מיתון-שיק

השאלת יצירות אמנות מקוריות לסלון הביתי ב-150 שקל, טרנד של חזרה לבישול הביתי, הנחות של עד 70% ב"הביטאט", עיצוב מחודש של הבית בלי להוציא שקל, אימוץ שיטת החלפת רהיטים ב"גראז'-סייל", קניית מצרכים דרך האינטרנט ורכישת מותגי מעצבים ברשתות זולות. כך תעברו את המיתון בטוב טעם

אמנות הסטייל

בשעת משבר אפשר למצוא נחמה ושאר רוח באמנות, ומעט נחת בשמירה על סגנון. במגוון דרכים יצירתיות, תוכלו לצוד אמנות בזול ולקבל רעיונות לשיפור פני הבית

אמנות בהשאלה: יצירות מאוסף הגרפוטק עבור דמי מנוי

אם חשבתם שאמנות אינה בהישג ידכם, כדאי להכיר את הגרפוטק הישראלי: זוהי ספריית השאלה להדפסים מקוריים של אמנים ישראלים, השוכנת בבית אריאלה בת"א. באוסף הגרפוטק למעלה מ-4,000 הדפסים חתומים, ממוספרים וממוסגרים, המיועדים להשאלה תמורת פיקדון והתחייבות לשמור עליהם כאילו היו שלכם. הדפסי אבן, הדפסי רשת, תחריטים, חיתוכי עץ והדפסים דיגיטליים, ניתנים להשאלה לבתים פרטיים ולמקומות עבודה.

ניתן אפילו לקבל תערוכות מוכנות, של 8-10 הדפסים, אשר נערכו על-ידי מומחי הגרפוטק כתערוכות יחיד של אמנים או כתערוכות נושא.

תערוכות הגרפוטק מיועדות בדרך-כלל למוסדות תרבות וחינוך, אך הן פתוחות בפני מנויים אחרים בשירות ההשאלה. התשלום הוא לפי דמי מנוי לשנה או לפי תמונות בודדות. מנוי לתמונה אחת לשנה עולה 150 שקל בלבד לבית פרטי, ולחברה יעלה 200 שקל. ניתן להחליף בתדירות על-פי רצונכם, ואין מגבלת זמן על תקופת ההשאלה.

ובאותה הזדמנות, בבית אריאלה מוצגות תערוכות מתחלפות, והכניסה ללא תשלום.

טל': 6952090 www.graphotec.co.il

אמנות בחינם: זה הזמן לגלות עוד גלריות

"בפעם הבאה שיש לכם שעה פנויה", אומרת הפרסומת של מוזיאון תל-אביב. המוזיאון הוא מקום נפלא לברוח אליו, אבל בדרך-כלל מוטב לכמה שעות, מה גם שמחיר הכניסה עלול לעצבן את מי שמגיע לשעה בלבד. לעומת זאת, בגלריות הפזורות בעיר ת"א (וכן בגלריות בירושלים, בחיפה ובגלריות העירוניות בערים הקטנות), הכניסה היא חינם. בית האמנים ברחוב אלחריזי 15 בת"א הוא מקום טוב להתחיל בו כמו גם בית האמנים בירושלים, ברחוב שמואל הנגיד 12, הפתוח חינם ובית טיכו בסמטת הרב קוק בעיר.

כדי להתמצא ולהכיר טוב יותר את מיקומן של הגלריות החבויות בת"א, מומלץ להיעזר ב-Arti. זהו מדריך כיס חדש לסיורי אמנות בת"א, שעורכת ומפיקה נעמה צוויק, והוא יוצא לאור אחת לרבעון בשיתוף עם time out ופורום הגלריות. המדריך הקרוב יתפרסם באמצע נובמבר, ניתן להשיגו תמורת 20 שקל בגלריות, במוזיאונים ובחנויות ספרים שונות, ויש בו חלוקה של העיר לצפון ודרום, עם מפת התמצאות, מידע על התמחותה של כל גלריה ושעות הפתיחה, ואפילו שרטוט של קווי התחבורה הציבורית הנוסעים לאורך "ציר התרבות". דרך רעננה להביט בעיר.

