היהודי שהמציא את אובמה

כמה דברים על האיש שעומד מאחורי הקמפיין המוצלח של הנסיך השחור הראשון

דיוויד אקסלרוד הוביל את האסטרטגיה התקשורתית של הנשיא הנבחר, ברק אובמה, באמצעות קמפיין אמוציונאלי (אך ממושמע) שזרעיו נטמנו לפני שנים רבות. מה שאירע בשבועות האחרונים אינו אלא שיאו של מסע אינטימי שהשניים ערכו, מאז נפגשו לפני יותר מעשור כפעילים חברתיים בשיקגו.

אין זה מקרה שהשניים העבירו יחדיו גם את "שעת ההמתנה" לפרסום תוצאות האמת בבחירות, "השניים משחקים ביחד כדורסל!" טענו הכתבים.

אמא יהודיה ושמאלנית, אב שהתאבד וילד חריג

הביוגרפיה של אקסלרוד מספרת הכל: הוא נולד בניו יורק לאימא שהייתה עיתונאית יהודיה שמאלנית, ולאב פסיכולוג שהתאבד. הוא היה עיתונאי שנהפך במהירות לבעל טור פוליטי רגיש, אך לא הצליח לשרוד במלחמות הרייטינג.

מאוחר יותר היה לעוזר הפוליטי של ראש העיר שיקגו, אך פרש במהירות והקים משרד פרטי לייעוץ תקשורתי בתחום. הקריירה של אקסלרוד התמתנה בעקבות הולדת בנו, ילד חריג, הזקוק לתשומת לב מיוחדת. אקסלרוד החליט להישאר עם המשפחה בשיקגו וויתר על פעילות מתבקשת בבירת התקשורת הפוליטית - וושינגטון.

עקב אכילס שנהפך למקפצת רייטינג

אקסלרוד היה האיש ששכנע את אובמה כי תקשורת פוליטית אינה אלא "קליניקה לניהול רגשות". כבר לפני שנים, החלו השניים "לכתוב את הסיפור האנושי של ברק", שיבסס את הרקע למרוץ עתידי לנשיאות.

כך למשל התפייסו עם המשפחה "הנוכחת-נפקדת" בקניה והכפיפו אותה לקמפיין כ"שותפה האקזוטית" שלו. "עקב האכילס" של אובמה הפך בדרך הזו למקפצה התקשורתית שכולנו מכירים. זו הובילה למסקנה המתבקשת: "Yes we can". המועמד שהציע את הרקע "הכי פחות אמריקני" שניתן לחשוב עליו הפך בדרכים הללו ל"סמל המתחדש" של אמריקה האמיתית - "כל אחד יכול!", בתנאי שיהיה אדם ערכי, משכיל אך לא מרדן. לא מכעיס. לא מתסיס. בוגר הרווארד שאוהב את סבתו הלבנה.

הסוד הגדול: כמה כסף זה שווה

לכן, למשל, אובמה לא מזוהה עם קמפיינים שליליים. את העבודה הזאת עשו בשבילו תוכניות הטלוויזיה הסאטיריות, הבלוגרים וקטעי הוידיאו ביו-טיוב. לא פלא שמיד אחרי שהנשיא הנבחר הודה בנאום הניצחון לבני משפחתו הקרובים הוא בחר להודות לאקסלרוד ולמנהל (הארגוני) של הקמפיין - דיוויד פלאוף.

אז כמה כסף שווה עבודת הקמפיין הזה? מהו הקופון שחתכה חברת הייעוץ אקסלרוד ושות' מהתקציב בן 700 מיליון הדולר שאובמה (והיא) הצליחו לגייס? בינתיים, התשובה אינה ידועה. אבל עניינים מעין אלה כמעט ולא מוזכרים בקשר לאקסלרוד.

עכשיו נותר רק לראות האם אקסלרוד יצטרף לבית הלבן או יישאר לייעץ מבחוץ.