סנונית ראשונה? משפחת איתני וגזית של חיים כצמן יזרימו 8 מיליון שקל מכיסם לתשלום החובות של כרמל אחזקות שבבעלותם

החברה הגישה היום הצעה להסדר תשלום האג"ח שלה ; משקיע מוסדי: "דרשנו שהחברה תביא את הכסף מהבית" ; חברות נוספות שייקלעו לקשיים צפויות להגיש הצעות דומות ; האם בכל המקרים בעלי השליטה יכניסו את היד לכיס?

שוק האג"ח הקונצרניות נמצא בלב הסערה במשבר הנוכחי בישראל. רק לפני פחות משנתיים כל חברה שרצתה להנפיק חוב הצליחה ללא בעיה, ואילו כעת ניצב סימן שאלה על יכולת ההחזר של חברות רבות לנוכח מחנק האשראי וההאטה הכלכלית, מה שהביא לירידות שערים חדות באגרות חוב רבות ולאובדן אמון המשקיעים בשוק זה.

אחת מהחברות שהנפיקו חוב בגל הגאות האחרון הייתה כרמל אחזקות, או בשמה המוכר יותר שטיחי כרמל, שנכנסה לפשיטת רגל וחזרה לפעילות. לפני כשלוש שנים הנפיקה החברה אג"ח בהיקף של כ-60 מיליון שקל בריבית שנראית היום מצחיקה, של 5.75%.

הרבה עבר מאז על החברה, ובעיקר הרפתקה לא מוצלחת בשוק הטורקי, והאג"ח שלה נסחר כיום בתשואה של כ-130%. בסוף דצמבר אמורה החברה לפדות יותר מ-20 מיליון שקל, והיום הגישה כרמל אחזקות, שבבעלות עופר ואביב איתני, הצעה להסדרת החוב. זו טעונה עדיין אישור של מחזיקי האג"ח, שיזומנו לצורך כך לאסיפה.

שוק ההון, בכל מקרה, הגיב היום בחיוב להצעה, ועדיין, מניית החברה רחוקה בכמעט 90% משוויה בשיא.

"המוסדיים דרשו באסרטיביות שהחברה תביא את הכסף מהבית"

"עקרונית, אנו רואים בחיוב את העובדה שבחברה מביאים כסף מהבית, בניגוד להצעה של דלק נדל"ן מהשבוע שעבר. אך עדיין, יש מקום לשפר ההצעה", אמר ל"גלובס" אחד מהמוסדיים המחזיקים באג"ח. אחר הוסיף כי "המוסדיים דרשו באסרטיביות שהחברה תביא את הכסף מהבית. הכיוון של ההצעה נכון אבל יש צורך לשפר אותה, ולמשל לבטל את ההמרה הכפויה של האג"ח".

לטענת המוסדיים, ההצעה הגיעה על רקע לחץ שהפעילו על החברה, ובמיוחד על בעלי השליטה, בדרישה שיזרימו חלק מהחוב.

ההסדר כולל מספר שלבים, אך המרכזי בהם הוא העובדה שבעלי השליטה בחברה - האחים איתני וגזית אינק שבבעלות חיים כצמן, אשר מחזיקה 11% מכרמל אחזקות - יכניסו יד לכיסם ויזרימו לחברה 8 מיליון שקל כדי שתוכל לממן חלק מהחוב. זהו אמנם רק סכום חלקי, אך המהלך ראוי לציון לנוכח העובדה שאין זה טריוויאלי שבעלי שליטה משלמים את החוב של החברות.

ניתן לקוות כי כרמל תהווה דוגמה עבור בעלי שליטה נוספים שחברותיהם ייתקלו בקשיים בהחזרת החוב. תסריט זה צפוי להתרחש בעיקר בשנתיים הקרובות, אז יחלו להיפרע סדרות האג"ח של כל אותן חברות קטנות שגייסו בתקופת הגאות.

הסדר תשלום בשלושה חלקים

ובחזרה להסדר של כרמל. זה מורכב משלושה חלקים, כשהראשון הוא תשלום מזומן בהיקף של 14 מיליון שקל לכל מחזיק אג"ח, כלומר עבור כל שקל חוב יקבל כל מחזיק אג"ח 47 אגורות. מדובר פרמיה של 30% מעל מחיר האג"ח בשוק, אך סכום הנמוך בעשרות אחוזים מהסכום המקורי שגייסה החברה.

בחלק השני ישונה יחס ההמרה של האג"ח מ-11 אגרות חוב ל-4.85, כלומר כדי להמיר את אגרת החוב למניה המשקיעים לא יידרשו ל-11 אגרות חוב למניה, אלא רק 4.85. השלב השלישי הוא המרה של 6.8 מיליון אגרות חוב ל-1.4 מיליון מניות, שמשמעותה דילול המשקיעים הקיימים. יתרת החוב, בסך של 22 מיליון שקל, יוחזר ב-10 תשלומים שנתיים, וזאת למרות שמועד הפירעון האחרון של האג"ח המקורית הוא בתוך שמונה שנים.

כאמור, כדי לבצע את הסדר החוב נאלצו בעלי השליטה בחברה להזרים לה 8 מיליון שקל. זאת, על ידי הקצאת מניות במחיר של 3 שקל למניה, כאשר מחירה היום בעת פתיחת המסחר עמד על 83 אגורות. בנוסף, צפויה כרמל לקבל הלוואה בסך 5 מיליון שקל עם קבלת ההסדר על ידי מחזיקי אגרות החוב, ועוד מיליון שקל מתזרים המזומנים העתידי של החברה.

"אנו מאמינים בחברה וביכולותיה, ולפיכך מזרימים אליה כסף", אמר היום עופר איתני, מנכ"ל כרמל אחזקות. "הפדיון החלקי, הקצאת המניות ושיפור יחס ההמרה יאפשרו למשקיעים בסופו של יום תמורה נאותה להשקעתם, במידה שהחברה תציג שיפור בתוצאותיה", הוסיף.

איתני הדגיש כי ההסדר חיוני להמשך קיום החברה, לנוכח ההפסדים שנגרמו לה בגין פעילות חברת הבת הטורקית, שכן פעילותה בישראל רווחית ויכולה לשרת את האג"ח שבמחזור.

ההסתבכות של כרמל אחזקות החלה לפני פחות משלוש שנים. ב-2006 החליטו בחברה לפנות לשוק הטורקי, שם חברו למשפחה מקומית להקמת מיזם משותף. בספטמבר 2007 גילו בכרמל אי-סדרים כספיים, שמהם התברר כי המשפחה הטורקית ניצלה את כספי החברה לכיסוי חובות פרטיים. כרמל, שנותרה עם חובות רבים בטורקיה, נכנסה למצב של חדלות פירעון, וכעת מסמנת את דרך היציאה שלה ממנו.

נציין עוד, כי כרמל מחזיקה גם ברשת הרהיטים ביתילי ובחברת חיפויי הרצפה טימבר.