האג"ח הקונצרניות שבו לחיים: מדדי התל בונד נסגרו בעליות של כ-2%

התוכנית שגיבש האוצר כדי לתמרץ רכישת אג"ח חברות השפיעה לחיוב על השוק ששקע בתרדמת ; בלטו בעליות: האגרת של אפריקה ישראל מסדרה 21, סדרה 9 של גזית גלוב והאג"ח מסדרה 3 של נכסים ובנין

עד אתמול נראה היה שבשוק האג"ח הקונצרניות הדיכאון לא יכול להיות עמוק יותר. גם התאוששות השווקים בעולם והעליות בבורסה המקומית לא הצליחו לעורר את האפיק, ומדדי התל-בונד המשיכו לצנוח מדי יום. והנה, היום סוף סוף התהפכה המגמה ומדדי התל-בונד קפצו בכ-2%, על רקע הודעת משרד האוצר כי הוא מאשר לגופים מוסדיים לרכוש אג"ח קונצרניות בהיקף של 3% מנכסיהם ולא לשערך אותן, גם אם מחירי האג"ח ימשיכו לרדת בשוק.

כבר היה מי שהגדיר את המתרחש בשוק אגרות החוב הקונצרניות כ"סאב-פריים" של ישראל. בהשאלה, אפשר להתייחס להתערבות העקיפה בשוק הזה, עליה הודיע היום האוצר, כ 'תוכנית החילוץ' הראשונה של הרשויות בישראל למערכת הפיננסית המקומית.

בין המתקנות בלטה היום האגרת החבוטה של אפריקה-ישראל מסדרה 21, אשר עלתה 4.2%. נציין, עם זאת, כי יתר סדרות האג"ח של החברה (12 עד 24) לא נהנו מהמומנטום החיובי בשוק זה. עוד בלטו לטובה אגרת החוב של גזית גלוב מסדרה 9, אשר הוסיפה 3.5%, וסדרה 3 של נכסים ובניין אשר תיקנה ב-2%. מי שלא השתתפו בחגיגה הן האג"ח של דלק נדל"ן מכל הסדרות, כשסדרה 25 איבדה 3.8% וסדרות 3 ו-4, נשואות ההצעה המדוברת של תשובה לבעלי החוב שלו, ירדו 1.9% ו-0.6% בהתאמה.

כאמור, מתחילת החודש מורגשת התאוששות קלה במדדי המניות, בהתאם למגמה העולמית אך מתונה ממנה, שפסחה עד היום על שוק האג"ח הקונצרניות אשר המשיכו להציג ירידות שערים חדות. משמעות הדבר היא המשך ההפסדים הכבדים שרושמים הגופים המוסדיים בקופות הגמל ובקרנות, שרק יאיצו את המשך פדיונות הציבור מאפיקי החיסכון לטווח ארוך - תופעות אשר מאיימות על יציבותו של שוק ההון המקומי ומגבירות עוד יותר את התנודתיות ואי-הוודאות הגבוהות ממילא.

לאור כל זאת, החליטו באגף שוק ההון באוצר בראשותו של ידין ענתבי להתערב לראשונה במתחולל. וכך, האוצר הודיע היום כי יאפשר לגופים מוסדיים, החל מהיום ועד להודעה חדשה, לרכוש אג"ח קונצרניות בהיקף של עד 3% מנכסי הגוף ולא לשערך אותן במקרה של הפסד. בתמורה, על הרוכשים להתחייב כי יחזיקו את האג"ח עד למועד הפדיון. המהלך יאפשר למעשה לגופים מוסדיים לרכוש אג"ח קונצרניות מבלי לרשום הפסד בגין ירידת שערן, כשהאחזקה עד לפדיון אמורה למתן את התנודתיות בשוק הזה.

השאירו את המניות מאחור

שוק האג"ח הגיב להודעת האוצר בשמחה גלויה, ומדדי התל-בונד רשמו עליות שערים של כ-2.5% בממוצע במהלך היום. "מי שקונה היום בשוק הם המשקיעים המוסדיים", אמר ל"גלובס" אחד הסוחרים בשוק ההון. "גוף מוסדי אומר לעצמו: 'אם שערה של האגרת יירד, אני לא מראה את זה לציבור'".

"הבעיה של השוק היום הן אגרות החוב הקונצרניות", הסבירו לנו בחדרי העסקאות. "מה שעוצר את השוק מלהציג תיקון משמעותי בהתאם לעליות באירופה ובארצות-הברית, זה ה-Over-Shooting באג"ח הקונצרניות. ברגע שהלחץ הזה יירד וייפסקו הפדיונות בקופות הגמל, אי הוודאות תפחת והמשקיעים יחזרו לשוק המניות".

בשוק העריכו כי העליות המתונות בת"א לעומת עליות השערים החדות שהיו בשבוע האחרון בעולם, נובעות בין היתר מהמשך הירידות בשוק הקונצרני. "התשואות הגבוהות בהן נסחרות אג"ח קונצרניות רבות מקטינות את האטרקטיביות של מניות", הסביר גורם בשוק ההון. "מדוע שמישהו ישקיע במניה, כאשר הוא יכול לקנות את האג"ח של אותה חברה ולקבל עליה תשואה דו-ספרתית?".

כעת, כאשר החלה סוף סוף התעוררות בשוק הקונצרני, הציפייה היא כי היא תתניע גם את העליות בשוק המניות. זאת, כמובן, בתנאי שהעלייה שנרשמה היום בשוק הקונצרני אינה תגובה חד פעמית אלא שינוי מגמה.

[לאתר אפיקים סולידיים]