מחפשים מוצא של הרגע האחרון: חברת החשמל הפחיתה דרישתה למימון תוכנית החירום לכ-3 מיליארד שקל

פנתה לרשות לחשמל בבקשה לדון בנושא לאחר שהאוצר דחה בקשתה למימון מתקציב המדינה ; בכירים בחברה: "מרכיב הזמן הוא קריטי - חשוב שהחחלטה תתקבל בהקדם"

התקדמות במגעים למציאת מימון לתוכנית החירום למשק החשמל. ל"גלובס" נודע כי חברת החשמל הסכימה להפחית את דרישתה למימון תוכנית החירום לסכום של 3 מיליארד שקל בתנאי שהעלויות יוכרו לה בתעריפי החשמל.

ההחלטה התקבלה בהמשך לדיון נוסף שנערך בלשכת שר התשתיות, בנימין (פואד) בן אליעזר, בנוכחות ראשי החברה, היו"ר מוטי פרידמן, והמנכ"ל, עמוס לסקר, ולאחר שמשרד האוצר סירב בתוקף לממן את תוכנית החירום מתקציב המדינה.

חברת החשמל פנתה אמש לרשות לחשמל ועדכנה אותה בדבר דרישתה. בימים הקרובים ינסו צוותים מקצועיים של החברה והרשות להגיע להבנות שיאפשרו את מימון תוכנית החירום.

בכירים בחברת החשמל הדגישו כי יש חשיבות עליונה שההחלטה בנושא המימון תתקבל כבר בימים הקרובים על מנת לאפשר לחברה להזמין הציוד מסימנס ולסגור הפיגור שנוצר בלו"ז בשל העיכוב במציאת המימון.

כזכור, הרשות לחשמל דחתה בעבר את בקשת חברת החשמל להעלאת תעריפים של 6%, ואישרה העלאה של 2% בלבד לצורך רכישת ציוד בפריסה למספר שנים.

לפי ההצעה החדשה, ימומן רק השלב הראשון בתוכנית החירום, הכולל את הקמתן של שתי טורבינות גז עד לסוף 2010. השלב השני ימומן ע"י חברת החשמל וזאת בהתאם לקביעת בסיס התעריפים החדש שעדיין נמצא בדיונים.

בבקשה המקורית שהעבירה למדינה דרשה חברת החשמל לקבל מימון למלוא עלות תוכנית החירום בהיקף של 7 מיליארד שקל.

התוכנית שנועדה לתת מענה למחסור הצפוי בחשמל, כוללת הקמת 3 תחנות כוח בגז טבעי, בהספק כולל של 1,375 מגה ואט, עד לסוף שנת 2010, והקמת תחנה נוספת, רביעית במספר, שטרם אושרה, עד 2012.

ברשות לחשמל אישרו כי "חברת החשמל אכן פנתה בבקשה לקיים דיונים עם הצוות המקצועי על תוכנית החירום. הרשות אינה נוהגת להתייחס לדיונים מול החברה".

מחברת החשמל נמסר כי "החברה נערכה לביצוע פרוייקטי החירום. החברה ממתינה לתשובת הגורמים המוסמכים בנושא המימון". *