קופות הגמל מפילות את שוק האג"ח

קופות הגמל המתכוננות לגל פדיונות מגדילות נזילות ומוכרות באגרסיביות אג"ח מדינה התוצאה: שוק האג"ח סובל מסנטימנט שלילי והשחר הארוך נפל ב-3% בשבוע האחרון ; "הבעיה עברה מהאג"ח הקונצרניות לאג"ח מדינה והיא תחמיר"

למרות שעיקר תשומת הלב מתנקזת בתקופה זו לשוק המניות והאג"ח הקונצרניות, גם זה של האג"ח הממשלתיות מספק לא מעט דרמות בימים האחרונים.

בעוד שוקי העולם נהנים בימים האחרונים מעליות נאות, סובל שוק האג"ח המקומי מירידות חדות, שאף התגברו היום. האג"ח השקלית הארוכה (שחר 2683 ) איבדה היום 0.9%, ובכך השלימה נפילה של קרוב ל-3% בתוך שבוע. הירידות החדות הביאו לכך שהשחר 2683 נסחר כיום בתשואה של יותר מ-6%.

פעילים בשוק ההון ציינו כי הירידות החדות באג"ח המדינה נובעות בעיקר ממכירות של משקיעים מוסדיים, ובראשם קופות הגמל, שמתכוננים לקראת גל פדיונות ומגדילים את נזילותם.

החלו פדיונות גדולים בקופות הגמל

שוק האג"ח הקונצרניות אינו נזיל, ולכן מנהלי הקופות מעדיפים למכור אג"ח מדינה", אומר גיל חן, מנהל דסק האג"ח של בית ההשקעות אי.בי.אי.

"צריך נזילות, אז מוכרים אג"ח מדינה. אם במשרד האוצר לא יבינו שצריך להתערב, הבעיה תלך ותחמיר. היא עברה מאג"ח קונצרניות לאג"ח מדינה, וכשיחליטו לבסוף להתערב, אולי יהיה מאוחר מדי", אומר מנהל של קופות גמל.

נציין, כי במשבר קופות הגמל בשנת 1996 העניק בנק ישראל רשת ביטחון לאג"ח המדינה, על מנת למנוע את התמוטטות השוק. אנחנו עוד לא שם אמנם, אבל זהו התקדים הרלוונטי.

בימים אלה מתפרסמות התשואות של קופות הגמל לחודש ספטמבר, שהיו שליליות בשיעור ממוצע של 7%-8%. כמו כן, בימים האחרונים החלו להתפרסם הערכות בדבר ההפסדים בחודש אוקטובר, אשר כפי שמתברר יהיה הגרוע ביותר של קופות הגמל מאז ומעולם, עם תשואה שלילית ממוצעת של 9%-10%. נתונים אלה עלולים להביא חוסכים רבים לפדות את כספם, בייחוד עמיתי גמל שנמצאים מעל 15 שנים בקופה וכספם נזיל. מנהלי הקופות החלו להיערך כאמור לפדיונות באמצעות מכירת אג"ח ממשלתיות, המהוות בממוצע כ-20% מנכסי הקופות.

"עוד מעט יצאו הסטייטמנטים (הדיווח הרבעוני לעמיתי קופות הגמל, ע"פ), ותהיה כאן מהומה גדולה מאוד", אומר היום ל"גלובס" מנהל גמל גדול. "כבר עכשיו יש את כותרות העיתונים. כל עמית יהיה מודע להפסדים שלו, ומגמת הפידיונות מקופות הגמל תואץ", הוא צופה.

"מה לעשות, צריך להנזיל מאיפשהו"

נתוני הגמל-נט מראים כי עוד לפני פרסום תשואות ספטמבר, החלו עמיתי הגמל למשוך כספים בקצב גובר והולך. בחודש אוגוסט למשל עמד היקף המשיכות על 985 מיליון שקל, קפיצה של 62% בהשוואה למשיכות בתקופה המקבילה בשנת 2007. מנתוני משרד האוצר עולה כי היקף המשיכות בקופות הגמל האישיות עמד מתחילת השנה על 7 מיליארד שקל, בהשוואה ל-5 מיליארד שקל אשתקד.

נתוני ספטמבר ואוקטובר שטרם פורסמו צפויים להיות גרועים יותר. עד אוגוסט נרשמה קפיצה של 38% במשיכות כספי עמיתים מקופות הגמל האישיות, בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2007. לכך, מצטרפת ירידה של 12.2% בהפקדות.