הוזלות ב"ארטלוק" והנחות משמעותיות ב"הביטאט"

אם בלי שופינג אי אפשר, כדאי לסור בהיקש עכבר ל"ארטלוק", אתר האינטנרט הישראלי למוצרי מעצבים. האתר שהוקם לפני כשלוש שנים מקדם במיוחד עיצוב מקומי ומארח גם מוצרי מעצבים מחו"ל, במחירים תחרותיים ובנגישות גבוהה, בלי סכנת פיתוי להוצאות מיותרות על הדרך. לדברי שירי לסר-כץ, מיזמי האתר וממקימיו, "אנשים כיום יותר פתוחים למוצרי מעצבים, מחפשים ומעריכים את זה יותר, וגם הנושא של קנייה באינטרנט משתחרר מהמחסום הפסיכולוגי. עדיין יש אנשים שיזמינו באתר אך יתעקשו לבוא לראות (ולגעת) ולשלם במקום". המבחר גדול ורמת המחירים, מבטיחה לסר-כץ, לא עולה על זו שבחנויות העיצוב בקניונים, ובמקרים רבים נמוכה יותר. הפרסום באינטרנט מדגיש את ההוזלות הנכונות לעכשיו. בין הלהיטים באתר מונה לסר-כץ מדבקות קיר - אמצעי, קל זול וזמין לעיצוב ודקורציה בבית, שיכול לשנות אווירה בן רגע; כלי הגשה מקרמיקה ותיקים ידידותיים לסביבה אף הם מבוקשים.

ולמי שרהיטי מעצבים עושים לו את זה, מציעה הביטאט בימים אלה הנחות עד 70% לרגל חיסול החנות הוותיקה בגן העיר בת"א, והמעבר להרצליה צפון.

כל הרהיטים וכלי הבית של גדולי המעצבים, ביניהם פיליפ סטארק, צ'ארלס וריי אימס, פטרישיה אורקיולה, אנטוניו צ'יטריו, רון ארד ואחרים, נכללים במכירה.

השראות לעיצוב ביתי: "מרגיש בבית", "בין הגינה לבית"

אפשר גם להצטייד בספרי עיצוב, להתכרבל על הספה ולחלום על היום שבו נחיה בין תמונותיהם. ספרה האחרון של אורלי רובינזון "בין הגינה לבית" שיצא בימים אלה (מודן) מגיש שלל המלצות וגישות לעיצוב גינות ביתיות וחללי אירוח חיצוניים, אך הוא קודם כל ספר-אלבום נפלא לדפדוף ולהשראה.

"מרגיש בבית" של סר טרנס קונרן, מייסד רשת הביטאט העולמית (הוצאת כנרת) יצא בעברית לאחרונה. הספר, שכותרת המשנה שלו היא "סוד העיצוב הנקי, הפשוט והאיכותי", יכול לקחת אתכם למחוזות הפנטזיה ולתת כמה רעיונות מעשיים ביותר לטיפול עיצובי בפינות שונות בבית בלי להוציא כסף, תוך שימוש במה שכבר יש.

סבתא-שיק ו"גראז' סייל": נוסטלגיה והחלפת רהיטים

בתקופת צמצומים יש ערך מיוחד לפריטים נוסטלגיים ובעלי היסטוריה. שימוש בריהוט מבית סבתא, שילוב של רהיטים מחודשים משוקי פשפשים לצד ספת איקאה או כורסת פיליפ סטארק - השיק מצוי בפרטים. את הטרנד מחזק מנהג חדש שהתחיל להכות שורש בקהילות שונות, "החלפות" רבות משתתפים, מעין "גראג' סייל" משולב במסיבה צנועה, עם כיבוד קל ותוצאות מרנינות.

