בכיר במיקרוסופט באירופה: "הקמפיין שעשינו עם ג'רי סיינפלד לא נכשל"

ג'ון מנגלאארס, סמנכ"ל חטיבת האון-ליין של מיקרוסופט באירופה, משיק מחדש את MSN ישראל, ממשיך להשקיע בפיתוח מוצרים בתקופה שבה אי-הוודאות שולטת, ומרוצה מביטול עסקת גוגל-יאהו ; ראיון בלעדי

המשולש גוגל -יאהו -מיקרוסופט לא מפסיק לככב בכותרות. 3 החברות חולשות על כל נתחי השוק בענף האינטרנט, לשלושתן יש שירות מייל חזק, שירותי מסרים מיידיים למיניהם, מנועי חיפוש פופולריים, ופורטלים משגשגים, לפחות ליאהו ומיקרוסופט.

השליטה הבלתי מעורערת של גוגל בשוק החיפוש, הובילה את מיקרוסופט לנקוט צעדים דרסטיים בשנה האחרונה, בניסיון אחרון אולי לערער על הדומיננטיות הזו. החל מהצעת הרכש האימתנית שהגישה ליאהו, עם תו מחיר של יותר מ-40 מיליארד דולר, דרך הניסיון "לרכוש" משתמשים על-ידי תשלום לגולשים שמבצעים חיפושים במנוע החיפוש של מיקרוסופט, LiveSearch, וכלה בהעלאת קמפיין עתיר תקציבים, שבו כיכב הקומיקאי ג'רי סיינפלד תמורת 10 מיליון דולר.

על פניו, המהלכים הללו, רובם ככולם, נכשלו. יאהו דחתה את ההצעה של מיקרוסופט, הקמפיין של סיינפלד ירד מהאוויר תוך זמן קצר והוגדר בתעשייה ככישלון, והניסיון לקנות את אמונם של הגולשים לא הצליח עד כה להגדיל את נתח השוק של מיקרוסופט בענף החיפוש.

ג'ון מנגלאארס, סמנכ"ל חטיבת האון-ליין והצרכנים של מיקרוסופט באזור EMEA (אירופה, מזה"ת ואפריקה), והאחראי על יישום אסטרטגיית האון-ליין של מיקרוסופט, מסרב להודות בכישלון הקמפיין של מיקרוסופט. "הוא לא נכשל", הוא אומר ל"גלובס" בתוקף. "זה פשוט לא נכון. רצינו לגרום לאנשים לדבר וזה הצליח. סיינפלד הוא מאוד ייחודי בסטייל שלו וחייבים להבין שפנינו אליו בשביל לעשות בדיוק את זה. זה לא שזה לא הצליח להשיג רייטינג ולכן הורדנו את הפרסומת - זה היה התכנון מראש".

* אבל הקמפיין ירד אחרי שבועיים בלבד ובעולם הוא הוגדר ככישלון.

"התאמנו את הסטייל של סיינפלד לקמפיין וזה עשה בדיוק את מה שרצינו להשיג. זה נכון שהיה נחמד אם אנשים היו אומרים: 'וואו, איזו פרסומת טובה', אבל זו לא הייתה המטרה. אנחנו חושבים שהקמפיין היה מאוד מוצלח".

* או-קיי. נניח שמדובר בהצלחה. אבל אתם ממשיכים להיות מספר 3 בשוק החיפוש, ובישראל מדובר בנוכחות אפסית אם בכלל.

"כדי להגדיל את העמדה שלנו בשוק הישראלי אנחנו צריכים לעשות מספר דברים: ליצור מוצר טוב בעברית, לגרום לכך שהמוצרים שלנו יאפשרו לרכוש און-ליין, לגרום לאנשים שמבקרים בפורטל שלנו או משתמשים במסנג'ר להשתמש גם במנוע החיפוש שלנו ולהפוך את המוצרים כולם ליותר אטרקטיביים".

* אבל בינתיים נראה כי ויתרתם על שוק החיפוש הישראלי והשארתם אותו לגוגל.

"אנחנו עדיין צריכים לחשוב איך עושים את זה בעברית. עברית היא שפה קשה מאוד, ולכן צריך להשקיע בזה הרבה מאוד משאבים. מיקרוסופט תמיד הייתה מאוד אקטיבית בישראל".

