהיא עושה כדי לשמור על מובילותה בשוק הסלולר.

מטרת הכנס, שאליו הוזמנו עיתונאים מכל העולם, הייתה להמחיש עד כמה מורכבים תהליכי החשיבה האסטרטגית העומדים מאחורי פיתוח המכשירים, ולהצביע על הכיוונים והשירותים החדשים המתוכננים לשנים הקרובות. הפעם, לא חשפה נוקיה שום מכשיר חדש ואת מכשיר מסך המגע הראשון שלה היא חשפה רק שבועיים אחרי הכנס. העיתונאים ששאלו שאלות נהדפו בעדינות בחזרה לדיון האסטרטגי על הפיתוח.

לנוצ'י והדוברים הנוספים, דבקו בקו האסטרטגי, שאומר שאם כול הכבוד למתחרים, ויש כבוד, אפל לא תהיה זאת שתראה לנו כיצד ייראו חיינו העתידיים, תלויי הסלולר. המסר שלהם היה: גם לנו יש מה לומר וכדאי שתקשיבו.

המחקר שערכה נוקיה לשנים שעד 2015 מתמקד ב-8 תחומים: יצירתיות; מציאות מעורבת; עיצוב תוכן משתמשים; מעורבות רגשית עם המכשיר, שמותאם לסגנון חיים ולסביבה; ממשק משתמש - אינטרקציה קלה ואינטואיטיבית עם הטכנולוגיה; הרחבת פתרונות בתחום הספקטרום בדרך להרחבת השווקים; פלטפורמות שמתאימות לאספקת שירותים למיליוני משתמשים, והתחום האחרון, אינטרנט - כלומר, הכול מחובר, כול הזמן. מטרות המחקר מועברות למכוני מחקר ואוניברסיטאות בכל רחבי העולם.

לנוצ'י הסביר כיצד רעיון כמו הפיכת המכשיר הסלולרי לחיישן, שקולט, מעבד ומשדר נתונים, הופך להיות שימושי עבור מיליוני אנשים: "תארו לכם שהמכשיר יהיה מסוגל למדוד טמפרטורות. אם מכשירים יוכלו למדוד טמפרטורה בכל נקודה בעולם, ואחר-כך להעביר את הנתונים לאינטרנט, יוכל כל משתמש לדעת את הטמפרטורות המדויקות בזמן אמת בכל נקודה על פני כדור הארץ".

כאשר המכשיר הסלולרי הופך להיות חיישן, גם תחום הניווט ותכנון התחבורה מתקדם. נוקיה כבר עורכת בקליפורניה ניסוי שבו המכשירים הסלולריים מוסרים נתונים על התנועה בכבישים, שמעובדים לתמונה על גבי מפה כאשר המטרה היא ניווט ואיתור הדרך הקצרה ביותר ליעד.

אם עד עכשיו הכרנו מונחים כמו GPS, בלוטות', Wi-Fi, וכדומה, עכשיו מונחים חדשים יופיעו ברפרטואר: NFC Near Field Communication)) - טכנולוגיית לחיבור התקנים בתדרים גבוהים לצורך העברת נתונים;Indoor Positioning - שמחליף ומשדרג את המונח המוכר של שירותים מבוססי מיקום, וניתוח סביבתי - מונח חדש שמרחיב את בחינת הצרכים של הלקוחות ומעמיק את הקשר בין הסביבה למכשיר.

יש לציין, כי הכנס של נוקיה נערך לפני פרוץ המשבר העולמי בשווקים כך שקשה להעריך מה מכל תוכניות הפיתוח והמחקר ימשיך כסדרו והיכן יהיו קיצוצים. כאשר הצפי העולמי הוא לירידה במחירי המכשירים והקטנת היקף השדרוגים שמבצעים לקוחות, אין ספק שזו רק שאלה של זמן עד שנראה את ההשלכות גם בנוקיה.

2. שתי שאלות - שני מסרים

לפני מספר שבועות הוקמה ועדה ייעודית לעניין המעבר לשיטת הרישיונות במקום הזכיונות לערוצים מסחריים. משרד התקשורת פרסם שתי גרסאות עוקבות במסגרת השימוע לציבור, וביקש להתייחס לגרסה המאוחרת שהיא הגרסה האוחזת. מסתבר שעיון בשתי הגרסאות מלמד על הבדל מאוד משמעותי ביניהן ונראה שלמישהו היה אינטרס מובהק להפוך את הגרסה האחרונה למגמתית בצורה הרבה יותר קיצונית.

אם השאלון הראשון היה כללי מתוך ניסיון להבין את הנושא, הרי שהשאלון השני היה כבר כללי פחות והצביע על מגמה לפיה אמנם מעוניינים לעבור לרשיונות, אך בעצם לא ממש לאפשר זאת.במקום לשאול את השאלה כיצד מסירים את חסמי המעבר בדרך למתן רישיונות, שואל משרד התקשורת שאלות, שמנסות לחסות על תפיסתו שמתקשה לשחרר את תחום השידורים ולאפשר לכל מי שרוצה להקים ערוץ טלוויזיה מסחרי.

כבר בשאלה הפותחת שואל משרד התקשורת "האם קיימת היתכנות לפעולתם של ערוצי שידור מרכזיים (ברודקאסט) בנוסף על ערוץ 2 וערוץ 10?" סליחה, אבל מה זה עניינו של הרגולטור אם יש מקום לעוד ערוץ מסחרי. ממתי הסדרת השוק הפכה להיות הנדסת השוק. ההצהרה של המשרד שהוא רוצה לעבור לרישיונות היא כנראה על הנייר בלבד. גם יתר השאלות מצביע על מגמה דומה.

הרעה החולה היא ההסדרה הפטרנליסטית של שוק השידורים. כאשר יש שלושה גופי הסדרה (הרשות השנייה, מועצת הכבלים, ומשרד התקשורת) כל אחד מושך לכיוון שלו ודואג לאינטרסים של הגופים שאותם הוא מסדיר - התוצאה היא היעדר אסטרטגיה ברורה שלוקחת בחשבון שכל עולם השידורים בעידן האינטרנט עבר מהפיכה שכנראה לא נועדה למשרד התקשורת.

* הכותב היה אורח של חברת נוקיה בכנס