מארק צוקרברג: ההצלחה הגדולה של פייסבוק הגיעה בזכות האיטיות

מנכ"ל ומייסד הרשת החברתית הסביר בפאנל בכנס הווב 2.0 בסן-פרנסיסיקו כי האתגר העיקרי שלהם היה לגרום לאנשים להרגיש נוח עם פרסום פרטיהם האישיים ברשת

אם להסתמך על דבריו בוועידת הווב 2.0 שנערכה בשבוע שעבר בסן-פרנסיסקו, אזי שתי המילים השגורות ביותר בפיו של מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל פייסבוק בימים אלה, הן 'אבולוציה' ו'איטרציה'. פייסבוק, הוא מדגיש, היא חברה שחבה את צמיחתה לתהליך איטי הנעשה בצעדים קטנים.

האתר, שצמח בקצב מסחרר מאז הקמתו ב-2004 כרשת חברתית לסטודנטים באוניברסיטת הרווארד, נמצא כעת, לדבריו של צוקרברג, בתהליך צמיחה נוסף עם השקת Facebook Connect, הרחבה המאפשרת לאתרים חיצוניים לעשות שימוש ביישומים המבוססים על הפלטפורמה שמעניקה להם פייסבוק.

"כל אחד יכול לעשות זאת", אמר צוקרברג, "הייתה לנו גרסת בטא סגורה ועכשיו פתחנו אותה לכל מי שמעוניין בכך".

בעבר, הופנו ביקורות כלפי פייסבוק על היותה מערכת סגורה הדורשת פתיחת חשבון משתמש וסיסמה, כעת, עם פתיחת היישומים של פייסבוק לכל דורש משיב המנכ"ל הצעיר על הביקורות הללו. "המעבר ממערכת סגורה למערכת פתוחה הוא מעבר טבעי, אך כדי שיווצרו מערכות פתוחות הן צריכות להתחיל איכשהו, איפשהו", רמז צוקרברג על תהליך ההתרחבות של האתר.

התגברו על החשש

אחד מעמודי התווך עליהם נשענת האבולוציה הזו, מציין צוקרברג, הוא חלוקת המידע על גבי הרשת. לדבריו, על מנת שאנשים ירגישו בטוחים עם חלוקת מידע אישי אודות עצמם ברשת, התהליך אותו עברה פייסבוק הוא תהליך הכרחי. "האתגר הגדול הוא לגרום לאנשים לעבור איתנו את כל השלבים, וראשית יש להביא אותם לפייסבוק ולגרום להם להרגיש נוח עם פרסום פרטיהם האישיים ברשת", אמר. "על אנשים היה להתמודד עם החששות הנלווים לרצונם לחלוק מידע דוגמת תמונות, מספרי טלפון, ושמות ברשת".

התהליך לא היה קל כלל וכלל, סיפר צוקרברג, בתחילת הדרך סבל האתר מבעיות רבות, שחלקן נבעו מהקצב המהיר של מספר המשתמשים בו והאפליקציות הרבות שהם הוסיפו, את חלקן מגדיר צוקרברג כאפליקציות ספאם, כשהצליחו בפייסבוק להשתלט על האפליקציות הם ריצו משתמשים רבים, אך בה בעת השאירו מספר לא מבוטל של מפתחי אפליקציות ממורמרים.

עדיף דיאלוג

כעת עם Facebook Connect, המצב טוב בהרבה, אמר צוקרברג "האפליקציות עכשיו נמצאות תחת שליטה יותר הדוקה מצידנו, למדנו מהטעויות שעשינו עם פתיחת אתר פייסבוק המקורי".

גישתו של צוקרברג, הדוגלת בסבלנות ובפיתוח זהיר ואיטי, עוררה את חמת זעמם של רבים מהגורמים העסקיים הקשורים ל- Facebook Connect, שלא צפוי להכניס לחברה רווחים בשלב הראשון. "אך אנחנו רק בהתחלה", ציין צוקרברג.

עם זאת, ישנם גם סיפורי הצלחה, מודעה שפורסמה באתר ה"ניו-יורק טיימס", הציעה לגולשים לשלוח גליון מתנה דיגיטלי של העיתון לחבריהם בפייסבוק. לדברי צוקרברג, 200,000 גליונות כאלה נשלחו ביום אחד בלבד. "פרסום באינטרנט המקבל אוריינטציה חברתית דומה יותר לדיאלוג מאשר להעברת מסר חד-כיווני", הסביר צוקרברג.