שר האוצר הנבחר של אובמה: טימותי גייטנר מהפד בניו יורק, לארי סאמרס או פול וולקר

עשוי להכריז על בחירתו היום * בשל הנוכחות האמריקנית בעיראק ובאפגניסטן, אובמה שוקל להשאיר את שר ההגנה רוברט גייטס בתפקידו

הנשיא הנבחר ברק אובמה, שיירש את המשבר הפיננסי החריף ביותר זה עשרות שנים עם כניסתו לבית הלבן ב-20 בינואר, צפוי להודיע בקרוב על כמה מינויי מפתח כלכליים בממשל שלו, ויתכן שיחשוף כבר הערב (ה') את מועמדו לתפקיד שר האוצר.

לפי מקורות מקורבים, אובמה שוקל כעת את מועמדותם לתפקיד שר האוצר של שלושה אישים בולטים: טימותי גייטנר, נשיא שלוחת הפדרל ריזרב בניו יורק, שמילא תפקיד מרכזי בארגון חילוץ מוסדות פיננסיים בחודשים האחרונים, פרופסור לארי סאמרס, שכיהן כשר אוצר בכהונת ביל קלינטון, ופול וולקר, היו"ר האגדי לשעבר של הפדרל ריזרב, שהתגבר על האינפלציה הדו-ספרתית של שנות ה-80 ונהנה מיוקרה רבה.

נערך במהירות

אובמה כבר מינה למעשה את ראש צוות הבית הלבן, עוזרו הקרוב ביותר. האיש המיועד הוא רם עמנואל, מחוקק דמוקרטי מאילינוי הידוע בסגנונו התקיף. עמנואל, בן 48, שייך לחוג יועציו המצומצם של אובמה, וגם הוא תושב שיקגו. הוא הסכים ככל הנראה לכהן בתפקיד המפתח של שומר הסף של המשרד הסגלגל של הנשיא.

אובמה כבר השיק צוות העברה שפועל במהירות לאייש את הכהונות הכלכליות וכהונות ביטחון הפנים בממשל החדש, לפי אחד המקורות הדמוקרטיים. בראש צוות זה עומדים ואלרי ג'ארט, ידידה קרובה של אובמה, פיט ראוז, האחראי על מטהו בסנאט וג'ון פודסטה, לשעבר ראש הצוות של ביל קלינטון.

על רקע המשבר הפיננסי החריף ביותר מאז השפל הגדול בשנות ה-30 של המאה שעברה, אובמה רוצה להיערך במהירות לטיפול במיתון אפשרי במשק האמריקני, ולטיפול חדש במלחמות בעיראק ובאפגניסטן.

מי יטפל בחבילת החילוץ?

משרדו של אובמה שומר בסוד את הפרטים של התוכנית להעברת השלטון שתגובש ב-11 השבועות שנותרו עד ל-20 בינואר, התאריך שבו הוא יושבע לנשיא ה-44 של ארה"ב במקומו של ג'ורג' בוש.

מי שיקבל לידיו את תיק האוצר בממשל החדש יצטרך לטפל בחבילת חילוץ בהיקף אדיר של 700 מיליארד דולר למוסדות פיננסיים, וברפורמות הפיקוחיות שנחוצות כדי למנוע חזרה של משבר דומה.

מלבד גייטנר, סאמרס ו-וולקר, הרשימה הקצרה של המועמדים למשרה כוללת גם את לאורה טייסון, יועצת לשעבר לממשל קלינטון.

אובמה יכול להכריז בקרוב גם על משרות כלכליות נוספות בממשלו. שני מועמדים צפויים להגיע למשרות ייעוץ בכירות בבית הלבן: הכלכלן אוסטן גולסבי מאוניברסיטת שיקגו, והיועץ הכלכלי לשעבר בממשל קלינטון ג'ייסון פורמן.

לכהונת מזכיר המדינה או שר החוץ עשויים להתמנות הסנאטור הדמוקרטי ממסצ'וסטס ג'ון קרי, הדיפלומט לשעבר ריצ'רד הולברוק, הסנאטור הרפובליקני היוצא צ'אק הייגל והסנאטור הדמוקרטי לשעבר מג'ורג'יה סם נאן, בין היתר.

ג'יימס סטיינברג, יועץ לשעבר של קלינטון, הוא מועמד מוביל לכהונת היועץ לביטחון לאומי. סוזאן רייס, עוד יועצת לשעבר בממשל קלינטון, תילקח בחשבון לכהונה זו או לכהונה בכירה אחרת.

אובמה נעזר מאוד במערכת הבחירות גם בשלושה מומחים למדיניות חוץ שצפויים להגיע לבית הלבן או למחלקת המדינה: מארק ליפרט ודניס מקדונאו, שניהם עוזריו לשעבר בסנאט, ובן רודס, כותב הנאומים שלו.

בשל המלחמות המתנהלות בעיראק ובאפגניסטן, אובמה עשוי לשקול להמשיך את כהונתו של רוברט גייטס כשר ההגנה. הוא עשוי גם לשקול לתפקיד את מזכיר הצי לשעבר ריצ'רד דנציג, אחד מיועציו הקרובים. *