אולם גם מנגלאארס לא מוכן להתחייב על תאריך שבו הגולש הישראלי יזכה לראות מוצר חיפוש מגויר ומוצלח. "אני רוצה להיות הוגן ולא להבטיח הבטחות שווא. חשוב קודם לבנות את המעמד שלנו בשוק הפורטלים ואת המסנג'ר שלנו, ולמשוך גולשים. רק אז נוכל לשפר את מוצר החיפוש שלנו".

השקה מחדש ל-MSN ישראל

בכל הנוגע לפורטל הישראלי, למיקרוסופט יש דרך ארוכה לפניה. msn ישראל עבר טלטלות רבות לאחרונה: עזיבתו של המנכ"ל, שרגא מור, גלי פיטורים מתוקשרים ושינויים במבנה האחזקות שהובילו לכך שבפעם הראשונה מאז הקמתו החל הפורטל הישראלי להיות בשליטתו הבלעדית של מיקרוסופט. למרות השינויים הללו, שמאפשרים למיקרוסופט יכולת השפעה בלעדית על עיצובו של הפורטל, נדמה כי הימים שבהם msn ישראל היה עמוד הבית של משתמשים ישראלים רבים לא ישובו עוד.

לדבריו, "הבנו שחשוב שהנכסים שלנו בישראל יהיו בשליטה שלנו. יש לנו ניסיון רב בפורטלים בחו"ל ואני בטוח שהפורטל הישראלי יהיה מוצלח".

לאחר השינויים הרבים שעברו על הפורטל השבוע יושק האתר מחדש, במסיבת עיתונאים שבה תוצג חטיבת האון-ליין החדשה. החטיבה החדשה תהיה אחראית על הובלת הפעילות של מיקרוסופט בתחום האינטרנט בישראל, לרבות הפורטל החדש ושיווק מסנג'ר, הוטמייל, חיפוש ושירותים נוספים ממשפחת Windows Live.

מרגישים את הלחץ

בין תחומי האחריות השונים של מנגלאארס נמצאת גם חטיבת השיווק שמוכרת פרסומות לנכסי האון-ליין של החברה. מנגלאארס מודה שהמשבר הפיננסי משליך גם על תעשיית הפרסום המקוונת. "אנחנו רואים לחץ מסוים, אבל הדבר הטוב הוא שיש לנו ניסיון רב והוכחנו יציבות בתקופות שונות, ואנחנו רואים שהנתח שלנו מסך עוגת הפרסום ממשיך לגדול. ברור שזה לא קל והלחץ גדל, אבל אנחנו ממשיכים להשקיע בפיתוח מוצרים חדשים בישראל, מגדילים את רשת הפרסום שלנו ואפילו הקמנו צוות מכירות חדש בישראל".

צעד זה ייחודי, שכן הוא מגיע על רקע פיטורים המוניים בחברות אינטרנט ומדיה רבות בעולם. "אנחנו עושים את כל מה שאנחנו צריכים בשביל להגדיל את העסקים שלנו, אבל יותר בזהירות".

* מה תהיה ההשלכה של המשבר?

"תעשיית התוכנה היא מאוד בוגרת, ואילו תעשיית האון-ליין היא אמנם הרבה יותר קריאטיבית, אבל גם הרבה פחות בשלה. לכן אני חושב שזה יכול להיות רגע מוצלח עבור התעשייה המקוונת - היא תוכל ללמוד את עסקי הניהול ובעיקר להתבגר. מבחינת הסטארט-אפים, יהיה להם יותר קשה, אבל יש עדיין כסף לרעיונות טובים, ויהיו יותר חברות איכותיות על חשבון חברות ניסיוניות".

בכל הנוגע לסאגה המתמשכת בין יאהו למיקרוסופט, כאשר רק בשבוע שעבר ג'רי יאנג, מייסד ומנכ"ל יאהו, הודיע כי החברה מוכנה לחדש את המשא-ומתן עם מיקרוסופט, מנגלאארס מגלה זהירות. "זיהינו שיש סינרגיה בין שתי החברות, אבל זה לא הצליח".

* עסקת שיתוף-הפעולה בין יאהו לגוגל נכשלה. אתה שמח?

"תתפלאי, אבל יש דברים אחרים שמשמחים אותי בחיי היומיום. אולם, ברור שעסקה כזו לא טובה עבור התעשייה. זה לא טוב שחברה אחת קובעת את המחירים, ויוצרת חסם כניסה לתעשייה. ביטול העסקה זה הדבר הנכון לעשות".