מתיחה בארה"ב: גיליון מזויף של "ניו יורק טיימס" הופץ ב-1.2 מיליון עותקים

הגיליון המזויף נשא את הכותרת הראשית: "המלחמה בעיראק הסתיימה" ; המתיחה הופקה בידי קבוצה המכנה את עצמה "The Yes Men", שכבר ביצעה מתיחות אחרות בעבר

אתמול (ד') הופצו יותר מ-1.2 מיליון עותקים מזויפים של העיתון "ניו יורק טיימס" בערים ניו יורק ולוס אנג'לס, כאשר בעמוד הראשון מתנוססת הכותרת: "המלחמה בעיראק הסתיימה".

המהדורה המזויפת בת 14 העמודים, שנשאה את התאריך 4 ביולי 2009, יום העצמאות הבא של ארה"ב, היא מתיחה שהופקה בידי קבוצה המכנה את עצמה "היסמנים" (The Yes Men), שכבר ביצעה מתיחות אחרות בעבר, כולל התחפשות לפקידים של ארגון הסחר העולמי כדי להכריז על פירוקו של הארגון.

דוברת "ניו יורק טיימס", קתרין מאתיס, אמרה כי "מדובר במהדורה מזויפת, ואנחנו בודקים את זה".

בהודעה שנשלחה מאתר אינטרנט שהקימה קבוצת ה"יסמנים", במקביל להפצת המהדורה המזויפת של העיתון, נכתב שהפקת המהדורה דרשה עבודת הכנה של שישה חודשים, ושהעיתון הודפס בשישה בתי דפוס שונים, ולאחר מכן הוא חולק באמצעות אלפי מתנדבים.

בעמוד הראשון של המהדורה מופיעה כתבה שבה נאמר כי "שרת החוץ לשעבר, קונדוליזה רייס, הודתה בפני חיילים שממשל בוש ידע היטב, עוד לפני הפלישה, שלסדאם חוסיין לא היה נשק להשמדה המונית". בין הכותרות האחרות במהדורה המזויפת: "אושר החוק לשכר מקסימום"; "הנפט המולאם יממן את המאמצים לשינוי אקלימי"; ו"העם מתכנן: כלכלה שפויה".

בעמוד השלישי של המהדורה מתנוססת מודעה של עמוד שלם, לכאורה מטעמה של חברת הנפט הגדולה בעולם, אקסון מוביל, שבה נאמר שהחברה מקדמת בברכה את קץ המלחמה בעיראק, ושהשלום הוא "רעיון שממנו יכול העולם להרוויח".

חוברת ההדרכה שחולקה למתנדבים שהפיצו את עותקי המהדורה, כללה מדור של "שאלות נפוצות". בתשובה לשאלה "מי אחראי לעיתון הזה?" נאמר "מי יודע? השמועה אומרת שמדובר בקבוצת פובליציסטים מכמה עיתונים מובילים, כולל ה'ניו יורק טיימס'".

ה"יסמנים", שכבר שימשו כנושא לספר ולסרט דוקומנטרי ב-2004, הצליחו לבצע מתיחות שכללו התחפשות לנציגי אקסון מוביל ולחברים במועצת הנפט הלאומית, במטרה לשאת נאום בוועידת הנפט הקנדית.