מפרמטות

הנשים החזקות של הטלוויזיה הישראלית קובעות את הקונספטים שאנחנו רואים על המסך. תעודה, דרמה, חדשות, טלנובלות, ריאליטי, רכש וניהול תוכן - בכל אחד מהתחומים הללו, ובכל אחד מהערוצים המרכזיים, הן אלה שמקבלות את ההחלטות

יפה ויגודסקי

מנכ"לית הטלוויזיה החינוכית

גיל: 60

מסלול: בספטמבר 1966 הצטרפה ויגודסקי למשרד החינוך. עם השנים שימשה כמנכ"לית המכללה להכשרת מורים, וכן הקימה וניהלה את המרכז הטכנולוגי בתל אביב. בהמשך כיהנה כמנהלת המינהל למדע וטכנולוגיה במשרד החינוך, ולפני כארבע שנים וחצי מונתה לתפקידה בטלוויזיה החינוכית.

רגע שיא בקריירה: "השקת ערוץ 23 כערוץ הבית של החינוכית, בנובמבר 2005".

תוכנית טלוויזיה ישראלית שהייתי רוצה שתהיה שלי: "אני רוצה סדרת תעודה על העדה האתיופית, שמציגה את כל הפן החיובי שבעדה זו, והיא תהיה אצלי. מערוצים אחרים הייתי רוצה את הסדרה התיעודית של חיים יבין, 'המתנחלים'".

אירוע טלוויזיוני יוצא דופן: "משפט אייכמן".

הדבר החשוב ביותר כדי שתוכנית תצליח: "פורמט נכון, צוות נכון, חזון של מפיק והתאמה לאוכלוסיית היעד. זו צריכה להיות תוכנית מרתקת מבחינת עולם התוכן, ולא ריאליטי".

דנה שטרן

מנהלת הרכש וערוצי הבית ב-yes

גיל: 37

מסלול: "שירתי בגלי צה"ל שנתיים וחצי, ונשארתי חצי שנה נוספת כמפיקה ועורכת ביומן. לאחר מכן עבדתי בסוכנות הידיעות 'רויטרס' בתחום הטלוויזיה - שש שנים וחצי הייתי מפיקת חדשות, תפקיד שכלל הרבה נסיעות להרבה אזורים סביב ישראל, חלקם מסוכנים. מ-1999 אני ב-yes, שאז עוד נקראה DBS - הייתי העובדת השנייה באגף התוכן, שעוד לא היה בו כלום. כמובן שגם התפקיד שלי לא הוגדר. למעשה, לא היו הגדרות, לא היו אנשים, לא היה אגף ולא היה תוכן. נכנסתי חזק מאוד לתחום הרכש, וגם הקמתי את 'יס פלוס', ערוץ הסדרות הראשון שלנו, שאותו ניהלתי שנתיים. ככל שהשקנו יותר ערוצים, הרכש הפך להתעסקות המרכזית שלי. כיום יש 13 ערוצי רכש ב-yes".

רגע שיא בקריירה: "מבחינה אישית, הייתי השנה לראשונה בטקס האוסקר - מטעם yes, שהייתה שותפה בהפקת 'הבופור' - והגשמתי חלום ילדות. מגיל 16 ראיתי כל טקס אוסקר בשידור חי, גם כשלא היו כאן שידורים חיים של הטקס הייתי משיגה אישורים מיוחדים וצופה מאזורי לוויין".

תוכנית טלוויזיה שהייתי רוצה שתהיה שלי: "'סקס והעיר הגדולה'. הערך של הסדרה ממשיך להיות רלוונטי גם שנים אחרי שהיא ירדה, ואי אפשר להגיד את זה על הרבה סדרות".

אירוע טלוויזיוני יוצא דופן: "לראות את המטוסים ביום שלישי ה-11 בספטמבר נכנסים היישר למגדלי התאומים בניו יורק. זה משהו שאתה לא מאמין שהוא קורה לך מול העיניים בשידור חי".

הדבר החשוב ביותר כדי שתוכנית תצליח: "התוכנית צריכה להיות טובה, שונה, אחרת וייחודית - שתעשה לאנשים משהו שלא עשו להם קודם".

