המשבר הגיע גם לאינטרנט: צניחה של 47% בהשקעות בחברות הווב 2.0 ברבעון השלישי

כמות ההשקעות שהתבצעו ברבעון עמדה על 23 השקעות, בהיקף של 220 מיליון דולר ; על-פי הבלוג הטכנולוגי VentureBeat, מספר העסקאות צנח מ-251 ל-194 בלבד ברבעון השלישי של השנה

חברות הווב 2.0 נהנו בשנים האחרונות מפופולריות גבוהה, הן בקרב הגולשים שהתאהבו בטרנד השיתופיות, והעלו עוד ועוד תכנים לרשת, והן בקרב קרנות ההון סיכון והאנג'לים, שהזרימו כספים לחברות מצליחות ובמקרים לא ספורים גם לחברות פחות מוצלחות. אולם, המשבר הפיננסי, שמאיים גם על מגזר האינטרנט עשוי לחרוץ את גורלו של הווב 2.0, אם בוחנים את סך ההשקעות שבוצעו ברבעון השלישי של השנה.

על-פי הבלוג הטכנולוגי VentureBeat, בחודש יולי עד ספטמבר, היקף ההשקעות בחברות ווב 2.0 הגיע לשפל שלא נראה מאז אמצע 2006. עוד עולה מהנתונים כי כמות ההשקעות שהתבצעו בתקופה זו, בחברות שהתמחו בשיתופיות ופיתוח אפליקציות חברתיות, עמדה על 23 השקעות, בהיקף של 220 מיליון דולר. לעומת היקף ההשקעות ברבעון השני, מדובר בירידה של 47% מסכום של 435 מיליון דולר שהושקעו ברבעון הקודם, וירידה של 50% בהשוואה להיקף ההשקעות ברבעון המקביל ב-2007 (440 מיליון דולר).

מנתונים שעולים מדו"ח של MoneyTree, מסתמן כי ברבעון השלישי, קרנות הון סיכון השקיעו 7.1 מיליארד דולר ב-907 עסקאות. סכום המשקף ירידה של 7% בהשוואה לרבעון השני, בו התבצעו 1,033 עסקאות בהיקף של 7.17 מיליארד דולר. גם בהשוואה לרבעון המקביל ב-2007 מדובר בהאטה - אז הושקעו 7.8 מיליארד דולר.

ניתוח סוג ההשקעות שבוצעו ברבעון השלישי יכול לרמז אף הוא על מצבה של תעשיית האינטרנט. חברות קלינטק גייסו 1 מיליארד דולר ברבעון השלישי, ב-73 עסקאות, נתון המשקף עלייה של 14% בהשוואה לרבעון השני. ההשקעות בחברות אינטרנט, לעומת זאת, נחלשו ב-36% ל-1.1 מיליארד דולר, לאחר שברבעון השני הגיעו לשיא של 7 שנים, ומספר העסקאות צנח מ-251 ל-194 בלבד.

קשה עדיין להצהיר כי מדובר בשינוי מגמה ולא בהיחלשות של רבעון אחד ספציפי, אולם בהתחשב בכך שהסערה הפיננסית התחזקה מאוד במהלך ספטמבר, ואילו הנתונים הללו אינם משקפים את ההשפעות של הירידות החדות בשוקי ההון בחודש זה, הרי שיש להניח כי היקף ההשקעות אף צפוי להצטמצם עוד יותר ברבעון הבא. לצד העובדה הזו, הרי שקרנות ההון סיכון כבר הצהירו כי השקעות חדשות ייבחנו בקפדנות יתרה, ועל כן צפוי כי הירידה בהיקף ההשקעות שיתבצעו ברבעונים הקרובים תמשיך לרדת.