נסרדישי: "הקפאת הפחתת המסים בשנה הבאה תביא לירידה בגביית מסים"

מנהל רשות המסים: "העלאת מסים בשעת משבר היא דבר מובן, אך מדובר באשליה משום שהדבר יפגע בהיקף הפעילות במשק - ולכן הגבייה בפועל תרד" ; "בשעת משבר מדיניות הרשות היא להימנע מיצירת מחנק כלכלי"

"הקפאת הפחתת המסים הצפויה בשנה הבאה תביא בסופו של דבר לירידה בגביית מסים". כך אומר מנהל רשות המסים, יהודה נסרדישי, בהתייחס לכוונת האוצר לשקול את הקפאת הפחתת המסים הצפויה במסגרת הרפורמה.

לדברי נסרדישי, "העלאת מסים בשעת משבר היא דבר מובן, אך מדובר באשליה משום שמהלך זה מהווה פגיעה בהיקף הפעילות במשק - ועל כן אף ייתכן כי הגבייה בפועל תרד".

עוד אמר נסרדישי כי בתקופת משבר, מדיניות הרשות היא להימנע מיצירת "מחנק כלכלי במשק". לדבריו, "יש ליצור תמריצים באמצעות גיבוש תוכניות חדשות ויצירתיות שמטרתן להכניס כסף לקופת המדינה, מבלי לפגוע במצבן הכלכלי של החברות והיחידים במשק הישראלי. חלק מהמשבר בו נתון המשק נובע מהתנהגות הציבור המונעת מחששות - ולא בהכרח מהמציאות הכלכלית בשטח".

בעניין ה-IFRS (התקינה הבינלאומית החדשה), שרשות המסים החליטה לא לאמצה בשלב זה לתוך דיני המס, אמר נסרדישי כי "החופש שמאפשר ה-IFRS - יש בו בכדי לתרום להעצמת המשבר".

לדבריו, "האסטרטגיה של רשות המסים בנושא ה-IFRS הוכחה כנכונה. בניגוד ללחצים לאימוץ מהיר של התקינה, החליטה הרשות לבחון לעומק את ההשלכות הנובעות ממנו ולקבל החלטות מושכלות בנושא. כיום, כשהמשק נמצא במשבר כלכלי, אנו בוחנים בזהירות דו"חות כספיים של חברות שהציגו רווחים שטרם מומשו. המציאות הוכיחה כי ההחלטה שקיבלנו בשנת 2007 יחד עם פורום CFO, בדבר הקמת פורום מעקב לבחינת הטמעת ה-IFRS בפועל וסוגיות האימוץ, היתה נכונה ובמקומה".

סמנכ"ל מקצועי ברשות המסים, גידי בר-זכאי, אמר כי הרשות מצויה בשלבי גיבוש סופיים של תוכניות חדשות, "שייסעו גם להזרמת אוויר למשק וגם לשיפור משמעותי ביכולת גביית מס אמת במקומות הנכונים. התוכניות החדשות ממשיכות את המגמה שיישמנו בעבר, וכיום מהווה את הקו המנחה בכל התהליכים המתקיימים ברשות - וודאות, פשטות ויעילות. כך עשינו גם בחקיקת העידוד לעולים חדשים ולתושבים חוזרים, שתוצאותיה כבר נראות בשטח".

יו"ר פורום CFO, נגה קינן, התייחסה לתפקיד המרכזי של החברות הישראליות בשמירה על החוסן הכלכלי-חברתי. לדבריה, "ככל שהחברות והגופים העסקיים הפועלים בישראל ישכילו להמשיך את פעילותם, למרות מצוקת האשראי והירידות הצפויות בביקושים - כן תשתמר רמת התעסוקה והפריון במשק, ונושפע פחות מהמשבר העולמי".

קינן ציינה כי היא מצדדת בעמדת רשות המסים. לדבריה, "תוכניות בעלות מגמה מרחיבה ישרתו את צרכי המשק ואף יביאו לגביה משמעותית יותר של מסים - דבר שישמש לתמיכה בתקציב המדינה בעיתות המשבר".

מנכ"ל חברת נמל אשדוד, שוקי סגיש, ציין את החשיבות בקידום ההפרטה בנמלים. לדבריו, "בימים אלה, כאשר המשבר הכלכלי עומד לפתחנו, יש חשיבות מכרעת לפעילות הייבוא והייצוא של ישראל, העוברת ברובה באמצעות הנמלים. יש היום הזדמנות מצוינת להקדים את ההפרטה של נמלי ישראל. הפרטת הנמל תאפשר לנו להתמודד בצורה טובה יותר עם התחרות בין נמלי ישראל ונמלי האזור כולו, ותשפר משמעותית את פעילות הסחר הישראלי".