משרד התקשורת יקבע לוחות זמנים ליישום ההפרדה המבנית ב-HOT

ההחלטה להחמיר את ההפרדה המבנית באה בעקבות המלצות ועדת גרונאו ; ההקלה המשמעותית שמשרד התקשורת נותן ל-HOT היא ששיווקה של חבילת השירותים המשולשת (אינטרנט-טלוויזיה-טלפוניה) יימשך

משרד התקשורת קיים אתמול (א') דיון מקיף בשאלת ההפרדה המבנית ב-HOT , לקראת פרסום הוראות מדויקות שהחברה תקבל בקרוב. השבוע ידון המשרד שוב בסוגיה ככל הנראה, ואז ייצאו ההוראות תוך קביעת לוחות זמנים.

ההחלטה להחמרת ההפרדה המבנית באה בעקבות המלצות ועדת גרונאו, ששר התקשורת, אריאל אטיאס, אימץ. ההפרדה תהיה ברמה גבוהה יותר, אך לא זהה לזו הקיימת בבזק . ההקלה המשמעותית שנותן המשרד ל-HOT היא ששיווקן של חבילות השירותים (המשולש אינטרנט-טלוויזיה-טלפוניה) יישמר.

אחד מתנאי הרישיון הכללי של HOT שידורים ו-HOT טלקום הוא הפרדה מבנית בין התשתית ושירותי התשתית לשידורי הטלוויזיה. בעיקרה נועדה ההפרדה להבטיח איזון בתחום שבו יש ל-HOT מונופול - תחום השידורים - לכן לא הקפיד המשרד על הפרדה מבנית בין התשתית ושירותי הטלקום.

ועדת גרונאו קבעה כי אף ש-HOT שידורים עמדה כנראה בדרישות הרשמיות של ההפרדה המבנית, בהן קיום הנהלות נפרדות לשתי החברות, לא יושמו במלואם מאפיינים אחרים: הפרדת נכסים, הפרדת עובדים ומניעת העברת ידע מסחרי, ולא ברור היעדר יחסי כפיפות בין ההנהלות.

גרונאו קבעה עוד, כי הפרדה חשבונאית היא תנאי הכרחי לקיום הפרדה מבנית. בהיעדר מחירי העברה לשירותים שמספקת חברה אחת לחברתה, ההפרדה לא ממלאת את יעודה.

המתכונת הנוכחית היא מקור פוטנציאלי לשתי תקלות: היעדר הפרדה חשבונאית בין התשתית לבין השידורים עשוי לגרור הסדר כספי מפלה, אשר יפגע בבעלי רשיונות שידור מיוחדים; ואילו קיום שירותי התשתית ושירותי הטלקום יחד עשוי להקשות על ספקי טלקום עצמאיים לפעול על רשת הכבלים.

הוועדה ציינה כי הפרדה מבנית נוסח זו שנאכפה על בזק, קריטית כדי להבטיח למפיקים עצמאים 'מגרש משחקים מאוזן' בניסיון לשווק את שידוריהם לציבור.