מאיה קרבט

מנהלת מערך יחסי הציבור של קשת וביפ

מאחורי האסטרטגיה התקשורתית של זכיינית ערוץ 2 קשת ניצבת מאיה קרבט, 37, הנחשבת לאחת הדוברות החזקות בתחום המדיה. קרבט, שמונתה לתפקידה כמנהלת מערך יחסי הציבור בשנת 2000, מגדירה את האסטרטגיה כ-360 מעלות - שליטה מקסימלית באינפורמציה הקשורה בחברה, על כל רבדיה - ומיישמת אותה בקפידה. כשמדובר בקשת, לא ניתן לבצע שיחות עם אף גורם בחברה, כולל הבכירים שבהם, ללא ידיעתה ואישורה.

כוחה של קרבט נובע מכך שמחלקת התקשורת והדוברות של קשת כפופה ישירות למנכ"ל החברה - ומתוקף כך היא מעודכנת בכל החלטות ההנהלה. מעצם תפקידה היא אחראית על כל העבודה מול התקשורת, בין אם בניהול יחסי הציבור למותגים של קשת, דוברות מנהליה, ניהול משברים, החלטות דירקטוריון ועוד.

ליאת פלדמן

סמנכ"לית תוכניות בערוץ 10

גיל: 36

מסלול: "התחלתי את דרכי כתחקירנית בתוכנית 'אופרה אחרת' בערוץ 1. לאחר מכן עבדתי בתוכנית האירוח של אמנון לוי 'סוגרים שבוע'. בשלב הבא ערכתי את 'חלומות בהקיציס' ו'החטא ועונשו', וכיהנתי כעורכת משנה ב'ארץ נהדרת'. לאחר ארבע שנים מוניתי למנהלת פיתוח בטלעד. ואחרי שטלעד נסגרה, עברתי לערוץ 10 כמנהלת התוכניות".

מהות התפקיד: "להיות מנהל תוכניות זה כמו להיות מנצח על כל התכנים שהם לא חדשות. לבחור את התכנים מהרגע שהם נייר או קלטת, ועד לרגע שהם מגיעים למסך ברמת תסריט, ליהוק, מבנה של תוכנית ועריכה".

החלק שלי ב'הישרדות': "הקונספט של התוכנית, ההחלטה על שידורה פעמיים בשבוע, אתגר הכוח הכפול, אי המתים, כל אלה הם העבודה שלי. מאחר שב'הישרדות' באופן ספציפי המודל הכלכלי שלנו היה כזה שדיבר על פרקים ארוכים, היה צורך לחשוב היטב איך למלא אותם בתוכן דרמטי".

רגע שיא בקריירה: "הגמר של הישרדות".

תוכנית טלוויזיה ישראלית שהייתי רוצה שתהיה שלי: "כוכב נולד".

אירוע טלוויזיוני יוצא דופן: "טווין פיקס היה האירוע המשפיע ביותר בכל הרמות".

הדבר החשוב ביותר כדי שתוכנית תצליח: "אין דבר אחד, לצערי. אם היינו יודעים, כל התוכניות היו מצליחות. כנראה שכדי שתוכנית תצליח צריך להיות תצרף של כמה דברים. אני מניחה שהיא צריכה להיות עשויה טוב ולשרוד על משהו רגשי, שיגרום לצופים לרצות להיות איתה במערכת יחסים. כנראה שגם לרוח הזמן יש השפעה, אחרת לא היו תוכניות שהיו מוגדרות ככאלה שהקדימו את זמנן".

טלי גורן

סמנכ"לית רגולציה ומנהלת משותפת של האסטרטגיה התקשורתית, זכיינית ערוץ 2 קשת

גיל: 36

לפני חודשים אחדים הודיעה זכיינית ערוץ 2 קשת על שינויים באיוש התפקידים הבכירים. גורן, שנחשבת לאשת סודו של מנכ"ל קשת אבי ניר ועמדה לצדו גם בימי המאבק בינו לבין נשיא קשת לשעבר אורי שנער, מונתה לסמנכ"לית הרגולציה. במקביל לתפקידה החדש היא ממשיכה לנהל במשותף עם מאיה קרבט את האסטרטגיה התקשורתית של החברה - מה שמאפשר לה שליטה כמעט מלאה בכל הנעשה בקשת, גם בחדרי חדרים.

