קן צפויה להמליץ על כניסה מיידית של הבנקים הגדולים לייעוץ פנסיוני

ההערכות - לאחר שהבנקים הבינוניים לא הצליחו להעמיד תשתית של ייעוץ פנסיוני לפי התנאים שקבעה רשות ההגבלים

הממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, צפויה להמליץ על כניסה מיידית של הבנקים הגדולים לייעוץ הפנסיוני לכלל הציבור. כך מעריכים מקורבים לנושא. ל"גלובס" נודע כי מנתונים שהצטברו אצל קן עולה כי הבנקים הקטנים למעשה לא הצליחו להעמיד תשתית של ייעוץ פנסיוני ברמה מספקת, וכי שיעורי החדירה נמוכים מהצפוי.

סוגיה זו צפה בימים אלה על רקע המשבר בשווקים בארץ ובעולם והבהלה שתפסה את הציבור הרחב בישראל. לאחרונה נשמעו הערכות בשוק כי המפקח על הביטוח באוצר, ידין ענתבי, שוקל לשנות את לוח הזמנים לכניסת הבנקים הגדולים, לאומי והפועלים, לייעוץ לציבור הרחב בישראל. זאת על רקע גידול חד בפדיונות בקופות הגמל והצורך הגובר של הציבור לקבל ייעוץ פנסיוני איכותי שימנע מהעמיתים לפעול מתוך בהלה. לפי שעה לא התקבלה החלטה בנושא. ההחלטה בנושא מתן רישיון הייעוץ הפנסיוני נתונה בלעדית בידיו של המפקח על הביטוח ענתבי ובסמכות קן רק להמליץ.

מיום 1 בינואר 2009 הייעוץ בבנקים יהיה לגבי כל המוצרים הפנסיוניים - גמל, פנסיה וביטוח חיים. על-פי ההבנות בין ענתבי לבין לאומי והפועלים, יוכלו הבנקים הגדולים להיכנס לייעוץ פנסיוני לעצמאים, לשכירים בפריפריה ולשכירים במגזר הערבי, מיד עם קבלת הרישיון.

הבנקים הקטנים יתחילו לספק את הייעוץ בביטוח חיים בינואר 2009, והבנקים הגדולים יספקו את השירות מאפריל 2009. כניסה לייעוץ מלא לשכירים של הבנקים הגדולים, כולל ייעוץ פנסיוני, תהיה נכון להיום רק באוגוסט 2010. לאומי כבר קיבל את רישיון הייעוץ מהאוצר והחל בפיילוט, לפי המגבלות הנוכחיות.

מחיר הדחייה

ביולי 2007 החליט ענתבי לעכב את כניסת הבנקים הגדולים לייעוץ הפנסיוני, לפרק זמן של שנתיים עד שלוש שנים. קן התבקשה אז לחוות את דעתה בנושא לבקשתו של ענתבי. בחינתה של הרשות התמקדה בשלושה היבטים: השפעת המהלך על שוק הייעוץ הפנסיוני; השפעת המהלך על תחום הבנקאות בכלל; וה"מחירים" של דחייה כזו.

בעקבות הבדיקה, המליצה רשות ההגבלים לחייב את הבנקים הבינוניים לגייס לכל הפחות 110 אלף לקוחות, בתום שנה ממתן רישיון הייעוץ - אם חלון הבלעדיות שלהם יעמוד על שנתיים. אם חלון הבלעדיות יעמוד על שלוש שנים, היא המליצה לחייבם לגייס בתום השנה הראשונה 120 אלף לקוחות, ובתום שנתיים - 250 אלף לקוחות.

קן אמרה אז כי אם הבנקים הבינוניים לא יצליחו להעמיד מערך ייעוץ פנסיוני, יש לאפשר כניסה של הבנקים הגדולים לייעוץ הפנסיוני. באופן הזה ביקשה הרשות ליצור איזון בין הדחייה בכניסת הבנקים הגדולים לייעוץ הפנסיוני, לבין המחויבות של הבנקים הבינוניים להעמיד מערך ייעוץ פנסיוני משמעותי לטובת הצרכנים.

הנתונים כיום מצביעים על כך שהבנקים הבינוניים לא הצליחו להעמיד מערך מספק, ולכם קן צפויה להמליץ על כניסה מיידית של הבנקים הגודלים לשוק הייעוץ הפנסיוני.

מרשות ההגבלים נמסר בתגובה: "רשות ההגבלים העסקיים ערכה לאחרונה בדיקה ביחס להתפתחויות בענף שירותי הייעוץ הפנסיוני. בעקבות הבדיקה, תועבר בימים הקרובים המלצה למפקח על הביטוח ושוק ההון".