ידעו מה צריך לעשות - והשתפנו

צביקה שרף נהנה מהפוליטיקה באיגוד הכדורסל, ונשאר מאמן הנבחרת

1. לפני כשבועיים סיכמה הוועדה המקצועית של איגוד הכדורסל את קמפיין הנבחרת במוקדמות אליפות אירופה. דיון שבו ניסו לבדוק מה בדיוק לא דפק בקיץ האחרון, שהסתיים בהעפלה מזליקית לטורניר בפולין. כולם הסכימו על דבר אחד, שאותו ניסח יו"ר הוועדה איתן רוב בצורה הבאה: "הנבחרת נראתה לא טוב וכבויה".

מאותו רגע הרבה מלל נשפך. דיברו על בחירת השחקנים, על משחקי ההכנה, על המתאזרחים, ואפילו על אחוזי השלוש הנמוכים ובעיית התנועה בלי כדור. רק את הדבר הכי חשוב שכחו לסכם שם: נוסח מכתב הפרידה מהאחראי לתצוגות הנפל, המאמן צביקה שרף.

כמה שעות לאחר שהסתיימה אתמול בפולין הגרלת הבתים של אליפות אירופה שבה התברר שהנבחרת תפגוש את יוון, קרואטיה ומקדוניה, ניסינו לבדוק שוב מה חושבים בכירים באיגוד הכדורסל על ההחלטה להשאיר את שרף בתפקיד. אתם יודעים שההחלטה לא להיפרד משרף עלולה לעלות לנבחרת בעוד קמפיין כושל, שאלנו. "אם הצלחות קשה להתווכח", ענה אחד מהם. "שרף הוביל את הנבחרת לאליפות, גם אם נעזר במזל, יש לו חוזה עד סוף קיץ 2009, ולכן לא מצאנו לנכון לדון בהמשך דרכו". גורם אחר כבר היה יותר כנה. "כולם יודעים ששרף היה הבעיה המרכזית, אבל צביקה חזק מדי באיגוד", אמר. "אי אפשר לגעת בו". רוצים לומר: למרות שלכולם ברור מה היה צריך לעשות, הפוליטיקה שוב ניצחה את השכל הישר.

2. איגוד הכדורסל הוא כמובן לא הגוף הראשון בארץ שהשמור לי ואשמור לך והפחד מביקורת ציבורית על מה יגידו, משתק אותו. אלא שהפעם הוא היה חייב להתעלות מעל כל זה. מקצועית הנבחרת חייבת מאמן אחר. הרי הכדורסל המיושן של שרף, הקיבעון המחשבתי (שלושה גארדים, זוכרים?), יחסי האנוש הבעייתיים, וההתעסקות הבלתי פוסקת שלו בסגירת חשבונות לא ישתנו עד הקיץ הבא.

בקיץ הבא אפשר יהיה להיווכח שיוון וקרואטיה הן לא צ'כיה ובוסניה. הן יבואו לדרוס. ואם גם יגיע לאליפות ג'רמיה מאסי, הסנטר המתאזרח של המקדונים, יש סיכוי לא רע שהנבחרת של שרף תיגמור באפס משלוש. בעצם אולי לזה מחכים באיגוד בשביל להזיז את שרף.

3. מי צריך להדריך את הנבחרת? לא חסר. הרבה מאמנים ישראלים טובים יושבים בבית, אבל אני הייתי פונה קודם כל למיקי דורסמן. האיש הוכיח אשתקד שהוא לא רק מיליונר עם כיסים תפוחים, אלא אחד שמבין בכדורסל מודרני, מקרין שקט על השחקנים ויודע לחזק אותם מנטלית ולהגיב למתרחש על הפרקט תוך כדי תנועה. דורסמן הוא אחד שיקבל ריספקט מהשחקנים בזכות האליפות עם חולון, והוא גם זה שיוכל להחזיר לנבחרת שחקנים שדפקו נפקדות הקיץ (בן היתר בגלל שרף) כמו ג'יימי ארנולד, שרון ששון, דרור חג'ג', ואולי אפילו טל בורשטיין.

איתם ועם דורסמן, יכולה להיות לישראל נבחרת זריזה, אינטליגנטית ואנרגטית. משהו שאין כמעט סיכוי שנראה מנבחרת של שרף בקיץ הקרוב.