מסלול: גורן החלה את דרכה במחלקה הישראלית של הד ארצי, ובהמשך מונתה למנהלת המחלקה. ב-2001 מונתה למנהלת יחסי הציבור של קשת אינטראקטיב וביפ. למשך תקופה קצרה עזבה את קשת, והצטרפה לצוות המכרז של ערוץ המוזיקה. לאחר הזכייה שבה גורן לקשת, לתפקיד דוברת ומנהלת יחסי הציבור בשיתוף עם מאיה קרבט. ב-2006 מונתה גם למנהלת התקשורת השיווקית.

רגע שיא בקריירה: "התוכנית שיצרתי, 'בואו נפתח את זה'".

תוכנית טלוויזיה שהייתי רוצה שתהיה שלי: "החמישייה הקאמרית".

אירוע טלוויזיוני יוצא דופן: "תוכנית של 'עובדה', ששודרה בדצמבר 2006, ושהביאה את סיפורה של מאריא, ילדה פלסטינית קטנה בתוך הסכסוך הגדול, רגע לפני שגוללה תחקיר על רוברטו, סוכן הדוגמניות. בעיניי מדובר בהחלטה אמיצה, המשלבת תמהיל מדויק בין שני תחקירים קוטביים, שחפיפתם יכולה להתרחש רק אצל אילנה דיין".

הדבר החשוב ביותר כדי שתוכנית תצליח: "להרגיש - להיות מחובר להוויה הישראלית ולהקשיב".

קרני פלזנטל-זיו

סמנכ"לית תוכן ב-HOT

גיל: 40

מסלול: "התחלתי את הקריירה ב-1992 כתסריטאית בערוץ הילדים. כעבור שנתיים מוניתי לעורכת בערוץ, ואחרי עוד שנתיים מוניתי לעורכת ראשית. משם עברתי לרשת למשך שנה, וערכתי את התוכנית של אברי גלעד 'קטן עלינו'. בשנת 2000 חזרתי לערוץ הילדים כמנכ"לית, ולאחר מכן מוניתי גם למנכ"לית ערוץ לוגי. ב-2005 מוניתי לסמנכ"לית התוכן של נגה תקשורת, ולאחר שנתיים בתפקיד הפכתי לסמנכ"לית התוכן ב-HOT".

רגע השיא בקריירה: "יש שניים - הקמת ערוץ לוגי, וטקס פרסי האקדמיה האחרון, שבו HOT לקחה 14 פרסים. אני כמובן לא לוקחת קרדיט על זה לבד, אך זה מסמל לי את המקום שבו אני רואה את HOT ואת העשייה הטלוויזיונית שלה".

תוכנית טלוויזיה שהייתי רוצה שתהיה שלי: "בתחום הרכש, 'עקרות בית נואשות' ו'האנטומיה של גריי', שתיהן סדרות מקסימות. בתחום הפקות המקור, 'מסודרים' של קשת".

אירוע טלוויזיוני יוצא דופן: "השידורים שעשיתי בערוץ הילדים שבוע אחרי רצח רבין. זה היה אירוע מדיה בשיאו, באופן שצריך להתאים אותו לעולם הילדים - להסביר את האירוע עצמו, את המוות, את התנהגות ההורים. הרגשנו שהתפקיד שלנו זה להגיד משהו ולהסביר".

הדבר החשוב ביותר כדי שתוכנית תצליח: "בשנה וחצי האחרונות אני מתעסקת יותר בדרמות, ומהמקום הזה - צריך להיות חיבור לנושא, לאמירה וליצירה, והכי חשוב זה הזמן והסבלנות. בשנה וחצי האחרונות למדתי שצריך לתת לדברים את הזמן שלהם, ואת האוויר שלהם".

שירה מרגלית

משנה למנכ"ל לענייני תוכן,

זכיינית ערוץ 2 רשת

גיל: 39

שנה לא קלה עברה על מרגלית, שעזבה את תחום הפרסום המוכר לה היטב, ועברה לתחום התוכן, עם מינויה לתפקיד המשנה למנכ"ל רשת. לפני כחצי שנה היא נכנסה לתפקיד, ומאז נמצאת בידיה האחריות על ניהול אגף התוכן, תוך ליווי ההפקות השונות משלב הרעיון ועד להשלמת ביצוען והגעתן למסך.

