לראשונה מופעלת רגולציה על חברות הדירוג: האיחוד האירופי פירסם תקנות מחמירות

על חברות הדירוג יהיה לציית לכללים אשר יבטיחו מניעת ניגוד אינטרסים ; תתקיים בקרה פנימית של החברות על מתודולוגיית הדירוג ; תובטח שקיפות הדירוג ; גם בישראל יש כוונה לאמץ את התקנות

נציבות האיחוד האירופי פירסמה היום (ד') הוראות דרקוניות אשר מגבילות את הפעילות של חברות הדירוג, זאת בהתאם להמלצות הפורום העולמי ליציבות פיננסית (FSF). ההוראות החדשות קובעות את התנאים לרישום חברות דירוג אשראי ומכניסה אותן למשטר רגולציה הדוקה אשר תתבצע על ידי פקחים מטעם האיחוד.

על פי ההוראות החדשות, על חברות הדירוג לציית לכללים אשר יבטיחו מניעת ניגוד אינטרסים בעת הדירוג, יוודאו בקרה פנימית של החברות על מתודולוגיית הדירוג ויבטיחו את שקיפות הדירוג.

בין הכללים החדשים ניתן למנות איסור על חברות דירוג להעניק שירותי יעוץ, איסור על דירוג של מכשירים פיננסים שאין עליהם מספיק מידע איכותי כדי לבסס את הדירוג. בנוסף יחויבו חשיפת המודלים, המתודולוגיות והנחות היסוד שמהוות בסיס לדירוג, פרסום דו''ח שקיפות שנתי ויצירת מנגנון בקרה פנימי שיפקח על איכות הדירוג.

כמו כן על חברות הדירוג יהיה למנות לפחות שלושה דירקטורים עצמאים במועצת המנהלים אשר שכרם אינו תלוי בביצועי חברת הדירוג. הדירקטורים העצאים יכהנו קדנציה אחת בלבד שתהיה עד חמש שנים וניתן יהיה לפטרם רק במקרה של התנהגות מקצועית בלתי הולמת. עוד נקבע כי לפחות אחד משלושת הדירקטורים חייב להיות מומחה באיגוח ובמוצרים מובנים.

בתגובה להוראות מסר צ'רלי מאק קריבי, הנציב האירופי לענייני שירותים פיננסיים כי "הכללים חיוניים כדי להחזיר את אמון המשקיעים האירופים בחברות דירוג האשראי. אירופה תוביל את העולם בתקנות. הכללים שלנו הם קשוחים והולכים רחוק יותר מהחקיקה הקיימת בכל העולם".

גם בישראל יש כוונה לאמץ את תקנות ה-FSF. הרשות לניירות ערך, בראשותו של פרופסור זוהר גושן, פועלת מזה זמן מה לגבש חקיקה שתסמיך אותה לפקח על חברות הדירוג הישראליות - S&P מעלות ומידרוג. צוות מיוחד של הרשות שוקד בימים אלו הכנת טיוטת החוק. החברות יידרשו תחת הפיקוח לחשוף את המודלים בצורה שקופה ואת שיקוליהן במתן דירוג. יצויין כי מתן סמכות הפיקוח לרשות ניירות ערך היא על דעתם של בנק ישראל ומשרד האוצר.

במסגרת החקיקה צפויה הרשות לניירות ערך לקבל גם סמכות לביצוע בדיקות נאותות לדירקטורים ולבעלי תפקידים בחברות הדירוג. זאת בדומה לרגולטורים אחרים שמאשרים את הדירקטורים בגופים המפוקחים על ידם (בנקים וחברות ביטוח). כמו כן נשקלת האפשרות לחייב את עובדי חברות הדירוג ברישוי מתאים, שכן הרשות רואה בהם מתווכי מידע. בכך היחס לעובדי חברות הדירוג יהיה כמו היחס לאנליסטים וליועצי השקעות, המחוייבים להחזיק ברישיון.