תשובה מתחרט: דלק נדל"ן לא תציע עסקת החלפה למחזיקי האג"ח; איליק רוז'נסקי ל"גלובס": "לא באנו לגנוב, לא באנו לרמות, אנו חברה ציבורית חזקה"

(עדכון) - גופים מוסדיים השמיעו ביקורת נגד המהלך, המגלם הפסד של עשרות אחוזים למחזיקי האג"ח מסדרה ג' ו-ד' של החברה ; מנכ"ל דלק נדל"ן, איליק רוז'נסקי: "ההצעה נועדה להיטיב עם מחזיקי האג"ח. באנו לברך, אך יצאנו מקללים"

דלק נדל"ן שבשליטת יצחק תשובה מושכת היום את הצעתה למחזיקי האג"ח מסדרות ג' ו-ד' שלה, להחליף אותן באגרת חוב חדשה מגובת נכסים בהפסד של עשרות אחוזים. בחברה הסבירו את המהלך, "בעקבות פגישות עם גורמים בשוק ההון, ולאור הפרשנות המוטעית שניתנה לכוונת החברה".

אתמול פרסמה דלק נדל"ן, המנוהלת על ידי איליק רוז'נסקי, תוכנית במסגרתה יחליפו מחזיקי אג"ח ג' ו-ד' של החברה את האגרות הללו באג"ח אחרת של דלק נדל"ן ושל החברה הבת שלה, דלק נדל"ן נכסים מניבים. לסדרת האג"ח החדשה היו אמורים להיות שעבודים של נכסים מניבים בישראל בהיקף של 300 מיליון שקל.

רוז'נסקי אמר היום ל"גלובס", כי "סדרות האג"ח שלנו הידרדרו לתשואות זבל, וחשבנו ששעבוד הנכסים זה צעד של הבעת אמון וביטחון. לא באנו לגנוב ולא באנו לרמות, אנו חברה ציבורית חזקה".

כפי שצוין, ההסכמה להחלפת האג"ח הייתה כרוכה בהפסד של עשרות אחוזים, כשעבור כל 100 יחידות אג"ח מסדרה ג' הציעה דלק נדל"ן 65 יחידות מהסדרה החדשה, ותמורת כל 100 יחידות מסדרה ד' - 58 יחידות מהסדרה החדשה. ההצעה לא נכפתה על המשקיעים, ומי שהיה בוחר שלא להיענות לה, היה רשאי להמשיך להחזיק באג"ח הישנות.

בשוק לא התלהבו

ואולם, בשוק ההון פירשו את המהלך כסוג של הסדר לפריסת חוב, שכן בעוד שהמח"מ בשתי הסדרות הישנות הוא קצר יותר - פחות משנה וחצי - בסדרה החדשה האג"ח ייפרע בתשלום אחד לאחר חמש שנים.

- איליק רוז'נסקי, האם תעמדו בהתחייבויות לסדרות אלו בהיקף של 656 מיליון שקל?

"אני מאמין שנעמוד בהתחייבויות שלנו. המשקיעים ראו בעיה בתשואת האג"ח, ולאלה שמפחדים הצענו פתרון. זה לא הסדר של פריסת חובות. וגם אם לדעת גורמים שונים טעינו, כוונתנו הייתה לרכוש את אמונו של שוק ההון ולפרוס את האג"ח. אבל אנחנו לא הולכים עם הראש בקיר, ולכן ביטלנו את ההצעה".

"נמשיך לחפש חלופות אחרות"

הרחבה לדבריו של רוז'נסקי התקבלה היום בהודעת החברה לתקשורת, בה נאמר כי "ההצעה נועדה להיטיב עם מחזיקי האג"ח, וזאת הייתה המטרה. באנו לברך, אך יצאנו מקללים. הופתעתי מעוצמת ההתנגדות אליה נחשפתי בשוק ההון. ההצעה להחלפת אגרות החוב בסדרה חדשה נולדה לאחר דיונים מעמיקים בהנהלת דלק נדל"ן ובדירקטוריון החברה, ולאחר שנבחנו היתרונות והחסרונות של הצעה זו ושל חלופות נוספות, ביחס לצרכי ציבור המשקיעים והחברה.

