עסקת הגז עם רוסיה מתחממת: משרד התשתיות מנסה לקדם הסכם עם גזפרום עוד במהלך 2009

משלחת של משרד התשתיות ביקרה באחרונה במוסקבה בניסיון להגיע להסכם הבנות לאספקת הגז ; באחרונה הצטמצם הפער במחירים בין גזפרום לבריטיש גז והמצרים

במקביל חידוש המגעים עם בריטיש גז לרכישת הגז מעזה, במשרד התשתיות מנסים להאיץ המו"מ ליבוא גז טבעי מרוסיה. ל"גלובס" נודע כי משלחת ממשרד התשתיות, בראשות המנכ"ל חזי קוגלר, ביקרה באחרונה בחשאי במוסקבה, וקיימה דיונים עם בכירים בגזפרום ובממשלת רוסיה בניסיון לקדם חתימה על הסכם עקרונות לאספקת גז טבעי לישראל.

נציגים של משרד האוצר לא התלוו לנסיעה, ובכירים במשרד הביעו בשיחות סגורות חשש להשפעה על המגעים מול בריטיש גז. במשרד התשתיות מדגישים כי המשך המו"מ נעשה בגיבוי מלא של ראש הממשלה, אהוד אולמרט, כאשר הדרג הבכיר באוצר עודכן לגבי המו"מ. יצוין כי הדיונים מול גזפרום נעשו במקביל לנסיעתו של אולמרט לרוסיה בתחילת החודש.

מדובר בהסכם לרכישת 4 מיליארד מ"ק (BCM) גז טבעי בשנה מרוסיה לתקופה של 20-30 שנה, אשר יועבר באמצע העשור הבא בצינור מדרום טורקיה או מדרום אירופה דרך קפריסין.

ביוני האחרון ביקר שר התשתיות בנימין בן-אליעזר ודן עם ראשי גזפרום בהסכם אספקת גז טבעי לטווח ארוך כמענה למחסור במקורות האנרגיה של ישראל. בהמשך נערכו מפגשים בין הצוותים המקצועיים של שני הצדדים.

עפ"י הערכות, משרד התשתיות מעוניין להגיע כבר בחודשים הקרובים לחתימה על הסכם עקרונות (MOU) מול גזפרום. לפי הערכות, החלטת משרד התשתיות להאיץ את המו"מ נובעת בין השאר מצמצום הפערים במחירים בין גזפרום לשאר הספקים, בהם בריטיש גז ו-EMG המצרית, בה שותף יוסי מימן.

בעבר נקבה גזפרום במחיר של 11-14 דולר ליחידת גז, שהיה גבוה פי 3 מהמחיר של בריטיש גז והמצרים. ואולם בחודשים האחרונים הודיעו המצרים על כוונתם להעלות את מחירי הגז, ובמקביל בריטיש גז הכפילה את המחיר שבו תסכים למכור גז טבעי לישראל.

למרות ההתקדמות במו"מ, מקורות במשק האנרגיה הביעו ספקות לגבי הסיכויים לחתימת הסכם העקרונות בין גזפרום לממשלה בחודשים הקרובים, זאת לנוכח המשבר העולמי.

לדברי המקורות, גזפרום צריכה לגייס 30 מיליארד דולר לפיתוח שדות גז חדשים, ובאחרונה ביקשה מימון מממשלת רוסיה לפרויקטים במידה ותזדקק להזרמת הון.

ממשרד התשתיות נמסר בתגובה כי "במסגרת מדיניות שר התשתיות, בנימין (פואד) בן אליעזר להבטחת מקורות האנרגיה של ישראל, נמשכים המגעים עם גזפרום".