מסלול: במשך השנים התקדמה מרגלית עד לתפקיד מנכ"לית מקאן אריקסון, תפקיד שאותו חלקה עם אורן פרנק. אחרי 11 שנה עזבה את המשרד, בעקבות פיטורים מתוקשרים שלה ושל פרנק, שעליהם החליט נשיא מקאן אריקסון, אילן שילוח, שהוא גם בן זוגה.

רגע שיא בקריירה הטלוויזיונית: "עדיין אין לי רגע כזה, כי אני כאן רק חמישה חודשים".

תוכנית טלוויזיה שהייתי רוצה שתהיה*אצלי: "דרמה איכותית כמו 'הגברים של שדרות מדיסון'. הייתי רוצה גם דרמה כמו 'מרחק נגיעה', שתעשה את הפיק הנכון".

אירוע טלוויזיוני יוצא דופן: "טקס האשכבה של הנסיכה דיאנה. לדעתי זה היה האירוע הטלוויזיוני הכי נצפה בהיסטוריה. ביום שהיא מתה לא הלכתי לעבודה, ונשכבתי מול הטלוויזיה למשך כל היום".

הדבר החשוב ביותר כדי שתוכנית תצליח: "כמו בהרבה דברים, יש שלושה מרכיבים עיקריים: רעיון טוב שיהיה מגנט, ביצוע טוב ומזל".

טלי בן עובדיה

סמנכ"לית בחדשות ערוץ 10 ועורכת "המהדורה המרכזית"

גיל: 46

מסלול: "התחלתי בתחום התקשורת כמגיהה בעיתון 'חדשות', ואת חלקי שם סיימתי כראש דסק חדשות. כשהעיתון נסגר עברתי לחדשות ערוץ 2, כעורכת משנה של המהדורה המרכזית. לאחר מכן ערכתי את חדשות השבת, 'אולפן שישי' ו'המהדורה המרכזית'. כעבור שש שנים עברתי ל-ynet, אבל האהבה לטלוויזיה הכריעה, והלכתי לערוך את 'משעל חם' ברשת. בתום עונה אחת בלבד קיבלתי מרם לנדס הצעה להצטרף לצוות ההקמה של חדשות ערוץ 10, והסכמתי. שימשתי כעורכת ראשית של 'המהדורה המרכזית', וכשאבי ברזילי מונה למנכ"ל נאלצתי לעזוב ולעבור ל'זה הזמן' עם עמנואל רוזן.

"סביב מלחמת לבנון השנייה חזרתי לחדשות 10 בתפקיד עורכת התוכנית 'שישי בערב' של רביב דרוקר ועופר שלח". בן עובדיה פרמטה את התוכנית מחדש, והצליחה כמעט להכפיל את הרייטינג שלה. לאחר כשנה בתפקיד מונתה שוב לעמוד בראש 'המהדורה המרכזית', ולפני חודשים אחדים מונתה לסמנכ"לית החברה.

רגע שיא בקריירה: "רצח רבין".

תוכנית טלוויזיה שהייתי רוצה שתהיה שלי: "עובדה".

אירוע טלוויזיוני יוצא דופן: "במדינה כמו שלנו כמעט בכל פעם שנדמה לך שהגעת לשיא מבחינת ריגוש ומורכבות של אירוע, החיים מפגישים אותך עם אירוע גדול יותר. סיקרתי במהלך הקריירה שלי הסכמי שלום, מלחמות, פיגועים ומה לא. בכל זאת אני שוב נאלצת לומר שרצח רבין היה האירוע הכי משמעותי".

הדבר החשוב ביותר כדי שתוכנית תצליח: "תמהיל נכון של חוכמה ורגש".

דגנית אטיאס גיגי

מנכ"לית ערוץ הילדים וערוץ לוגי

גיל: 42

מסלול: "התחלתי בטלוויזיה החינוכית, וב-1991, תחילת דרכן של חברות הכבלים, הצטרפתי כתסריטאית מחליפה לערוץ הילדים, ובשלב מאוחר יותר מוניתי לעורכת ראשית של תוכנית בערוץ הילדים. לאחר מכן הפכתי לאחראית על התוכניות לגיל הרך - במסגרת זו ערכתי את 'ביגבגים', שנמכרה לרשת הטלוויזיה המסחרית הבריטית ITV. בהמשך מוניתי למנהלת התוכניות של הערוץ, ולפני חמש שנים נולד ערוץ לוגי ומוניתי גם למנהלת התוכניות שלו. לפני שנה וחצי מוניתי למנהלת שני הערוצים".

