החשכ"ל: "ניתן להקים את מתקן ההתפלה באשדוד בפטור ממכרז"

הודעה זו באה בעקבות דרישת ראש הממשלה, אהוד אולמרט, למצוא פתרון משפטי שיאפשר לחברת מקורות להקים את המתקן המתוכנן להפיק כ-100 מיליון מ"ק מים בשנה

"ניתן להקים את מתקן ההתפלה באשדוד בפטור ממכרז", כך אמר החשב הכללי באוצר, שוקי אורן, במהלך ישיבת ממשלה שדנה במשבר החמור במשק המים.

הודעה זו באה בעקבות דרישת ראש הממשלה, אהוד אולמרט, למצוא פתרון משפטי שיאפשר לחברת מקורות להקים את המתקן המתוכנן להפיק כ-100 מיליון מ"ק מים בשנה. שר המשפטים, פרופ' דניאל פרידמן, אמר במהלך דיון, כי אם הממשלה תחליט שיש צורך במתקן הוא יבנה וכי אם יהיה צורך הממשלה יכולה לשנות את החוק בעניין החובה מפטור ממכרז.

את המתקן באשדוד תכננה להקים מקורות באמצעות חברת הבת, מקורות יזום. כחלק מהחלטה זו הטילה מקורות את הקמת המתקן על שתי חברות שזכו במכרז קודם, להפקת 40 מיליון מ"ק מים בשנה. בתגובה פנתה IDE לבית המשפט בטענה שמאחר ומקורות קבלה אישור להגדיל את המתקן, עליה לפרסם מכרז חדש. בית המשפט קיבל טענה זו ומקורות החלה להיערך לפרסום המכרז.

בעיה נוספת הכרוכה במתקן זה נובעת מהעובדה, שבניגוד למתקני ההתפלה האחרים באשקלון ובאשדוד, המדינה לא התחייבה לרכוש את המים המותפלים שייצר מתקן זה. מנהל רשות המים, אורי שני, אמר בשבוע שעבר במסגרת ועדת החקירה למשק המים, שלא יהיה מנוס מלשנות גם החלטה זו. עם אישור הקמת המתקן של מקורות, יפעלו בארץ ארבעה מתקני התפלה, באשקלון, בחדרה, בפלמחים ובאשדוד.

במהלך הישיבה אמר שר התשתיות, בנימין בן אליעזר, שלא יהיה מנוס מקיצוץ נוסף של 150 מיליון מ"ק מים לחקלאות. לדבריו, זוהי ללא ספק מכת מוות שתחייב תמיכה בחקלאים. עוד אמר שיהיה צורך בהקמת מפעלים נוספים להשבת קולחים בהיקף של 100 מיליון מ"ק בעלות של כמיליארד שקל.

מנהל רשות המים, פרופ' אורי שני, אמר, שלא תהיה ברירה אלא לייבש גינות במגזר הביתי והכפרי. יש לציין, שבמסגרת ועדת החקירה למשק המים אמר שני, שבשנים הקרובות יש להשקיע כ-17 מיליארד שקל במשק המים. השקעה זו תכלול הקמת מתקני התפלה שיפיקו כ-700 מיליון מ"ק מים בשנה, כהיקף הצריכה הפרטית בארץ וכן הקמת צנרת חדשה שתזרים את המים המותפלים ליעדים השונים. שני הדגיש שהצנרת כיום מזרימה את המים מצפון לדרום. הקמת מתקנים לאורך החוף תחייב את שינוי כיוון הזרימה ולכן הצורך בצנרת חדשה.