נדל"ן - עבודת בית

בענף הנדל"ן בישראל, לא רק שאין לדעת מה יקרה, אי אפשר גם לדעת מה קרה

האווירה הקודרת ברחוב וגלי הפיטורים בחברות ההיי-טק מאותתים לישראלים שההאטה הכלכלית הגיעה גם לכאן.

האם זה גם אומר שהתחילה כבר ירידה במחיר הדירות? האמת, אי-אפשר לדעת. בענף הנדל"ן של מדינת ישראל הקטנה לא רק שאי-אפשר לדעת מה יקרה (כמו בשאר העולם, כמובן), אלא שגם אי-אפשר לדעת בוודאות מה קרה.

בשם צנעת הפרט

בעוד שבארצות הברית ובמדינות מערביות אחרות ברחבי העולם מספקות הרשויות את מלוא הנתונים על עסקות הנדל"ן - מה נמכר, היכן, מתי ובכמה כסף, הרי שבארץ, בשם צנעת הפרט, מסרבת רשות המסים לתת את המידע הכולל. מס שבח אמנם מוכר מידע בנוגע לכל עסקה ועסקה, אבל לכלכלני המאקרו, המבקשים לראות את התמונה כולה, זה לא נותן דבר.

גם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, המפרסמת סקרים של מחירי דירות בישראל, מודה שלא כדאי להתייחס אליהם כאל תורה מסיני.

עמדתם הגמישה של קבלנים

לכן, בסוף אנחנו נשארים רק עם הגורמים האינטרסנטיים. שלא במפתיע, ואפילו לא מתוך כוונה רעה, אלה יאמרו לנו בעיקר, ואולי רק, את שעל לבם. אז בניו יורק או בלאס וגאס אפשר לראות נתונים ומספרים אמיתיים על מצב העסקות והמחירים, ובארץ אנחנו נשענים על מוצא פיהם של האנשים הפועלים והניזונים מהענף.

זו בדיוק הסיבה לכך שקבלנים, שמאים ומתווכים יאמרו לנו שהמחירים עולים, אם אנחנו בדיוק מנהלים מולם משא ומתן לרכישת דירה או בית. אבל בדיוק אותם קבלנים, מתווכים ושמאים יזהירו שהמחירים יורדים, אם ננהל מולם משא ומתן כדי למכור להם דירה או קרקע.