"במהלך היממה האחרונה קיימנו שיחת ועידה עם משקיעים, ובמקביל קיבלנו פניות רבות מצד המשקיעים שלנו", מסר עוד רוז'נסקי. "בחלק מהשיחות הובעה, לצערנו, חוסר שביעות רצון מההצעה. בעקבות זאת, ולאור העובדה שאנו פועלים תמיד תוך שיתוף פעולה עם שוק ההון, החלטנו לחזור בנו מההצעה.

"אנו נוסיף ונבדוק חלופות אחרות, כאשר מטרתנו היא לשפר את יחסו של השוק אל החברה וליכולות הפירעון שלה. החברה פעלה, פועלת ותפעל על מנת לעמוד בכל התחייבויותיה במלואן", סיכם מנכ"ל דלק נדל"ן.

פרשנות / עירית אבישר: הבעיה עדיין לא נפתרה

1.

הנסיגה של דלק נדל"ן מתוכנית החלפת האג"ח תוך יום, עדיין לא פותרת לחברה את הבעיה. החברה נותרה עם מינוף גבוה למדי, ותצטרך לפרוע תשלומי קרן משמעותיים בשתי סדרות בתוך פחות משנתיים.

כעת נראה כי בפני יצחק תשובה עומדות שלוש אפשרויות: האפשרות הראשונה היא להשאיר את המצב כמו שהוא, ופשוט לפרוע את התשלומים במועד, מצב שבדלק נדל"ן יעדיפו, ככל הנראה, להימנע ממנו. האפשרות השניה היא לבצע Buyback, רכישה חוזרת של האג"ח. אקט זה נתפס כחיובי בשוק ההון מכיוון שתשובה מכניס יד לכיס ומפגין מחויבות כלפי החברה, וכן יאפשר לדלק נדל"ן לרשום רווח הון ולהקטין את מצבת החוב שלה. הבעיה היחידה היא לגייס מזומנים לכך. דלק נדל"ן תוכל לעשות זאת באמצעות שעבוד הנכסים אותם התכוונה לשעבד במסגרת ההסדר שהציעה, ובכסף שתגייס, לרכוש את האג"ח.

אפשרות נוספת הנתפסת כבעלת הסבירות הגבוהה ביותר היא להציע הסדר חדש וטוב יותר למחזיקי האג"ח. הפעם, נקווה כי בדלק נדל"ן יפיקו לקחים וקודם יגששו עם משקיעים מוסדיים באשר לעמדתם בנוגע להסדר לפני שיפרסמו אותו באופן פומבי ויספגו ביקורת ותגובות שליליות.

2.

פחד, שיתוק, היסטריה - רבים מתארים כך את מצב השווקים הפיננסיים. לאחר קריסת חברות ענק כמו ליהמן ברדרס, מריל לינץ' ו-AIG, התחושה היא שכבר אף חברה אינה חסינה מפשיטת רגל.

אולם נראה כי למרות הפחד המניע היום את המשקיעים, הרי שהגופים המוסדיים בישראל עדיין אינם נואשים. המשקיעים המוסדיים שביקרו את ההצעה של דלק נדל"ן וככל הנראה נתנו אינדיקציות כי לא יסכימו להסדר המוצע, ביצעו למעשה הפגנת שרירים לתשובה ולשאר החברות ואותתו כי לא יסכימו בקלות רבה לפשרה בכל הקשור לאשראי שנתנו להן. "אם היינו מסכימים להסדר שכזה עם חברה בסדר הגודל של דלק נדל"ן, אז לאיזה הסדר כבר נגיע כאשר חברות הנדל"ן הקטנות יחלו להגיע לחדלות פרעון", אומר אחד המוסדיים.