ועדת האתיקה אסרה על חברי כנסת להשתתף בכנסים של גופים עיסקיים

"השתתפות חבר הכנסת עלולה להראות כמתן חסות לכנס שבין מטרותיו קידום ענייניו של הגוף העסקי, חסות שעשויה ליצור מראית עין של פגיעה במעמד הכנסת וחבר הכנסת"

ועדת האתיקה של הכנסת החליטה לאסור על חברי הכנסת השתתפות בכנסים שמאורגנים על ידי גופים עסקיים. זאת, בין אם הם מקבלים תמורה או מימון עבור השתתפותם ובין אם לא. הוועדה קבעה כי "השתתפות חבר הכנסת עלולה להראות כמתן חסות לכנס שבין מטרותיו קידום ענייניו של הגוף העסקי, חסות שעשויה ליצור מראית עין של פגיעה במעמד הכנסת וחבר הכנסת". הוועדה נימקה את החלטה בטיעון כי "אחת ממטרותיו של כנס שאורגן על ידי גוף עסקי היא להביא להשאת רווחיו בדרך זו או אחרת. השאת רווחים זו יכולה להעשות בצורה ישירה על ידי שיווק מוצרים במהלך הכנס, או בצורה עקיפה על ידי העצמת המוניטין של הגוף העסקי שתביא להשאת רווחים עתידיים".

עוד הוחלט כי קיימת מניעה לקבלת מימון כלשהו מגוף עסקי, בין אם חבר הכנסת מוזמן כמרצה ובין אם הוא מוזמן כמשתתף שאיננו מרצה, "בשל החשש מפני מראית עין של קבלת טובת הנאה פסולה, חשש ליצירת ניגוד עניינים ופגיעה בכבוד הכנסת".

בנוסף, הטילה הוועדה שורה של מגבלות על חברי כנסת המשתתפים בכנסים שמארגנים גופים ציבוריים, כדוגמת כנס הרצליה וכנס קיסריה. על פי החלטת הוועדה, "הכלל שצריך להנחות את חברי הכנסת הינו כי קבלת מימון להשתתפות בכנסים ואירועים בבתי מלון מהגוף המזמין או מכל גוף חיצוני אחר, הינה, על דרך הכלל, אסורה", גם כשאת הכנס מארגנים גופים ציבוריים ללא מטרות רווח ובשל החשש "מפני מראית עין של קבלת טובת הנאה פסולה".

באשר להשתתפות חברי כנסת בפאנל הנערך במסגרת הכנס, הוחלט כי מימון השתתפות חבר הכנסת על ידי הגורם המזמין הוא מותר, "ובלבד שחבר הכנסת אינו מקבל מימון שהוא שונה מהמימון אותו מקבלים שאר המשתתפים, והמימון נועד על מנת לאפשר את השתתפותו האמורה, ואותה בלבד". המימון במקרה כזה ייעשה באמצעות החזר הוצאות "ממשי בפועל בלבד או פטור מחיוב בתשלום (כרטיסי טיסה, הוצאות לינה בבית המלון, פטור מדמי השתתפות בכנס), ואין חבר הכנסת רשאי לקבל החזר הוצאות גלובלי", נקבע.