רשות ני"ע מבהירה: נערוך בדיקות אצל כל חברה שתדווח על מחיקות ברבעון השלישי כתוצאה מהשקעה בני"ע

תתמקד בחברות בהן חלה ירידה של יותר מ-20% מההשקעה במניות ו-40% מההשקעה באג"ח

בעקבות הירידות החדות שנרשמו במחיריהם של ניירות ערך רבים, רשות ני"ע נערכת למחיקות שיהיה על החברות הציבוריות לבצע בדו"חות לרבעון השלישי.

בהבהרה שפרסמה היום, הרשות התריעה בפני החברות הציבוריות כי תבצע בדיקות אצל חברות שידווחו על ירידת ערך כתוצאה מהשקעה בני"ע. בכוונת הרשות להתמקד תחילה בחברות בהן חלה ירידה של יותר מ-20% מההשקעה במניות ו-40% מההשקעה באג"ח, וכן לבדוק האם נרשמה ירידת הערך כהפסד, או שמא נרשמה כירידת ערך זמנית בהון העצמי.

בהודעה נאמר כי "סגל הרשות יבצע פעולות ביקורת, ויאסוף מידע כדי לבחון את מכלול השיקולים והעובדות שהביאו את הגורמים בחברה לבחור בטיפול החשבונאי בו בחרו". במילים אחרות, חברה שתחליט כי הפסד מסוים אינו פרמננטי, תידרש לנמק את החלטתה בפני סגל הרשות. כאשר יימצא הפרש בין שוויו של ני"ע מסוים בשוק לבין שוויו המאזני בספרי החברה, היא תידרש לתמוך את החלטתה שלא להכיר בו כהפסד, בהערכת שווי.

נציין שהתקנות אינן קובעות בבירור מתי ירידת ערך של נכס היא פרמננטית, אך ככל שירידת ערך היא מתמשכת או משמעותית, ניתן לראות בה ירידת ערך כזו. לפי כללי החשבונאות, כאשר נרשם הפסד בדו"ח רווח והפסד, הדבר מעיד על כך שהחברה הגיעה למסקנה כי הירידה בשווי הנכסים היא פרמננטית. זאת, להבדיל מרישום ירידת ערך בהון העצמי, אז ההפסד נזקף לקרן הון.