הערכות בשוק ההון: שחקני המעו"ף כיוונו את המגמה והחלישו את העליות בת"א לקראת הפקיעה מחר

בעוד ששוקי העולם רשמו אתמול והיום עליות חדות, שמרה הבורסה בת"א על איפוק והמסחר בה התאפיין בעליות מתונות ; המבחן: אם מחר לאחר הפקיעה יתבצע תיקון אלים כלפי מעלה שלא יתאים למגמה העולמית - כנראה שידם של שחקני המעו"ף אכן שיחקה היום במסחר

לאחר כמה ימים של נפילות, המשקיעים בבורסה בתל-אביב קיוו היום לקצת נחת בדמות עליות חדות. אמש זינק מדד הדאו ג'ונס בכמעט 11%, לפנות בוקר הצטרפו גם בורסות אסיה לחגיגה, ונראה כי השוורים חזרו היום גם לשווקים באירופה. עליות אלו גרמו לציפייה כי גם אחד העם תידבק בתיקון החיובי.

בפועל, נראה כי הבורסה בתל-אביב נשארה מאחור. בעוד שהבורסות באירופה רושמות עליות חדות והניקיי ננעל בזינוק של 7.7%, מדד המעו"ף הסתפק בעלייה מתונה של 2.1% בלבד.

מדוע נשארה הבורסה המקומית מאחור? האם המשקיעים בארץ אדישים יותר, או שישנם שחקנים גדולים המנסים לתמרן את השוק לקראת הפקיעה שתחול מחר, באופציות על מדד המעו"ף?

כבר בשלב הטרום פתיחה נראה כי אחד העם התנתקה מהעולם. בשלב זה רשם המעו"ף צניחה מפתיעה של כ-20%. ככל הנראה, הסיבה לכך היא פקיעת תעודות סל ממונפות, שהביאה להזרמה אוטומטית של פקודות מכירה. אולם גם לאחר שירידה זו תיקנה עצמה במהירות עם פתיחת המסחר, האווירה באחד העם הייתה שונה משאר השווקים בעולם.

בשלב זה קשה לדעת בוודאות את הסיבה לעליות המתונות, אולם בשוק ההון מעריכים שלשחקני המעו"ף יש חלק במגמת המסחר, והם ניסו לווסת את השוק ולהחליש את העליות בצורה כזו שתתאים לפוזיציה שלהם, לקראת הפקיעה שתחול מחר.

אופציות המעו"ף פוקעות מדי חודש, בתחילתו של יום חמישי האחרון שחל לפני יום שישי של אותו החודש. עד לפקיעה נסחרות בבורסה אופציות המכר (PUT) והרכש (CALL) על מדד המעו"ף, בהתאם לביקושים ולהיצעים בשווקים. בפקיעה יכולים הסוחרים לפדות את התעודות, בהתאם למחיר הנקוב עליהן.

כל אופציית מעו"ף מקנה זכות לרכוש או למכור את מדד המעו"ף מאה פעמים. כך לדוגמא, אם סוחר החזיק אופציית רכש על המדד במחיר 730 (CALL 730), והמדד נסחר למחרת בבוקר בפתיחה סביב רמה של 740 נקודות, אותו סוחר יקבל את ההפרש בין האופציה לבין מחיר המדד בפקיעה, קרי 10 שקל. את הסכום הזה צריך להכפיל ב-100, כך שהרווח שנוצר מאחזקת האופציה בפקיעה הוא אלף שקל. לחילופין, אם מדד המעו"ף היה פוקע מתחת למחיר האופציה, במקרה של אופציית רכש, אותו סוחר לא היה מקבל תמורה שכן מחיר האופציה היה מתאפס.

התקופה האחרונה, המאופיינת בתנודתיות ובאי-וודאות בשווקים, מגבירה את העצבנות בשוק הנגזרים. אם בתקופה רגילה עומדת סטיית התקן בשוק הנגזרים על כ-20%, הרי שהיום עמדה סטיית התקן על 50% ואף יותר. פעילים בשוק הנגזרים ציינו כי הם מאוד דרוכים לקראת הפקיעה מחר, שצפויה להיות מעניינת למדי.

אווירה שלילית

אך לא כל הפעילים בשוק ההון בטוחים שהתנהגות הבורסה המקומית נבעה ממניפולציות של שחקני המעו"ף. "מדד התל-בונד הוא אינדיקציה טובה לבדיקת מעורבותם של שחקני מעו"ף", מציין גורם בשוק ההון. "אין נגזרים על מדד התל-בונד ולכן התנהגותו משקפת בצורה נכונה יותר את האווירה בשוק, ומדדי התל-בונד לא רק שלא הצטרפו היום לעליות אלא אף סבלו מירידות", הוסיף אותו גורם.

פעילי אחרים ציינו כי אין כמעט פעילות של משקיעים זרים בבורסה, וגם אם יש מדובר בעיקר בפקודות מכירה. "האווירה בשוק אינה טובה, ובכל פעם שיש עליות, המשקיעים מנצלים זאת כדי למכור סחורה ולהגדיל נזילות, ובכך ממתנים את העליות", אומר אחד הסוחרים בשוק.

האם אכן המשקיעים המקומיים מדוכאים יותר, או שמניפולציות של שחקני הנגזרים קבעה היום את המגמה? לא ניתן לדעת בוודאות. אם מחר לאחר הפקיעה, יתבצע תיקון אלים כלפי מעלה שלא יתאים למגמה העולמית, אזי כנראה שידם של שחקני המעו"ף שיחקה היום במסחר.