הלוליינות של תשובה מול פני הפוקר של לבייב

האם ישלם יצחק תשובה על המשחק הפיננסי ודחיקת המשקיעים אל הקיר?

זה לא סוד שחברות הנדל"ן המניב הן פיננסייריות הרבה יותר מחברות נדל"ניות. מי שקונה נכס קיים, עם מלוא זכויות הבנייה וההשבחה ואפילו עם שוכר בפנים החתום ל-20 או 30 שנה, לא אמור לחבוש קסדה של בנאים. חברות כאלה נבחנו ביכולת הגיוס שלהן מהבנקים ומשוק ההון ובכישורים הפיננסיים שמאפשרים להן לגזור עוד פרומיל בתשואה של הנכס.

כעת מתברר שיש לחשיבה הפיננסית הזו עוד יתרונות. בזמן שרוב רובן של חברות הנדל"ן מקפיאות פעילות, כוססות ציפורניים ומתפללות לסיום המשבר, הציגה דלק נדל"ן, חברת הנדל"ן המניב של יצחק תשובה, לוליינות פיננסית מרשימה - עד שחזרה בה היום.

לפני כשבוע אישר דירקטוריון קבוצת דלק חלוקת מניות החברה-הבת הנדל"נית כדיבידנד בעין לבעלי המניות - צעד שיפחית 23 מיליארד שקל מרמת החוב של הקבוצה, ואתמול נקטו שם מהלך חריג ומקורי בהרבה - הצעה לבעלי החוב להמיר את איגרות החוב של דלק נדל"ן באיגרות חוב המשועבדות לנכסים, שיבטיחו תשואה נמוכה בהרבה למחזיקים.

מבחינת תשובה, היה מדובר במהלך של WIN-WIN: אם יסכימו המשקיעים למהלך, מדובר ברווח הון לא מבוטל לדלק נדל"ן. מנגד, הימנעות מהמהלך תצביע על ביטחון בחוב הנוכחי, אף שהוא אינו משועבד לשום נכס והוא נסחר כיום בתשואות דמיוניות.

עם זאת, לצעדים הללו יכולה הייתה להיות בכל זאת השפעה מסוכנת מבחינתו של תשובה. טייקון אחר, לב לבייב, שומר במשבר הנוכחי על "פוקר פייס". לבייב הוא איש של כבוד: הוא אינו נוגע באג"ח שלו, אינו ממהר לשלוח את מנהליו לתקשורת ודואג לשדר למשקיעים שמדובר בסך הכול במשבר זמני, הנוגע בעיקר לניירות ולשוק ההון, בעוד שהוא עצמו נשאר בתא הפיקוד ועסוק בניהול חברה של ממש.

לכן, ביום שאחרי, כשייבחן הנזק המצטבר של המשבר על התדמית הקשוחה של הטייקונים הישראליים, עלולים המשחק הפיננסי ודחיקת המשקיעים אל הקיר לעלות לתשובה בלא מעט נקודות.