הירידות באירופה השפיעו יותר מ"אפקט אובמה": המעו"ף איבד 0.9%

מדד התל-בונד 20 עלה היום 2.5% והתל-בונד 40 הוסיף 4.9% ; מכתשים אגן איבדה 12.3% ; מניית שופרסל ירדה היום ב-3.7% ; אפריקה נכסים ירדה 7.5% ; מדד אמון הצרכנים של ישראל ירד ב-4.9 נקודות, ואילו המדד המורחב - הכולל את הציפיות משוק העבודה - צלל ב-10.4 נקודות

"כן, אנחנו יכולים", חזר אתמול בנאום הניצחון ברק אובמה, נשיאה החדש של ארצות-הברית, על הסיסמא שמזוהה עימו יותר מכל. בוול-סטריט מאוד רצו להאמין לו והמסחר מעבר לים ננעל בעליות שערים חדות.

ביבשת הישנה, לעומת זאת, נתוני מאקרו עגומים ודו"חות מאכזבים השפיעו על המסחר. המשקיעים חשו כי היכולת להתגבר בקרוב על פגעי ההאטה דווקא הולכת וקטנה. "אנחנו לא יכולים" חשבו האחרונים לעצמם ומסכי הבורסות באירופה נצבעו באדום.

בתל-אביב העדיפו היום לחקות דווקא את הפסימיות האירופית ולא את העליצות האמריקנית. המדדים הכבדים באחד-העם נותרו שליליים, סביב ירידה של כ-1% בערכם, במהלך רוב שעות המסחר.

היבחרו של אובמה לנשיא ה-44 של ארה"ב, והתחזקות הדולר לעומת המטבעות המובילים בעולם הכניסו, כאמור, מימד של אופטימיות לכלכלה הגדולה בעולם. אתמול ננעל המסחר באווירה חיובית, כשמדד ה-500 P&S זינק ב-4.08% ל-1,005 נקודות ומדד הדאו ג'ונס טיפס ב-3.28%.

באירופה החל המסחר בירידות, לאחר שפורסם היקף הירידה במכירות הקמעונאיות בגוש האירו. מסתבר שהאירופים נמנעו מלהוציא כספים במהלך החודשים האחרונים, והתמ"ג צנח ב-0.2% ברבעון השני. הבנק המרכזי של אירופה צפוי להפחית את הריבית ב-0.5%, בניסיון לייצב את הצמיחה הכלכלית.

אצלנו המסחר הושפע, מלבד מהמגמה העולמית, מפרסום דו"חות ותחזיות עתידיות, ומסקר החברות שפרסם בנק ישראל. על-פי הסקר, ברבעון השלישי של 2008 ניכרת האטה בקצב ההתרחבות של הפעילות העסקית בכל הענפים. בניגוד לסקר שנערך ברבעון הקודם, החברות חוזות ירידה נוספת בהיקף המכירות ברבעון הבא ופיטורים בהמשך.

היום התפרסם מדד אמון הצרכנים של ישראל, מבית "גלובס מחקרים", לחודש אוקטובר. בחודש זה גבר החשש מפני התגברות האבטלה, שהביא לצניחה באמון הצרכנים באוקטובר. מדד האמון הישראלי ירד ב-4.9 נקודות, ואילו המדד המורחב - הכולל את הציפיות משוק העבודה - צלל ב-10.4 נקודות.

אלו שבכל זאת נתנו ביטוי להשפעה המקומית של "אפקט אובמה" הם סוחרי המט"ח, אשר רכשו דולרים והעלו את שערו של המטבע האמריקני ב-1.3%, ל-3.82 שקל. גם האירו רשם תיקון מרשים בשערו ועלה ב-2.48%. שערו היציג נקבע על 4.94 שקל.

בתום יום המסחר ננעל מדד המעו"ף בירידה של 0.9%. ממדד תל-אביב 100 נגרעו 1.2%. האפיקים השקליים הארוכים נהנו מתוספת קטנה של 0.1% וצמודי המדד לאותו משך זמן ננעלו בעליה של 0.35%. מחזור המסחר הסתכם ב-1.6 מיליארד שקל.

התל-בונד ממשיך לעלות

מי שבלטה היום במסחר, תוך כדי שהיא מושכת את המעו"ף למטה, היא מניית מכתשים אגן , שאיבדה היום 12.3% מערכה. זאת למרות התוצאות הכספיות של החברה לרבעון השלישי, שעיקרן זינוק של 64.4% ברווח הנקי שהגיע ל-50.5 מיליון דולר, ומרביתו יחולק כדיבידנד.

"אי אפשר לקחת את התוצאות קדימה ולראות בהם מגמה", אמר יובל זעירא, מנהל מחלקת המחקר באי.בי.אי, וביטא את רחשי הלב של המשקיעים למקרא הדו"ח של מכתשים. "חלק מהצמיחה באה על חשבון הרבעון הרביעי והחברה נהנתה משערי מטבעות. נתוני המאזן מצביעים על מלאי שיא ועלייה בלקוחות, שיוצרים חשש שבמקרה של התדרדרות בשוק החברה עלולה לספוג הפסדים", סיכם זעירא.

גם מניית שופרסל ירדה היום ב-3.7%. למרות שדיווחי החברה הציגו עלייה בשיעור הרווח התפעולי ל-5.1%, לעומת 4.6% ברבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי עליו דיווחה החברה זינק ב-145% ל-59 מיליון שקל. גם שופרסל הודיעה על חלוקת דיבידנד בסך של 108 מיליון שקל, כמעט כפול מהרווח הנקי.

מדדי התל-בונד הוסיפו להראות עוצמה גם ביום שאחרי ההודעה הדרמטית של האוצר. מדד התל-בונד 20 עלה היום 2.5% והתל-בונד 40 הוסיף 4.9%. מי שהוביל את הקצה השלילי של הטבלה הוא מדד הנדל"ן אשר סיכם את היום באובדן של 5.1%.

בין היורדות הבולטות במדד: מניית אפריקה נכסים אשר ירדה 7.5%, נכסים ובניין אשר צנחה ב-8.2%. בין 15 המניות המרכיבות את המדד לא סיימה אף אחת את יום המסחר בטריטוריה הירוקה.