יופחת העומס על בתי המשפט: הכנסת אישרה את התיקון לחוק הבוררות

לפי החוק החדש שיזמו חה"כ גדעון סער ועמירה דותן, צדדים להסכם בוררות יוכלו לקבוע כי ערעור על פסק בורר שנפלה בו טעות משפטית יידון בפני בית המשפט ; במקרה כזה יחוייב הבורר בערכאה הראשונה לנמק את פסקו

מליאת הכנסת אישרה היום (ד') פה-אחד בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק הבוררות של יו"ר סיעת הליכוד, ח"כ גדעון סער, וח"כ עמירה דותן (קדימה). לפי החוק החדש, שנועד להקל על העומס בבתי המשפט, יוכלו צדדים להסכם בוררות לקבוע כי ערעור על פסק בורר, שנפלה בו טעות משפטית, יידון בפני בית המשפט. במקרה כזה, יחוייב הבורר בערכאה הראשונה לנמק את פסקו.

עד כה לא ניתן היה להגיש ערעור לבית המשפט על החלטת בורר והגישה היחידה לבית המשפט היא באמצעות הגשת בקשה לביטול פסק הבורר, מכוח עשר עילות בלבד המנויות בחוק. בדרך זו פותרת הצעת החוק את אחד המכשולים הקשים בפני עו"ד ובעלי דין, שנרתעים מהעומס בביהמ"ש, אך חוששים מטעויות של בוררים.

לדברי סער, "בישראל, ביחס לכל מדינה אחרת יש ריבוי עצום של הליכים משפטיים בערכאות המשפט, והשימוש במסלולים אלטרנטיביים הוא מזערי. התיקון לחוק שאושר היום יאפשר הקלה משמעותית בעומס המוטל על בתי המשפט באמצעות יצירת תמריצים להגדלת הבחירה בנתיב של בוררות על פני ערכאות משפטיות והקטנת הרתיעה ממנו".

ההצעה נוסחה לפי הצעתם של עו"ד ישראל שמעוני, לשעבר סגן ראש לשכת עורכי הדין, ועו"ד רונן סטי ממשרד גדעון פישר, יו"ר ועדת הבוררות והגישור במחוז תל-אביב.