מכרז תפור? הזוכה בשטח שמיועד לאיקאה בראשל"צ יידרש לשלם לה 293 מיליון שקל

האם המכרז החדש שפרסם היום מינהל מקרקעי ישראל לחכירת המתחם במעוין שורק בראשון לציון תפור למידותיה של זכיינית איקאה? מתנאי המכרז עולה, שלאף גורם אחר, מלבד אירוס הגלבוע, שבשליטת קבוצת ברונפמן-פישר, לא ישתלם להתמודד במכרז. מעבר למחיר המינימום על הקרקע שנקבע על 132 מיליון שקל, יצטרך הזוכה לשלם 293.6 מיליון שקל דמי השבת השקעות לאירוס הגלבוע בגין עלויות הבנייה שבוצעו במקום.

המכרז המתייחס לשטח של 98 אלף מ"ר, מחליף את המכרז בו זכתה אירוס הגלבוע ב-2006 כשהציעה לשלם 109 מיליון שקל, לצורך הקמת הסניף השני של רשת הרהיטים השוודית. לפני שנה ביטל בית המשפט לעניינים מינהליים בת"א את זכייתה במכרז משום שלטענת השופטת נורית אחיטוב זכתה אירוס הגלבוע ליחס מועדף.

המכרז אמנם מגדיר את המתחם ככזה המיועד לתעשייה אך סביר להניח שאף תעשיין לא יתמודד בשל אחד הסעיפים במכרז, שלפיו על המתחם חלה תוכנית מסחרית שנמצאת בהליכי דיון בוועדות הסטאטוטוריות, שטרם מוצו.

מדובר בתוכנית שהוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מחוז מרכז הפקידה בתנאים בחודש מאי, שקובעת כי במתחם ניתן יהיה לעשות שימוש למסחר ולמקם מוקד אחד של מסחר מיוחד בהיקף של 24 אלף מ"ר - שטח שלא ניתן לחלק למספר חנויות - והכוונה היא לאיקאה.

ל"גלובס" נודע כי אירוס הגלבוע שוקלת לגשת למכרז החדש. מיותר לציין שאם היא עצמה תזכה היא לא תצטרך לשלם לעצמה דמי השבת השקעות. אולם מעבר לכך קשה לדמיין גורם אחר שיהיה מסוגל להוציא אל הפועל תוכנית בהיקף כה גדול. ולמרות זאת, איקאה מכינה את עצמה לאפשרות שגוף אחר יזכה במתחם והיא תיאלץ לנהל איתו מו"מ לשכירת המקום.

מאירוס הגלבוע נמסר כי היא שוקלת את צעדיה. עד סגירת הגיליון לא התקבלה תגובת מינהל מקרקעי ישראל.