כל אחד מביא את מה שרצה להיפטר ממנו ולוקח (לוקח, לא קונה!) את מה שמוצא חן בעיניו. כך השיגה בת דודתי את קערת הכסף המגניבה שבה הגישה פונץ' בסוכות האחרון, וחברתי את הסכו"ם המעוטר שמגיע עם סטנד נחושת בסגנון שנות ה-50. שיטת ההעברות תקפה לביגוד, רהיטים, חפצים שימושיים יותר ופחות ודגש מיוחד על מוצרי ילדים ותינוקות, שאורך חייהם בכול משפחה מוגבל, אך בהעברה מיד ליד הם יכולים לתת עוד שנים רבות של עבודה למען הקהילה. *

אוכל

מהדקים חגורות

בעקבות המשבר הכלכלי, מתפתח בארה"ב טרנד של חזרה לבישול הביתי, מה שמביא לעלייה במכירת ספרי בישול, כלי בישול, ואתרי אינטרנט המפרסמים מתכונים. זה הזמן לאמץ את הטרנד גם בארץ

בישול ביתי: סירים מהבילים שנשארים לכל השבוע

"האמריקנים חוזרים למטבח", מבשר לקוראים מאמר בעיתוןSalt lake Tribune מהשבועות האחרונים, ומציג נתונים של חברות סקרים אמריקניות המדווחות על "טרנד" בישול בבית בעקבות המשבר הכלכלי. על-פי נתוני ה-Associated Press, המובאים בכתבה, חלה בחודשים האחרונים עלייה במכירות ספרי הבישול, כלי הבישול, ירחוני אוכל ואתרי האינטרנט המפרסמים מתכונים. הנתונים בארה"ב מדברים בעד עצמם: "מתחילת המשבר למעלה מ-12% מהאמריקנים אוכלים פחות בחוץ, כדי לחסוך כסף", קובע המאמר.

בארץ, עוד מוקדם מדי לנפנף בנתונים המציגים את השלכות המשבר העולמי על עולם הקולינריה והמסעדנות, אך בהחלט ניתן כבר לשמוע שפים ומסעדנים המדברים בחשש על הידוק חגורות. קל וחומר בתחום כמו אוכל ובילויים הנתפסים בהגדרתם כמותרות.

עד שיוצגו התחזיות מדכאות התיאבון, להלן מספר המלצות כלליות להידוק חור אחד בחגורת הקולינריה. ולא, אין הכוונה לשלוח אתכם לאכול ברשתות מזון מהיר, לעבור לאבקת ביצים או לגדל אספרגוס בגינה:

אין כמו סיר אוכל ביתי המתבשל לאיטו על הכיריים. מעבר לניחוחות, שיעניקו לבית תחושה של מקום מבטחים מהעולם האכזר שבחוץ, מדובר גם בצעד היפה לבריאות. השימוש בחומרי גלם טריים, בתבלינים במקום באבקות והוויתור על מזונות מעובדים, שמנים ומתועשים הנצרכים מחוץ לבית, הינו נוסחה מנצחת להרגשה פיזית טובה ויש גם מי שיטען - הדרך המהירה להרזיה. אבל מעבר לכך, הרציונל הינו גם כלכלי: השף שגב משה ממליץ ל"העמיד" בתחילת השבוע מספר גדול של סירים ובהם תבשילים שונים. "סירים ובהם אוכל מבושל יכולים להחזיק מעמד במקרר מספר ימים, מה שאומר שבטרחה של מספר שעות יש לכם אוכל לכל השבוע". שגב מוסיף, שבעצם הידיעה שבבית מחכים לכם סירים מלאים בבישולים יגרמו לכם לוותר על רעיונות ל"טייק-אווי" או לעצור במסעדה בדרך הביתה, מה שאומר חיסכון כלכלי נטו.