רגע שיא בקריירה: "בימי השביתה הגדולה של מערכת החינוך, במאי 1993, התחלנו לראשונה בשידורים חיים. היינו הערוץ היחיד ששידר חי לילדים. זה היה מרגש".

תוכנית טלוויזיה שהייתי רוצה שתהיה שלי: "'בוב ספוג' של ניקולודיאון. זו סדרת אנימציה מצחיקה, מתוחכמת ומתאימה לכל המשפחה".

אירוע טלוויזיוני יוצא דופן: "יהיה אחד כזה כשגלעד שליט יחזור הביתה".

הדבר החשוב ביותר כדי שתוכנית תצליח: "בתמציתיות, היא צריכה להיות גדולה מהחיים. את צריכה להשיג הזדהות גדולה מאוד של קהל היעד, ומצד שני, להתרחק ולייצר משהו שיגרום לו לקנא ולרצות להיות שם".

ג'ולי שלז

מנהלת מחלקת התעודה בזכיינית ערוץ 2 רשת

גיל: 47

מסלול: "בתחילת דרכי עבדתי בעולם הפרסום כבמאית סרטי קולנוע, ולאחר מכן הקמתי יחד עם שותפה את 'קופר הפקות', שהתמחתה בסרטים דוקומנטריים. אחרי חמש שנים החלטנו על שינוי, וביימתי את 'עפולה אקספרס' - הפעם הראשונה שעשיתי פיצ'ר. כל השנים הייתי עצמאית ושותפה בחברות הפקה, וכשהוקמה חברת נגה במטרה להתמודד במכרז ערוץ 2, הצטרפתי אליה. הקבוצה התמזגה עם רשת וזכתה במכרז, ומאז אני שם".

רגע שיא בקריירה: "במסגרת הסרט 'בבה' שעשיתי לערוץ 1, נסענו לברזיל לפגוש את אביו של דני בסן (מלהקת תיסלם), אחרי 35 שנה שהם לא נפגשו. זה היה רגע כזה".

תוכנית טלוויזיה שהייתי רוצה שתהיה שלי: "'עובדה', שהייתי פעם חלק ממנה. הייתי רוצה שתהיה תוכנית תחקיר כזו ברשת".

אירוע טלוויזיוני יוצא דופן: "תמיד אירועי אקטואליה, כמו ההתרסקות של אילן רמון - זה המקום שבו הטלוויזיה מתחברת למציאות. מלחמת המפרץ הראשונה הייתה אירוע שבו הבנתי את המדיה ואת הכוח שלה לספר את המציאות כפי שהיא בוחרת".

הדבר החשוב ביותר כדי שתוכנית תצליח: "חזון ואומץ".

מיכל קיזלשטיין

מנהלת מחלקת הדוברות והתקשורת בזכיינית ערוץ 2 רשת

על אף שאין לה נגיעה לאף אחד מהמרכיבים שיוצרים טלוויזיה - תוכן, שיווק, מכירות או רגולציה, מיכל קיזלשטיין נחשבת לאחת הנשים החזקות בזכיינית ערוץ 2 רשת.

קיזלשטיין, 42, היא הדוברת הוותיקה ביותר בשוק הטלוויזיה המסחרית, ומכהנת בתפקידה מאז 1997. בנוסף היא משמשת גם כחברת הנהלה. יחסיה עם מנכ"ל רשת, יוחנן צנגן, נחשבים ליחסים קרובים ונאמנים ביותר - מה שמאפשר לה להיות מעורבת גם בעניינים הסודיים ביותר של הזכיינית.

מדי שנה היא מייצגת את רשת באפרונט ניו יורק, אחד משני הכנסים החשובים ביותר בתחום הטלוויזיה, ובשנה שעברה ייצגה את הזכיינית גם בכנס אל.איי סקרינינג, שמתקיים בלוס אנג'לס. לשם השוואה, את קשת ייצגו בכנס המנכ"ל אבי ניר וסמנכ"ל התוכניות דאז, מולי שגב.