הרמת מסך למנהלי הקרנות

משבר? תקופה קשה? המנהלים בקרנות ההון סיכון מרוויחים הרבה כסף, בלי קשר לביצועים של הקרן שהם מנהלים. "גלובס" חושף את המספרים

אחד הסודות הכי שמורים בתעשיית ההון סיכון הוא כמה מרוויחים המנהלים והשותפים בקרנות. מטבע הדברים, לאנשי ההון סיכון אין עניין מיוחד שהיזמים של החברות שבהן השקיעו ידעו כמה הם מרוויחים בעודם מטיפים להם לקצץ בהוצאות.

חבילות השכר הכוללות של השותפים בקרנות ההון סיכון היו תמיד חסויות. "גלובס" חושף היום בכתבה נרחבת במגזין "בלוגס" את השכר של המנהלים והשותפים בקרנות בארץ.

מייסד-שותף, הדרגה הבכירה בקרן הון סיכון ישראלית, מרוויח בין 25 ל-40 אלף דולר בחודש - תלוי בגודל הקרן ובזהות השותף. מנהל-שותף שאינו מייסד עשוי להרוויח 20-30 אלף דולר בחודש, שותף מרוויח בדרך כלל 12-15 אלף דולר ומנהל השקעות, התפקיד הזוטר בקרן, מרוויח בדרך כלל 7-10 אלפי דולרים בחודש.

הכסף הגדול טמון לא בשכר החודשי, אלא במרכיבים הנוספים. מייסדי הקרנות נהנים גם מחלוקת עודפים של דמי הניהול של הקרן. המשקיעים משלמים למנהלים שכר שנתי בגובה ממוצע של 2% מדמי הניהול. קרן הון סיכון שמנהלת 300 מיליון דולר מקבלת דמי ניהול של 2% בממוצע לשנה. כלומר, 6 מיליון דולר. הפעלה של קרן הון סיכון כזו עולה במקרה היקר כ-4 מיליון דולר לשנה. היתרה, כ-2 מיליון דולר, זמינה לחלוקה למייסדי הקרן, שחופשיים לקחת את הכסף לעצמם או להעניק חלק ממנו כבונוס לצוות הבכיר.

ככל שהקרן גדולה יותר, יתרונות הגודל עובדים לטובת המייסדים. הוצאותיה של קרן המנהלת מיליארד דולר אינם גבוהים פי שלושה משל קרן המנהלת 300 מיליון דולר. כלומר, מנהלים של קרנות גדולות לוקחים כסף גדול הביתה כל שנה - טובה או רעה. וכך, מייסד-שותף בקרן גדולה עשוי להגיע לעלות שכר חודשית של כ=350 אלף דולר. ]

המרכיב השלישי בחבילת השכר של מנהלי הקרנות הוא אחוזים מהרווח: מנהלי ההשקעות מקבלים במועד חלוקת הרווחים 20% נכבדים מהרווח. מייסד-שותף של קרן זכאי ל-15%-25% מהרווח לחלוקה, מנהל-שותף יקבל 15%-20%, ושותף יקבל 4%-6% מהרווח לחלוקה. מנהל השקעות, שהוא בדרך כלל בתחילת הקריירה שלו, לא יקבל ברוב המקרים אחוז מהרווחים.

הבעיה היא שהמרכיב הזה הוא בדרך כלל רכיב תיאורטי: בדיקה מראה כי שני שליש מקרנות ההון סיכון בארצות הברית מפסידות כסף למשקיעים בהן. מתוך השליש העליון, 25% מרוויחות והיתר מדשדשות עם ביצועים ירודים. גם בארץ, רוב הקרנות אינן מראות כרגע רווחים.

הכתבה המלאה במגזין "בלוגס".