מנהל ספורטיבי, סקאוט, קשרי חוץ. מולר-נילסן יעשה הכל בשביל מיסטר יאמר

הבאזז סביב מתיאוס השכיח את טומי מולר-נילסן, המנהל הספורטיבי של מכבי נתניה. אבל מי ששימש כסקאוט של בולטון והיה עוזר מאמן בריינג'רס, דווקא מתלהב מכמה דברים כאן. "הקצב בליגת העל הוא מהיר. הבעיה היא של הציבור הישראלי שרואה יותר מדי פרמיירליג", הוא קובע. וממה שהספיק להתרשם, יש לו אבחנה ברורה: "מכבי נתניה היא הקבוצה הטובה בליגה"

לותר מתיאוס כמובן גונב את כל הכותרות במכבי נתניה העונה. בצדק, אחרי הכל מדובר באלוף עולם, אישיות. הדיון סביבו אינסופי, והוא עדיין נמשך. על רקע הקשקשת האינסופית סביב מתיאוס, הנחית כאן דניאל יאמר עוד דמות מרשימה מחו"ל שהצטרפה לצוות המקצועי של נתניה. בכל שנה אחרת, הגעתו של טומי מולר-נילסן, הבן של ריצ'ארד, לתפקיד של מנהל ספורטיבי וסקאוט ראשי בליגה הישראלית היתה מרעידה את מה שקרוי כאן "הרחוב הספורטיבי". אבל כשהליברו המיתולוגי של נבחרת מערב גרמניה עושה שמות בקופסא, נגמר המקום בעיתון לכתוב על הגעתו של נילסן, שהאמת, דמתה יותר למבצע חשאי מבחינת היקף הסיקור שלה. מלבד פיסות של ידיעות בתקשורת הכתובה והאלקטרונית ביום החתימה, לא שמענו מאז כמעט כלום על נילסן ג'וניור.

העניין היותר מעניין בהקשר של מולר-נילסן היא העובדה שביחד איתו בנה דניאל יאמר צוות מקצועי כמעט נקי לחלוטין מאנשים מקומיים. מלבד מולר-נילסן ומתיאוס, אפילו מאמן הנוער של הקבוצה, הנרי דוארטה, הגיע מקוסטה ריקה. מה שנקרא, טיפול שורש.

טומי מולר-נילסן הכיר את ישראל בתקופה בה אימן אביו את הנבחרת הלאומית (2000-2002), בעיקר ביקורים שנועדו לפלז'ר. הביקור האחרון שלו, בחודש ינואר, דווקא נעשה מטעמים מקצועיים. נילסן עבד אז כסקאוט הראשי של בולטון האנגלית, ובא לסגור קצוות אחרונים מול דניאל יאמר בנוגע לרכישתו של תמיר כהן. אז מה גרם לו לעזוב את הג'וב הנחשק בפרמיירליג ולנחות דווקא בליגת העל?

"הסיבה לכך היא שהתרשמתי מאוד ממר יאמר ומהחזון שלו לגבי מכבי נתניה", הוא מסביר. "אני גם מכיר טוב את ישראל וידעתי בדיוק לאן אני מגיע. בנוסף, אתה גם צריך לזכור שסקאוט במשרה מלאה זו עבודה לא קלה, צריך לבלות את רוב ימות השנה על המטוס. אני במהות שלי מאמן ולכן ההצעה קסמה לי".

קריירת האימון, כמו קריירת המשחק של נילסן, מעולם לא נסקה לגבהים מרשימים. מלבד עבודה רבת שנים בדנמרק, עבד נילסן בין 1997 ל-2001 בסקוטלנד. שלוש שנים בילה כעוזר המאמן של וולטר סמית' ודיק אדבוקאט בגלאזגו ריינג'רס, ועוד עונה אחת באברדין. ולמרות שלא מדובר כאן בדמות מהטופ של היבשת, נילסן מביא איתו מספיק ניסיון ושיק מערב אירופאי, על מנת שכתבים בלבנט ישאלו אותו מה הוא חושב על הליגה הישראלית.

"הליגה בישראל היא טובה מאוד", הוא מפתיע. "יש בה שחקנים איכותיים. רבים מהם טכניים, וחלקם גם מוכנים ללמוד ולהקשיב. התשוקה למשחק היא יוצאת דופן, ואני גם חושב שהשחקנים כאן מהירים והמשחק הוא קצבי".

* שמעתי אותך טוב? אמרת שהמשחק קצבי?

"כן. תתפלא אבל קצב המשחק בליגת העל הוא מהיר. נתקלתי גם בכמה שחקנים זרים חדשים שהתקשו במחזורים הראשונים להסתגל לקצב ולאגרסיביות של ליגת העל. הבעיה של הציבור הישראלי היא שהם רואים בטלוויזיה הרבה משחקים מהפרמיירליג או מהבונדסליגה, ואז משווים את הקצב שם לקצב כאן. אבל זה לא עובד ככה וזו לא נקודת ההשוואה הנכונה. ישראל היא בסדר הגודל של הליגה הבלגית. הקצב והמהירות שם מאוד דומים לישראל. הקבוצות כאן לא מגיעות לרמה של קבוצות הצמרת בבלגיה אמנם, אבל קבוצות מרכז הטבלה ומטה בבלגיה וקבוצות ליגת העל הישראלית הן בהחלט באותה רמה".