את הפער בין הפקדות ומשיכות כספים צריכות קופות הגמל למלא בנזילות, והאפיק הנזיל והסחיר ביותר הוא אג"ח ממשלתיות. אמנם לקופות יש שבעה ימי עסקים להעביר כספים שנמשכו, אבל אף מנהל קופה לא רוצה להיתקע עד הרגע האחרון. האג"ח הקונצרניות אמנם מהוות חלק משמעותי מתמהיל הקופות, ושיעור ההשקעה בהן עומד בממוצע על כ-40% לעומת 20% באג"ח הממשלתיות. אולם, מנהלי הקופות מתמקדים במכירת אג"ח ממשלתיות, שכן השוק הקונצרני סובל מבעית נזילות קשה.

כאשר החלה המפולת בשווקים, סבלו בעיקר האג"ח הקונצרניות מירידות חדות, בעוד שוק האג"ח הממשלתי רשם ירידות מתונות יחסית. אך למרות המחירים הנמוכים בהם נסחרות אג"ח קונצרניות רבות, אין כיום משקיעים הממהרים לקפוץ על הסחורה, ושוק זה סובל מבעיית נזילות וממחסור חמור בקונים. מצב זה מאלץ את מנהלי הקופות להתמקד במכירת אג"ח ממשלתיות לצורך הגדלת נזילות הקופות.

"השוק חוטף פדיונות וקופות הגמל בהתגוננות. מאזן הנטו (הפקדות פחות משיכות, ע"פ) במינוס, ונערכים לגיוס מזומנים, אבל מאיפה אני יכול להנזיל?!", מקונן מנהל בית השקעות גדול, המנהל מיליארדי שקלים בקופות גמל וקרנות השתלמות. "אי אפשר להנזיל היום כספים מקרנות גידור או נכסים אלטרנטיביים. באג"ח קונצרניות התעלה סתומה, אין יוצא ואין בא, והמניות תנודתיות מדי", הוא מוסיף. "המקום היחיד שאפשר להנזיל באמת זה אג"ח של המדינה. לכן אני, ולהערכתי גם עמיתי מנהלי הקופות, מוכרים אג"ח מדינה".

חשש מהחרפת הגירעון

עוד ציינו בשוק ההון, כי ישנם משקיעים החוששים מהגדלת גיוסי האג"ח של הממשלה אשר תביא לגידול בהיצע. נזכיר כי אתמול פורסמה תוכנית ההנפקות לחודש נובמבר, שתעמוד על 4.5-5.5 מיליארד שקל. תוכנית זו כוללת מרכיב שקלי גבוה יותר, מה שהגדיל היום את הלחץ על השחרים.

כמו כן, בשוק ההון חוששים כי אם יחריף המשבר בשווקים, ייאלץ משרד האוצר להתערב ולהזרים אשראי כרשת ביטחון לאג"ח הקונצרניות, הסובלות כיום ממשבר משמעותי. צעד שכזה שעלול להביא להחרפת הגירעון, ובעקבות כך להגדלת הגיוס באג"ח מדינה. מצב כזה יגדיל את ההיצע בשוק האג"ח, ולכן יביא לירידות שערים בשוק הסולידי.

מעבר לכך, ברור כיום כי תחזית ההכנסות ממיסים של המדינה, הנשענת על צמיחה צפויה של 3.5%, אינה תחזית ריאלית. בבנקים העריכו כי הצמיחה בשנת 2009 תהיה 2.5%-2.7%, ורק אתמול הוריד בנק לאומי את תחזיתו ל-2.2%. ירידה בצמיחה מגדילה את הגירעון הממשלתי ואת הצורך בגיוס אג"ח כדי לממנו.

עם זאת, נציין כי המגמה השלילית לא שררה היום בכל השוק הסולידי. באג"ח הצמודות נרשמו במהלך רוב שעות המסחר ירידות שערים מתונות, ובסוף היום אף נרשמה מגמה מעורבת. הסיבה לכך היא שבשבועות האחרונים השחרים רשמו עליות חדות, שנבעו מהמדדים הנמוכים והערכות השוק כי בעקבות ההאטה תהיה אינפלציה נמוכה למדי. בימים האחרונים, העליות בשחרים הפכו לירידות חדות, בעוד שבאפיק הצמוד נשמרת היציבות.

[לאתר אפיקים סולידיים]