סקר החברות של בנק ישראל פסימי במיוחד: האטה בקצב ההתרחבות של הפעילות העסקית

על-פי נתוני הרביע השלישי ניכר כי התעשייה בקיפאון, במסחר צפויים פיטורים, ובשירותים העסקיים נרשמה ירידה בפדיון

מדיווחי החברות והעסקים עולה כי ברביע השלישי של שנת 2008 ניכרת ההאטה בקצב ההתרחבות של הפעילות העסקית, כך עולה מסקר החברות לרביע השלישי שמפרסם היום (ד') בנק ישראל. לפי הסקר, ההאטה הקיפה את כמעט כל ענפי המשק. בתעשייה, נמשכה ההאטה בפעילות המשקפת קיפאון במכירות המקומיות וביצוא.

התעשיינים מדווחים כי ההאטה הייתה משמעותית יותר בחברות הקטנות והבינוניות, דבר שעלול לנבוע מתחילתה של מגמת החמרת יתר של מגבלת המימון בחברות אלה.

ההזמנות לרביע הבא, ובמיוחד אלה לשוק המקומי, מלמדות על המשך מגמת ההאטה בפעילות הענף עד כדי בלימת גידולו. גם במסחר נרשמה ירידה במכירות. בעקבות ירידה זו חוזות חברות המסחר פיטורים בענף. כמו כן, בניגוד לרביע הקודם, חוזות החברות ירידה נוספת בהיקף המכירות ברביע הבא.

בשירותים העסקיים דיווחו החברות על האטה נוספת בקצב הגידול של הפדיון, לאחר ההתמתנות בשני הרביעים הקודמים. החברות צופות התאוששות מסוימת של הפעילות עם חו"ל ברביע הבא, אך כי בסך הכול תימשך ההאטה בענף.

התמונה בענף התיירות קצת יותר אופטימית. בבתי המלון נרשמה עליה בפעילות ביחס לרביע המקביל אשתקד, אך תוך האטה בקצב הגידול לעומת הרביע הקודם. רמת הפעילות בענף עדיין גבוהה, הודות לעלייה בהיקף התיירות מחו"ל. עם זאת, מציינים המלונאים כי גידול ההזמנות לרביע הבא נבלם. נקודת האור היחידה שמספק הסקר מגיעה מענף תחבורה ותקשורת אשר רשמו עלייה.

בסקר החברות נשאלים 550 בכירי חברות ועסקים מענפי המשק השונים לגבי הציפיות לאינפלציה ל-12 החודשים הקרובים. לפי הסקר הנוכחי, ממוצע הציפיות לאינפלציה ירד מעט לרמה של 3.5% בממוצע, לעומת 3.7% ברביע הקודם. לגבי מחיר הדולר בשנה הקרובה, הצפי הוא כי בעוד 12 חודשים (בסוף ספטמבר 2009) יגיע שער החליפין ל-3.9 שקלים לדולר בממוצע.