דו"ח חדש: 1,362 דונם שטחי יער הוסבו ב-2007 לצרכי מגורים, תשתיות ותיירות

עורכי הדו"ח מציינים כי הממשלה קיבלה בשנה האחרונה שורה של החלטות המנוגדות למדיניות התכנון והמאיימות על השטחים הפתוחים ; הדו"ח מותח ביקורת גם על בתי המשפט ומנהל מקרקעי ישראל

"הממשלה מתעלמת מנושא השטחים הפתוחים, למרות שישראל היא אחת המדינות הצפופות בעולם המערבי. מינהל מקרקעי ישראל מתעלם מאחריותו להגנתם, בתי המשפט מקלים מדי בעונשים על עבירות בנייה בשטחים פתוחים וגם הכנסת אינה פעילה מספיק בנושא". כך קובע דו"ח השטחים הפתוחים שמפרסם היום (ד') מכון דש"א של החברה להגנת הטבע.

לדברי כותבת הדו"ח, איריס האן, לא רק שלא חל שיפור בנושא זה לעומת השנים הקודמות, אלא שחלה הידרדרות מסוכנת.

מהדו"ח עולה, שבמהלך 2007 אושר שינוי ייעוד של 1,362 דונם שטחי יער לצורכי מגורים, תשתיות ותיירות. עיקר השטחים היו בצפון הארץ ובדרומה. 591 דונם נגרעו משטחי יער לצורכי בינוי עירוני, 223 דונם לצרכים של בינוי כפרי ו-93 דונם לבניית תשתיות.

עורכי הדו"ח מציינים כי הממשלה קיבלה בשנה האחרונה שורה של החלטות המנוגדות למדיניות התכנון והמאיימות על השטחים הפתוחים, בין השאר אישרה הקמת יישובים חדשים והכירה בחוות בודדים. בנוסף, עורכי הדו"ח תוקפים את הממשלה על החלטתה לתמוך בפרויקט מוביל השלום בין ים סוף לים המלח, ללא בדיקה מעמיקה.

כנגד מינהל מקרקעי ישראל טוענים עורכי הדו"ח שהוא קיבל במהלך 2007 למעלה מ-40 החלטות, אך לא ערך ולו דיון אחד בנושא אופן ניהול השטחים הפתוחים, למרות שהוא הבעלים של 93% מקרקעות המדינה.

הדו"ח מותח ביקורת גם על בתי המשפט, שברוב המקרים מטילים קנסות נמוכים, הנעים בין 15 אלף שקל ועד 100 אלף שקל על עבירות בנייה בשטח הפתוח. לדעת עורכי הדו"ח, גזרי דין קלים אלה הופכים את העבירות למשתלמות מבחינה כלכלית.

גם החקיקה לא סייעה בשמירה על השטח הפתוח. עורכי הדו"ח מציינים שאמנם ב-2007 הונחו על שולחן הכנסת שורה של הצעות חוק סביבתיות פרטיות, אך רובן לא הגיעו לשלבי חקיקה סופיים.