לייזה דוליטל מקומית

יקב סגל, שהוקם בגולה לפני כ-220 שנה, שייך כיום ליקב ברקן וממשיך להפתיע עם יינות איכותיים וייחודיים

יקב סגל נוסד בשנת 1787 על-ידי יעקב הירש בעיר בוברויסק, בלארוס. בשנת 1925 הקימה המשפחה את המזקקה הראשונה בישראל, ועם קום המדינה הוקם גם יקב. בשנת 2001 נמכר היקב לבעלי יקב ברקן. אנשי היקב, שזיהו את אפשרויות הגידול הטובות לענבים בגליל העליון, נטעו כרמים רבים ומהם הם מייצרים כיום את רוב יינותיהם.

ביקב מייצרים מגוון רחב של יינות: החל מסדרת יינות פשוטים ("של סגל") וסדרת מרום גליל, הנותנות תמורה מצוינת למחיר; דרך סדרת רכסים, שבה יינות בוטיק סופר פרימיום singal viniard (מכרם יחדי); ועד ליין הדגל, הקברנה הלא מסונן. בימים אלה יצאו לשוק שלושה יינות מסדרת רכסים: דובב מרלו, דישון קברנה סוביניון, ויין חדש - דובב ארגמן.

ארגמן הוא הזן היחיד שפותח בארץ, הכלאה של קריניאן וסוסאו, שנועדה ליצור זן כמותי בעל צבע טוב. אך זן כמותי לא נותן בהכרח זן איכותי, וכדי לשנות את ייעודו יש צורך לשנות לפחות את תנאי הגידול שלו. ביקב סגל סבורים ש"מקומיות" היא ערך יסודי של יין ושל תרבות בכלל, ולכן חשו ככורח כמעט מוסרי לנסות לייצר מן הארגמן יין בעל שיעור קומה. כך הרחיקו את "לייזה דוליטל" של הגפנים מ"שכונות הפשע" של אקלים השפלה הפנימית, והעבירו אותה אל ההר הצפוני, אל כרם דובב, ודיללו את היבולים כדי לגדל ענבים איכותיים יותר.

המלצות השבוע:

סגל רכסים דובב מרלו 2004

הולך טוב עם: בשרים עם ירקות בגריל.

אירוע מתאים: לקחת לארוחה בה צריך להרשים מישהו, ורצוי לאוורר אותו לפחות שעה לפני הארוחה.

טמפרטורת הגשה: 18-20 מעלות צלסיוס.

טרמינולוגיה מקצועית: 100% ענבי מרלו מכרם דובב. יישון 20 חודשים בחביות. באף עולים ניחוחות עשירים ורב-שכבתיים של עוגת פירות יבשים ותבלינים כמו פלפל ומנטה, וניל, שוקולד ונוגט. בפה היין מלא, עסיסי וטעים. מרלו עוצמתי.

מחיר: 110 שקל.

סגל רכסים דישון קברנה סוביניון 2005

הולך טוב עם: קדרות בשר ותבשילים, אוסובוקו וגם עגל צלוי עם פטריות.

אירוע מתאים: לקחת למסעדה טובה, לארוחה רומנטית, ואפילו בעת הצעת נישואין.

טמפרטורת הגשה: 18-20 מעלות צלסיוס.

טרמינולוגיה מקצועית: 100% ענבי קברנה סוביניון מכרם דישון. יישון 25 חודש בחביות. באף ניחוחות פירות שחורים וקירש, עם אגוזים, קינמון, עור וקפה, מוקה וטבק. בפה יין אלגנטי, רך ומענג. יין הדוניסטי.

מחיר: 110 שקל.

סגל רכסים דובב ארגמן 2006

הולך טוב עם: המבורגר, פסטה עם עגבניות או פלפלים ממולאים.

אירוע מתאים: להביא כקוריוז לחברים מביני עניין, עם סיפור העינב.

טמפרטורת הגשה: 18 מעלות צלסיוס.

טרמינולוגיה מקצועית: ענבי ארגמן. יישון 18 חודש. באף ניחוחות של ריבת פרי טרייה. בפה גוף סמיך, מרוכז ודחוס, עם חומציות רעננה מאוזנת, קפה וקקאו. יש בו ייחוד ואקזוטיקה.

מחיר: 110 שקל. *