הפוליסות המשתתפות הפסידו 14.6% ב-3 הרבעונים הראשונים

מדובר בתשואה הריאלית נטו של 5 קבוצות הביטוח הגדולות ; התשואה הנומינלית ברוטו בספטמבר עמדה על 7.1%- ; עפ"י ההערכות, בשקלול נתוני אוקטובר יאבדו המבוטחים יותר מחמישית מהחיסכון שלהם מאז תחילת השנה

החודשים החולפים אילצו את הציבור הישראלי להפנים, את מה שהוא נטה בדרך כלל להדחיק בשנים האחרונות. גם אם רובו סולד ממניות ואין לו שום מושג מהי אג"ח קונצרנית, כספו מושקע בשוק ההון, והוא מהווה שחקן משמעותי בו.

כך, באיחור קצר בשל החגים, מפרסמות עתה חברות הביטוח את תשואותיהן, מהן עולה כי ברבעון השלישי השנה הן השיגו למבוטחים בקרן י' - הפוליסות המשתתפות ברווחים בהן מנוהל עיקר החיסכון הפנסיוני של מבוטחי חברות הביטוח - תשואה נומינלית ברוטו של 7.1%-. כל הגופים, ללא יוצא מן הכלל, רשמו בספטמבר את התשואה החודשית החלשה ביותר מאז תחילת השנה, וכך בשורה התחתונה רושם החודש הענף את התשואה החודשית הממוצעת הגרועה ביותר מאז פרוץ המשבר ביולי 2007 - 5.82%-.

כשמצרפים את הנתון הזה למספרים שרשמו עד כה חברות הביטוח, מתקבלת תשואה נומינלית ברוטו מצטברת של 9.92%- מתחילת השנה. ובמילים אחרות, מאז ינואר התאדתה לה כעשירית מהחיסכון של הציבור.

תהיו ריאלים, התשואות יותר גרועות

החדשות הרעות הן שהפגיעה הזו אינה מסכמת את כל השחיקה שנרשמה מתחילת השנה באפיקי החיסכון הפנסיוני. ההרעה שנרשמה בבורסות העולם ובשווקים הפיננסיים האחרים במהלך ספטמבר הוחרפה והעמיקה באוקטובר.

לפי ההערכות, חברות הביטוח יציגו בסיכומו של החודש החולף תשואה חלשה במיוחד שתנוע בטווח של בין 7%- ל-9%-. לאור זאת, נראה שכבר היום ניתן לדבר על אובדן של בין 17% ל-20% בממוצע בקרן י' בעשרת החודשים הראשונים של השנה, במונחים נומינליים ברוטו.

וגם זה עדיין לא הכל. התשואה הנומינלית ברוטו עליה דיברנו עד כה, היא אינה זו אותה רואה המבוטח בסופו של יום. כדי להבין כמה שקלים הצטרפו או נגרעו מהצבירה הפנסיונית, יש לבחון את התשואה הריאלית נטו במסלולי החיסכון. התשואה הזאת כוללת גם את דמי הניהול שגובים מנהלי החיסכון הפנסיוני, וגם את השפעת המדד שמתחילת השנה טיפס ושחק את ערך החיסכון.

כך, בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים של 2008, ועוד לפני נתוני אוקטובר האיום, רשמו חמש קבוצות הביטוח הגדולות תשואה ריאלית נטו ממוצעת של לא פחות מ-14.64%-. זאת לעומת תשואה נומינלית ברוטו ממוצעת של 9.97%-.

לאחר שקלול התשואות החלשות של אוקטובר, התשואה הריאלית נטו בקרן י' של חברות הביטוח תתכווץ בעשרת החודשים הראשונים של השנה במעל ל-20%, יותר מחמישית מהחיסכון.

יחד עם זאת, לתשואה הריאלית השלילית בקרן י' יש גם יתרון, שאינו קיים ביתר האפיקים הפנסיוניים, או במסלולי ההשקעה הישנים של ביטוחי החיים.

כך, בפועל, מאז תחילת השנה, הפכו הפוליסות המשתתפות לזולות ביותר בשוק מבחינת דמי ניהול. זאת מכיוון שלחברות הביטוח אין רווחים להשתתף בהם. זהו יתרון שלמרבה הצער, אף יתחדד, ככל שמצב השוק יהיה קשה יותר.

עד שחברות הביטוח ישובו לגבות דמי ניהול משתנים - וזה יקרה רק אחרי שיחזירו למבוטחים את התשואה הריאלית השלילית שנצברת בימים אלו - יישאר ביטוח המנהלים המוצר הזול ביותר במונחי דמי ניהול בשוק. כפי הנראה, לפחות בשנה וחצי עד שנתיים הקרובות, החברות ייגבו מהמבוטחים דמי ניהול נמוכים של 0.6% מהנכסים הצבורים.

וכידוע, בימים של ירידות גורפות, כל עשירית אחוז של תשואה עודפת חשובה.

מגדל ואליהו מובילות

בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה מובילה את דירוג התשואות בפוליסות המשתתפות, חברת הביטוח הקטנה בתחום - אליהו.

החברה שלאורך שנים, גם במהלך תקופות הגאות, דוגלת בניהול השקעות סולידי, רשמה מתחילת השנה תשואה נומינלית ברוטו של 7.04%- . אחריה, במקום השני, ניצבת החברה הגדולה בתחום - מגדל. שם רשמו מתחילת השנה תשואה מצטברת של 7.93%-.

במקומות 3 ו-4 נמצאות שתי חברות קטנות - הכשרה ביטוח ואיילון, שעדיין מציגות תשואה שלילית חד ספרתית. בחצי התחתון של הטבלה ניצבות יתר חברות הביטוח הגדולות: הראל, כלל ביטוח, מנורה מבטחים והפניקס, שרשמו מתחילת השנה תשואה נומינלית ברוטו שלילית דו ספרתית של 10.1%-, 10.5%-, 11.3%- ו-12.9%, בהתאמה.

מהנתונים עולה עוד שבחודש ספטמבר רשמה הכשרה ביטוח את התשואה החודשית הגרועה פחות - 4%-. אחריה ניצבות מגדל (4.89%-) ואליהו (5.07%-).מנגד, התשואה החודשית הגרועה ביותר בספטמבר נרשמה במנורה והפניקס שאיבדו בחודש אחד 6.87% ו-6.84%, בהתאמה.

במסלולי ההשקעה, הפוליסות אליהן מצטרפים מבוטחים חדשים החל משנת 2004, השונות בתשואות גבוהה במיוחד. כשבאופן טבעי קיימים פערים גדולים בין המסלולים השונים (למשל המסלול המנייתי אל מול המסלול האג"חי סולידי) ובין החברות השונות. עם זאת, גם שם, בכל המסלולים הכלליים, המגמה השולטת היא שלילית, גם בכל הנוגע לנתוני חודש ספטמבר, וגם בכל הנוגע לתשואה מתחילת השנה.

ולסיום, בקרן ט' רשמו חברות הביטוח מתחילת השנה תשואה שלילית מצטברת של 7.01%-.