"המטבח הקל של פסקל": מתכונים פשוטים נגישים

עם כל הכבוד לספרי השפים המתקדמים והמתוחכמים, מומלץ למי שרוצה לבשל יותר בבית ואינו מנוסה בכך, לרכוש ספרים עם מתכונים המשתמשים בחומרי גלם נגישים. אין דבר יותר מתסכל מלהגיע הביתה רעבים, חמושים בהחלטה לבשל, כשהמתכון דורש גיחה לחנות ספציפית הפתוחה שלוש שעות ביום, כדי לרכוש מלח ים ורוד או נתח קצבים. "המטבח הקל של פסקל" מאת פסקל פרץ-רובין, הוא דוגמה לספר המציג מתכונים ביתיים, טעימים, פשוטים להכנה ועשויים מחומרים נגישים ופשוטים. וכן, בצוק העיתים אפשר לוותר על "זרעי עגבנייה שלוטפה על-ידי טל השחר" ולהשתמש ברסק עגבניות. אייל שני אולי לא יסלח לכם לעולמי עד, אבל לכם מובטחת ארוחה נהדרת תוך חצי שעה. גם תוכנית הבישול של רייצ'ל ריי (הגרסה העממית של מרתה סטיוארט) מציגה מתכונים ממוצרי יסוד זולים ופשוטים. ריי אף הציגה באחת מתוכניותיה האחרונות ארוחת מלכים משאריות הסופשבוע שכן באמריקה הלחוצה כלכלית, לא זורקים אוכל.

קניית מזון באינטרנט: חיסכון בטוח בסל המזון החודשי

הוויתור על שוטטות בינות המדפים העמוסים לעייפה של רשתות השיווק, פירושו לא רק חיסכון בזמן (השווה כסף), אלא גם חוסך עמידה בפיתויים בנוסח: "חייבים לנסות את המעדן החדש הזה". מן המפורסמות הוא שרשימת קניות לעולם אינה מסתכמת בפריטים הרשומים בה ומן הסתם כולנו מתפתים לרכוש הרבה מעבר למה שדרוש. קניות באינטרנט הן אולי לקוניות ונטולות חוויה חושית, אך הן יביאו לחיסכון בטוח בקניית סל המזון החודשי, גם אם מדובר בתוספת דמי המשלוח. טיפ קטן: מיינו את המוצרים באתר לפי מחיר, מה שיגלה לכם מהם מהו המוצר הזול ביותר בכל קטגוריה.

שיטת ה-sharing: אוכלים במידה וחולקים חוויה חברתית

ובכל זאת, מאחר שלמסעדות נמשיך ללכת וטוב שכך, כדאי לשקול להזמין מספר של מנות הקטן יותר ממספר הסועדים. מרבית המסעדות בישראל, חיקו את המודל האמריקני של צלחות ענק הגדושות במזון, המספיק פעמים רבות לזוג ואף ליותר מכך. מעבר לנושא המוסרי-אקולוגי של בזבוז המזון שנזרק, אפשר לחסוך במחיר לסועד על-ידי הזמנה משותפת של מספר מנות ראשונות/עיקריות למרכז השולחן ולנשנש אותן בצוותא.

צאו לשווקים: חוויה נעימה, זולה ומסחררת חושים

בשווקים הפתוחים גלומות אפשרויות קולינריות רבות, החל ממסעדות פועלים ועד לקנייה של פירות וירקות, תבלינים וכלי מטבח. חווית הקנייה בשווקים היא אמנם מסחררת חושים ונעימה פי כמה על-פני קנייה במקומות סגורים עם אורות ניאון, אבל חשוב לשים לב שהמחירים בשווקים אינם בהכרח הזולים ביותר. כך לדוגמה, בדיקת מחירים מדגמית שנערכה בשישי האחרון בין שוק מחנה יהודה לבין רשת השיווק של רמי לוי, הניבה מחירים זולים יותר לטובת הרשת. ההיגיון הכלכלי פשוט ומדבר על יתרון לגודל. הן סוחרי השוק והן הרשתות רוכשים את הירקות והפירות מהשוק הסיטונאי, מה שמניב יתרון מיקוחי מובהק לבעלי הרשתות על-פני בעלים של דוכן בשוק. לעומת זאת, מחירי החמוצים, קטניות, גבינות ותבלינים הם בדרך-כלל זולים יותר בשווקים. טיפ: את המוצרים ה"קשים" (אורז, קטניות, דגנים, תבלינים) זול יותר לרכוש בתפזורת על פני שקיות ארוזות.

