נציב שירות המדינה מתכונן לבחירות ומקפיא את המינויים בשירות המדינה

על-פי ההנחיות, על השר המכהן בממשלת מעבר להימנע ככלל מהחלפת מנכ"ל המשרד ; בנוסף, חל איסור על מינוי של קבע למשרות שנושאיהן מתמנים ע"י הממשלה או הטעונות אישורה

נציבות שירות המדינה מפרסמת היום (ה') הנחיות למשרדי הממשלה בכל הנוגע למינויי בכירים בתקופת הבחירות. ההנחיות מבוססות על הכללים הקיימים של היועץ המשפטי לממשלה.

על פי ההנחיות, על השר המכהן בממשלת מעבר להימנע ככלל, מהחלפת מנכ"ל המשרד. נזכיר כי מנכ''ל משרד ממשלתי נחשב למשרת אמון. בנוסף, חל איסור על מינוי של קבע למשרות שנושאיהן מתמנים על-ידי הממשלה או הטעונות אישורה. עם זאת, מינויים באמצעות מכרז יימשכו כסדרם.

בנציבות מבקשים להקפיד ביתר שאת על הכללים, לפיהם על הדרג הפוליטי במשרד (שר וסגן שר) וצוות לשכתו להימנע מכל מעורבות בהליכים לאיוש המשרות. לגבי וועדות איתור, בנציבות מורים להימנע מאיוש משרות כאלה אך מציינים כי ככל שקיים צורך ממשי באיוש המשרה דרך קבע באופן מיידי ולא ניתן למצוא לכך פתרון אחר, למשל באמצעות מילוי מקום או מינוי בפועל, תמליץ ועדת האיתור על מועמד אחד בלבד.

הדרישה תקפה גם לגבי ועדות איתור שהחלו בפעילותן קודם למועד הקובע, אך הליך המינוי טרם הושלם. עוד קובעים כי לגבי מינויים למשרות בכירות הפטורות באופן מלא מהליך תחרותי, ככלל, יש להימנע מהפסקת כהונה של ממלאי תפקיד כאמור וממינויים של קבע למשרות אלו. בהודעת הנציבות מודגש כי היא תקפיד על קיום הנחיות אלו ולא תאפשר מינויים של קבע לתפקידים בכירים בשירות המדינה עד לאחר הבחירות וכינון ממשלה חדשה, למעט מינויים מקצועיים מובהקים, שאין לגביהם ספק כלשהו בדבר העדר קיומה של זיקה אישית או פוליטית.