קק"ל בפתרון לכריתת העצים הבלתי חוקית ביערותיה בעונת החורף: חלוקת עצים לצורכי הסקה לתושבי הצפון

בשבוע האחרון נתפסו בכבישי ישראל שתי מכולות של 30 טון עץ שנכרתו ; פקחי ויערני קק"ל מייחסים את ריבוי המקרים בעיקר לעליית מחירי הדלק

קרן קימת לישראל החלה בימים אלו בפרויקט של חלוקת עצי הסקה בצפון הארץ, אשר הינם עצים יבשים וגזם הנוצר מטיפול שוטף ביער. החלוקה תיערך במספר מוקדים בצפון הארץ ובקק"ל מקווים כי תסייע בעצירת העלייה הגוברת במספר מקרי הכריתה הבלתי חוקית המתרחשים בכל שנה בעיקר בתקופת החורף וגורמים לנזקים בלתי הפיכים ביערות.

פקחי ויערני קק"ל מייחסים את ריבוי המקרים בעיקר לעליית מחירי הדלק והצורך בהסקה ביתית עם בוא החורף.

עמיקם ריקלין, מנהל יחידת הפיקוח בקק"ל, ציין כי: "אלפי עצים נכרתים בכל שנה ללא רישיון. בכל יום יש כריתות של עצים, כשהרוב מיועד עבור עצי הסקה. כמות העץ שנכרת נע בין טרקטור נושא עגלה, דרך טנדר וכלה במשאית מלאה בעצי הסקה שנכרתו ללא רישיון. בשבוע האחרון נתפסו בכבישי ישראל שתי מכולות של 30 טון עץ שנכרתו".

הואיל ובעונה זו של השנה מצטבר בכל מקרה גזם רב של עצים כתוצאה מטיפול יערני שוטף, פתחה קק"ל תחנות חלוקה, המייעדות גזם זה לציבור לטובת הסקת בתים בעונה הקרה.

לדברי יו"ר קק"ל, אפי שטנצלר: "מבצע החלוקה הולך יד ביד עם שתי מטרות עיקריות של קק"ל - טיפול יערני שוטף ועזרה ותרומה לקהילה. חימום הבית הינו צורך בסיסי בימי החורף הקרים ועל כן עולה הביקוש לעצים בימים אלו. המבצע מאפשר לציבור לקבל עצים להסקה, תוך שמירה על היערות והשטחים הפתוחים".

עמרי בונה, מנהל מרחב צפון של קק"ל: "אנו מאמינים שחלקם הגדול של כורתי העצים מונעים לפעולה כתוצאה ממצוקה כלכלית. מתוך רצון שלא להפנות עורף למבקשים עזרה ומתוך אינטרסים של שמירה על היער בבחינת 'זה נהנה וזה לא חסר', הקצנו מקום מסודר, המאפשר מחד פיקוח ודילול סדיר של היערות תוך שמירה על העצים ומאידך, שימוש בעצים אלו לחימום מסורתי בבתים".

זו השנה הרביעית שהחלוקה מתבצעת, והיא סגורה ומיועדת אך ורק לתושבי האזור ברישום מראש, ההרשמה לחלוקה לחורף הקרוב כבר סגורה.