קפה הפוך בבית: קפוצ'ינו מוקצף כדבעי במקינטה

לא יכולים להתחיל את היום בלי "הפוך גדול לקחת" בדרך לעבודה? לא חייבים לרכוש מכונת אספרסו ביתית כדי ליהנות מקפוצ'ינו מוקצף כדבעי. אפשר לרכוש מקינטה טובה בכמה עשרות שקלים, מקצף ידני, קפה טחון משובח מהרשת החביבה עליכם וכוסות חד-פעמיות עם מכסה. חמש דקות עבודה בבוקר ואתם עם קפה הפוך נהדר לדרך. החיסכון: כמה מאות שקלים בחודש רק על הקפה של הבוקר. *

אופנה

היקר החדש

צמצום ההוצאות מאלץ אותנו לחפש פתרונות אלטרנטיביים שיצילו אותנו מצלילת ראש לתוך התרסקות אסתטית ולהזנחה עיצובית פושעת. כמה פתרונות לימים גשומים

"אמה": בגדי מעצבים ישראלים ואירופים עד 400 שקל

בזמן שרוב חנויות הבוטיק שאוצרות קולקציות ממספר מותגים שונים שומרות על מחירים בלתי אפשריים, ב"אמה" הנהיגו מיום הקמתה מדיניות מחיר שעל-פיה שום פריט בחנות לא יעבור את קו ה-400 שקל. לא חשוב ממה הוא עשוי, מי עיצב אותו וכמה שולם עליו במכס. כך שאפשר להרכיב לוק שלם שכולל שמלות בסגנון וינטאג', מטפחות ראש ממשי איכותי, תיקים, נעליים, חגורות, כובעים, מכנסיים בגזרה גבוהה, טופים, סריגים, מעילים וז'קטים ולא לאבד את ההכרה כשמגיעים לקופה.

חלק גדול מהפריטים בקולקציה של "אמה" הם ONE PIECE ומורכבים מתמהיל של פריטי מעצבים ישראלים ומותגי ייבוא מאירופה ומהמזרח. הבגדים והאקססוריז של "אמה" לא מדוגמים עד הסוף והחומרים לא לקוחים מעולם ההוט-קוטור אבל הגזרות מדליקות, הצבעוניות מדהימה והאפשרויות לבניית לוקים שונים הן כמעט אינסופיות. בגזרת ה-STREET WEAR אפשר למצוא עליונית קפושון מפוטר עם הדפס זברה ירוק או טוניקה עם הדפס של רובוטים בצבע חרדל. אם אתן חובבות וינטאג' תוכלו לרכוש שמלת תחרה בגזרת A, סריג במראה OVERSIZE בצבע אבן עם גימור מדליק של וולאנים, שמלת שכבות מטול בצבע טורקיז בשיבוץ אבנים או חצאית עיפרון קטנה עם חגורת פפיון. מתחום הפולקלור, ניתן למצוא ב"אמה" פונצ'ו משובץ שאם נרצה יכול להפוך גם לחצאית, מעיל שחור בגזרת A עם רקמות וחרוזים כחולים ווסט קצר סגנון מזרח-אירופי.

