אובמה על פולסון: "אני חושב שהוא יהיה הראשון שיודה שלא כל דבר שנעשה השיג את התוצאה"

נשיא ארה"ב הנכנס מציין בראיון ל-"60 דקות" כי הוא לא מרוצה מתפקוד פולסון בתוכנית החילוץ ; "מאבק בעיקולי הבתים יהיה אחת ממשימותיי הראשונות כנשיא" ; "למו"מ בין בנקים לבעלי משכנתאות תהיה השפעה על הכלכלה כולה" ; "הסיוע לתעשיות הרכב אינו צ'ק פתוח"

מאבק בעיקולי בתים יהיה אחת ממשימותיי הראשונות כנשיא כך אומר הנשיא הנבחר ברק אובמה בראיון לתכנית "60 דקות" שתשודר הלילה (א') ברשת סי.בי.אס.

בתשובה לשאלה מה יהיו הדברים שיפעל לשנותם לאחר שיושבע לנשיאות, אמר אובמה: "לא התמקדנו בעיקולים ובמה שקורה לבעלי הבתים במידה שהייתי רוצה... אנחנו צריכים להקים (מנגנון) למו"מ בין בנקים לבין בעלי משכנתאות כדי שאנשים יוכלו להישאר בבתיהם. לכך תהיה השפעה על הכלכלה כולה. דבר אחד שאני נחוש לעשות הוא, שאם לא תהיה לנו תכנית בעלת מיקוד ברור למען בעלי הבתים לפני שאושבע, אז תהיה לנו תכנית כזו לאחר שאכנס לתפקיד".

על השאלה האם הוא מתואם עם שר האוצר, הנרי פולסון, לגבי תכנית החילוץ הפיננסית, השיב אובמה: "פולסון עובד ללא לאות בנסיבות קשות מאוד... אני חושב שהוא יהיה הראשון שיודה, שלא כל דבר שנעשה השיג את התוצאה שהוא קיווה להשיג. מינינו מישהו בצוות שלי להעברת השלטון שנמצא במגע עם פולסון על בסיס יומי. אנחנו מקבלים את המידע הנחוץ ואנו מעלים הצעות בנסיבות מסוימות לגבי הגישה שנראית לנו נכונה לפתרון בעיות".

האם הוא מקשיב? שאל המראיין.

"נחיה ונראה", השיב אובמה.

הנשיא הנבחר מודע לכך שהוא והקונגרס, בשליטה דמוקרטית, אינם תמימי דעים בסוגיית הסיוע הפדרלי לתעשיית הרכב. הקונגרס הודיע, שאין בנמצא מספיק קולות כדי להעביר סוג כלשהו של חבילת סיוע לג'נרל מוטורס, בעוד שאובמה תומך בחבילה כזו.

תגובת אובמה: "קריסה מוחלטת של תעשיית הרכב תהיה אסון בסביבה הכלכלית הנוכחית... לכן אני מאמין שעלינו לספק סיוע לתעשיה זו. אבל אני חושב שאיננו יכולים להגיש צ'ק פתוח. לכן אני מקווה שבשיחות בין הקונגרס לבין הבית הלבן, השבוע, יוחלט שהסיוע אכן יינתן, אבל בה בעת יובהר שהוא מותנה בשת"פ בין העובדים, ההנהלה, הספקים, המלווים ובעלי-המניות. שיתוף הפעולה הזה צריך להוליד תכנית: איך צריכה להיראות תעשיית רכב בת-קיימא בארה"ב?

"הכונה היא ליצור הלואת גישור שתוליך למטרה מסוימת, בניגוד להלוואה לגשר שאינו מוליך לשם מקום; את זה עדיין לא ראינו" אמר אובמה.

הנשיא הנבחר אמר עוד, שבדעתו ללכת בעקבותיו של הנשיא אברהם לינקולן, ששילב בממשלו אנשים שהתנגדו לו או התמודדו מולו בבחירות. "אני חושב שלינקולן היה חכם מאוד", אמר אובמה. בסוף השבוע פורסמו ידיעות שהילארי קלינטון היא אחת המועמדות המרכזיות למשרת שר החוץ. בעבר אמר אובמה שימנה רפובליקן או רפובליקנים למשלו.