"מתיאוס יצר באזז גדול"

נילסן מעדיף לא לפרט יותר מדי על מהות הגדרת התפקיד שלו בנתניה, מה זה בעצם "מנהל ספורטיבי" ומה מידת ההשפעה שלו על הקבוצה. אך תפקידו המשמעותי ביותר הוא לייסד לנתניה מערך סקאוטינג חובק עולם, דבר שלא קיים כלל אצל קבוצות ישראליות. כרגע, למשל, הוא נמצא בדרום אפריקה לרגל משימת סקאוטינג בת שבועיים. ידוע גם כי בנתניה בודקים בחודשים האחרונים לעומק גם את השוק בהודו.

מלבד זאת, נילסן גם עובד כמובן עם מתיאוס. המטרה שלהם היא להביא לנתניה שיטות עבודה קצת אחרות. שיטות, שלטענתו התחילו להשפיע כבר בתקופה הקצרה שלהם כאן, ואולי בעצם גורמות לנתניה לרוץ לאליפות לראשונה מאז שנות ה-80'. מולר-נילסן הוא אולי אחד האנשים הבודדים במועדון שמוכן לדבר בפה מלא על אליפות.

"בעונות האחרונות נתניה הגיעה למקום השני, אבל השנה אנחנו רוצים מקום אחד גבוה יותר. עלייה במיקום זו גם הדרך הכי טובה למדוד התקדמות מקצועית של קבוצה", הוא מסביר בפשטות. "אני מאמין שמה שיעשה את ההבדל השנה לעומת השנים הקודמות זה העבודה המקצועית. אנחנו עובדים בין היתר על דברים שהם כביכול שוליים, אבל בפועל מאוד משפיעים וקיימים בכל מועדון באירופה: השחקנים יודעים מתי הם צריכים לקום בבוקר, והם יודעים מה הם צריכים לאכול ומתי הם צריכים ללכת לישון. ומעבר לכך, מלמדים אותם שיש סיבה לכל דבר שהם עושים. הם לא אוכלים משהו כי אמרו להם שככה צריך. הם עושים את זה כי הם מבינים מדוע זה טוב להם".

נילסן מבהיר כי יש לו מילה גם בכל הקשור לעבודה היומיומית של הקבוצה. בניית מערכי אימון, רכש, טקטיקה, הרכבים. "אני מעורב בכל ההחלטות, אבל כמובן שהכל נעשה תוך כדי התייעצויות ודו-שיח. אנחנו מדברים כמה פעמים ביום ואנחנו חושבים יחד על הדברים. למרות זאת, מתיאוס הוא ראש המערכת המקצועית והמילה האחרונה היא תמיד שלו".

דניאל יאמר הסביר לא מזמן שחלק מהסיבות להבאתו של מתיאוס לנתניה היא גם כדי לשווק את נתניה מחוץ לישראל. הנה, עכשיו תגיע לארץ גם מינשנגלדבך למשחק מול הקבוצה של מתיאוס. בין שלל סמכויותיו בנתניה, אחראי נילסן גם על קשרי החוץ והוא מבהיר עד כמה החתמתו של מתיאוס היתה חיונית לעניין הזה: "זה יצר באזז, בעיקר בגרמניה כי מתיאוס הוא שם ענק שם כמובן. אבל אפילו בדנמרק דיברו על זה. מתיאוס הוא שם גדול לא רק באירופה, אלא בעולם כולו. אפשר להגיד שרוב חובבי הכדורגל בעולם היום יודעים מי זאת מכבי נתניה בזכות מתיאוס".

עכשיו, כשמכירים את נתניה בעולם כולו, חובת ההוכחה עליה. יש לקבוצה שתי נקודות שיא בשבועיים הקרובים - מכבי חיפה הערב (ב'), ואחרי זה בית"ר ירושלים בקופסא. שבועיים שיכולים לעשות הבדל בין קבוצה אלופה לבין קבוצה שבמקרה הטוב שוב תצהל ממקום שני.

* מי הקבוצה הכי טובה היום בליגה?

"מכבי נתניה".

* וחוץ מנתניה?

"מכבי חיפה. הם משחקים יפה ומאורגן ואין ספק שהם מועמדים לאליפות. אבל זו שנה מיוחדת בשביל נתניה, שנה של שינויים. אני מאמין שגם אנחנו יכולים להגיע להישג הזה של אליפות".

מייד אין מכבי נתניה - אנשי המקצוע הזרים של דניאל יאמר

1. לותר מתיאוס (מאמן), גרמניה. שחקן נבחרת גרמניה בעבר; אימן ברפיד וינה, פרטיזן, נבחרת הונגריה, פרנאנסה (ברזיל) ורד- בול זלצבורג.

2. קרינה גולדברג (קשרי חוץ), ליטא/גרמניה. בעלת תואר BA בתקשורת ותרבות (אנגליה), תואר MBA בשיווק בינ"ל (גרמניה). עבדה 3 שנים בהארטס הסקוטית כמנהלת מיתוג.

3. טומי מולר-נילסן (מנהל ספורטיבי), דנמרק. תפקידים בולטים: עוזר מאמן בגלזגו ריינג'רס (1997-2000) ובאברדין (2001), סקאוט של בולטון מהפרמיירליג.

4. הנרי דוארטה (מאמן קבוצת הנוער ומומחה לפיזיות), קוסטה ריקה. אימן את הנבחרות הצעירות של קוסטה ריקה, עד גיל 17 ועד גיל 20. ד"ר לפיזיולוגיה מטעם בית הספר הגבוה לספורט בקלן.