מחירים: 20 שקל-400 שקל. להשיג: "אמה", שינקין 15 תל-אביב. טל': 5288808-03. אמה, רחוב סוקולוב 22 רמת-השרון טל': 5470706-03

"דיוה" - עטור צווארך זהב שחור: הרבה תכשיטים במעט כסף

דווקא השנה, קברניטי האופנה קבעו שמבחינת שרשרות זהב המשפט: LESS IS MORE לא נכון אופנתית. אם את רוצה להיראות נכונה ומדויקת את חייבת לאבזר את צווארך בעשרות שרשרות זהב, ראה את מדונה במסיבת יומולדת ה-50 שלה. כדי לצלוח את ההכתבה האופנתית בשלום לא חייבים לרוץ ולרכוש זהב טהור בכמויות מסחריות. ברגעי משבר, כשמצד אחד צו האופנה קורא לנו ליישר קו ומהצד השני מנהל הבנק שלנו מצווה עלינו לסגור את הארנק, הרשתות הזולות מצילות אותנו. ברשת האקססוריז של "דיוה" אפשר למצוא קולקציה שלמה שכוללת טבעות, עגילים, צמידים ושרשרות שעשויות ממתכת שצבועה בצבע זהב, מה שמאפשר לנו לרכוש בכמויות ולאמץ את המראה העמוס. חשוב לזכור שכדי שנוכל לענוד את התכשיטים המוזהבים לאורך זמן, צריך לשמור על מספר כללים, אחרי הכל לא מדובר בזהב אמיתי וצריך לשמור על תחזוקה שוטפת כדי שהצבע יישמר. מומלץ להימנע ממגע ישיר עם מים, בושם או קרם גוף ואם מעוניינים בשרשרות נוצצות במיוחד אפשר להבריק אותן בעזרת מטלית בד.

מחירים: 29.90-149.90 שקל. להשיג: רשת חנויות "דיוה"

Twentyfourseven: נעלי וינטאג' מסוגננות ונוחות

את הקניות הכי טובות מוצאים במקומות הכי לא צפויים. דווקא ב-Twentyfourseven, רשת אופנה שפונה לקהל צעיר, כזה שהולך לבי"ס או מקסימום לצבא, אפשר למצוא נעליים מדליקות גם לנו - הבגירים.

Twentyfourseven מציעה מגפונים ומגפיים גבוהים במראה וינטאג' משופשף עשויים מבד דמוי עור ומעור הפוך בצבעוניות שנודדת בין כאמל בהיר לחום כהה, אפור, סגול ושחור. למי שרוצה ללכת על המראה האתני-הפולקלוריסטי מחכים מגפונים מחומר דמוי עור בשילוב צמות וכיווצים ומגפיים מקופלים עם בטנה שמציצה בדפוס פייזלי. גם למראה הגותי יש נציגות בצורת מגפיים ונעלי ערב מסאטן מבריק באפור, סגול ושחור. מפתיע עד כמה שהנעליים נוחות ומבחינת עיצוב, מדובר בדיוק מופתי.

מחירים: 199-350 שקל. להשיג: Twentyfourseven

H&O: בגדים של מעצבים מובילים במחירים זולים

ישנם מותגים שלא ממתינים לקריסה כלכלית אוניברסלית כדי להוריד מחירים. רשת H&O נולדה מתוך הרעיון של אופנה עדכנית לכל המשפחה במחירים אטרקטיביים. הצרכנים לא משלמים על שם, או על מותג, אלא רק את התמורה ההולמת לבגד שנרכש. בסוף שנת 1993 נולד סלוגן שמלווה את הרשת עד היום: "זה רק נראה יקר". כדי לחזק את הסלוגן ואת התמה המרכזית של הרשת, מתקיימים מדי שנה שת"פים עם מעצבי אופנה מובילים שמעצבים מיני קולקציה בלעדית לרשת שכוללת כ-40 פריטים ונמכרת בעשירית ממחירי המעצב הרגילים. בשנה שעברה, התקיים שת"פ מסוג זה עם המעצבת דורין פרנקפורט והשנה גלית לוי נכנסה למשפחת "זה רק נראה יקר" כשהשמלות שלה ברשת נמכרו בטווח מחירים של עד 500 שקל בזמן שבחנותה התל-אביבית השמלות נרכשות באלפי שקלים.

מחירים: חולצות: 149.99- 129.99 שקל, סוודרים: 199.99-119.99 שקל, מכנסיים: 229.99-179.99 שקל, חצאיות: 189.99-149.99 שקל. להשיג: רשת O&H