יו"ר ועד ראשי האוניברסיטאות: "השנה נפתחה אבל הכסף לא הועבר; נשבית את הלימודים"

יו"ר ועד ראשי האוניברסיטאות, פרופ' מנחם מגידור: "אנחנו נמצאים היום בדיוק באותה נקודה בה היינו לפני שבועיים כשהודענו על אי פתיחת הלימודים"

יו"ר ועד ראשי האוניברסיטאות, פרופ' מנחם מגידור, התריע במכתב ששלח לסגל האקדמי הבכיר באוניברסיטה העברית בירושלים (שהוא נשיאה) כי סכום הכסף שהובטח לאוניברסיטאות בידי ראש הממשלה לא הועבר, ולכן "הסכנה של הפסקת הלימודים וסגירת האוניברסיטה עדיין מרחפת מעל ראשנו ובצורה ממשית ומיידית". מכתבו נשלח על רקע נסיונות הועדה לתכנון ותקצוב לתאם פגישה עם האוצר, על מנת לסכם את העברת הכספים שהובטחו על ידי ראש הממשלה ב-30 באוקטובר, ערב פתיחת שנה"ל, בסך 465 מיליון שקל".

מגידור כתב לחברי הסגל: "אף שמסדרונות האוניברסיטה שוקקים חיים, אנחנו נמצאים היום בדיוק באותה נקודה בה היינו לפני שבועיים כשהודענו על אי פתיחת הלימודים". מגידור טוען עוד כי האיום לסגירת האוניברסיטאות נובע מחוסר יכולת לקיים ההוראה ברמה ראויה, וכי כל יום שחולף מקרב את האוניברסיטה למצב שבו לא תוכל להמשיך ולפעול.

מיו"ר הועדה לתכנון ותקצוב, פרופ' שלמה גרוסמן, נמסר כי הוא רואה בחומרה את התנהלות האוצר, שמסרב להיפגש על מנת לתאם את העברת התקציבים. לדבריו, "בעשרת הימים האחרונים אנו מנסים בכל דרך לתאם פגישה מול אנשי אגף התקציבים במשרד האוצר כדי ליישם את הסיכומים שהושגו בהתערבות ראש הממשלה. חוסר היכולת לקדם את יישום הסיכומים נובעת מהתנהגות עצלה ולא רצינית מצד אנשי האוצר".

"לצערי הרב, עולה החשש שאנשי האוצר מנסים להתנער מהאחריות שלהם ליישם את הסיכומים שהושגו. ות"ת מודעת למשבר המחריף במוסדות השונים ואנו מתכוונים לפעול על מנת שלא נגיע למצב שבו אוניברסיטה או מכללה תיאלץ לסגור את שעריה בשל תזרים מזומנים בעייתי או גירעון תקציבי", הוסיף גרוסמן וציין כי שתי נקודות נוספות שחייבות לבוא לפתרון בדחיפות כבר במהלך השבוע, ובהן הפשרת 720 מליון שקל אותם החליט אגף התקציבים להקפיא (כדי לקצץ בתקציב שנת הלימודים הקודמת) והעברת תקציבים בגין הסכמי השכר עם הסגל הבכיר באוניברסיטאות.

אחד מנשיאי האוניברסיטאות אמר ל"גלובס": "הביטויים שנשמעים מהאוצר נשמעים מאוד מדאיגים, נוסח אם ראש הממשלה הבטיח לכם - תבקשו את הכסף ממנו'. מחר בדיון בועדת הכספים נבקש לדרוש הבהרה האם האוצר מתכוון לכבד את החלטת ראש הממשלה ולפעול על פיה. השאלה מי מנהל את המדינה, אנחנו מקוים שבמדינה דמוקרטית מכבדים את החלטות ראש הממשלה". מן האוצר נמסר בתגובה: "נפעל בהתאם לסיכום עם ראש הממשלה ונכבד את כל תנאי ההסכם".