מחירי המזון בעולם ממשיכים לרדת - אבל בארץ עוד לא עידכנו מחירים

מחירי חומרי-הגלם בעולם ממשיכים לרשום ירידות חדות, אך בארץ ספקי המזון מעדיפים לעצום עיניים ולא להוזיל את המחירים לצרכן ; רמי לוי: "היצרנים הגדולים מנצלים את המותגים החזקים שלהם ולא מורידים מחיר"

"אני קורא לצרכנים לקנות רק מה שהם צריכים ולא מעבר לזה, עד שכל היצרנים הגדולים שמנצלים את המותגים החזקים שלהם ולא מוזילים את המחיר, יורידו את המחיר. אין שום הצדקה בעולם שחומרי הגלם יורדים, החשמל יורד, הדלק יורד, אבל המוצרים לא. ברגע שיהיה פחות ביקוש, המחיר ירד באופן אוטומטי". כך אומר היום ל"גלובס" רמי לוי, מנכ"ל ובעל השליטה ברשת רמי לוי שיווק השקמה, בתגובה לאי הוזלת המחירים לצרכן על רקע ירידה במחירי הסחורות בעולם.

מבדיקת "גלובס" עולה כי בחודש האחרון המשיכו מחירי הסחורות בעולם לרשום ירידות משמעותיות ולמרות זאת, הדבר לא בא לידי ביטוי בהוזלת המחירים לצרכן. למעשה, מחירי התירס, האורז והחיטה מחקו את כל עליות המחיר שרשמו במהלך השנה הנוכחית ומחירם היום נמוך ממחירים בתחילת השנה. בבורסת הסחורות של שיקגו, רשם בחודש האחרון מחיר החוזים העתידיים של האורז ירידה של 14% ל-313.9 דולר לטון. מחיר האורז רחוק היום ב-38% ממחיר השיא שנרשם במאי 2008. מחיר התירס רשם אף הוא בחודש האחרון ירידה של 5% ומחירו היום עומד על 383.5 דולר לבושל, רחוק ב-51% ממחיר השיא שהוא רשם רק ביוני 2008. יצויין כי המחיר נמוך ב-19% ממחירו בתחילת השנה.

מחיר החיטה העומד על 55.5 דולר לבושל, רחוק ב-43% ממחיר השיא שהוא רשם ביוני 2008. בחודש האחרון לבדו נשחק מחיר התירס ב-5% ומתחילת השנה הוא השלים שחיקה של 30% במחיר. חשוב לציין כי במקביל גם מחיר הנפט המשפיע באופן ישיר על מחירי האריזות, רשם מתחילת בחודש ירידה של 17% ומתחילת השנה ירידה של 41.6%.

צפוי לרדת בקרוב

למרות הירידות החדות, המחירים לצרכן לא יורדים ולעתים אף רושמים עלייה. לפי נתוני סטורנקסט, מחירו הממוצע של ק"ג אורז פרסי עמד בחודש אוקטובר האחרון של 10.10 שקל, מחיר הגבוה ב-56.8% ממחירו לפני שנה שעמד על 6.44 שקל לק"ג. גם מחיר השמן לא הוזל עדיין, ומחירו של שמן קנולה 1 ליטר עמד באוקטובר על 15.06 שקל, מחיר היקר ב-43% ממחירו לפני שנה שעמד על 10.53 שקל בלבד. בחודש האחרון התייקר מחיר הקמח בכ-6% ועמד על 4.3 שקל לק"ג קמח לבן, לעומת 3.67 שקל לק"ג אשתקד.

מוצרים נוספים שרשמו התייקרות באוקטובר הם העוף הקפוא (10.7%), הקורנפלקס הרגיל (2%), הביצים (2.4%), הקפה הנמס והשחור (2%-3%) ועוד.

שני המוצרים שרשמו בחודש האחרון הוזלה הם הלחם האחיד הארוז שרשם ירידה של 2.4% והטחינה שמחיר אריזת חצי ק"ג ירד ב-6%. ואולם, גם מחירים של מוצרים אלה יקר עדין ממחירם לפני שנה. מחיר הלחם יקר עדין ב-10% ומחיר הטחינה יקר ב-30.5%.

מדוע אם כן המחיר לצרכן לא יורד? ברשתות מסבירים שהספקים ממאנים להוריד את המחירים. "במו"מ שלי מול הספקים אני שואל אותם למה הם לא מורידים את המחירים והם טוענים שאין סיבה שהם יורידו כי יש להם מלאים ישנים. מה שקורה בארץ הוא שכאשר חומר הגלם עולה, היצרנים הגדולים מעלים צ'יק צ'ק את המחיר, אבל כשחומר הגלם יורד, הם לא מורידים. אני חושב שהם צריכים היום ללכת לקראת השוק. כולנו רואים שהשוק במיתון", אומר לוי.

לדברי יעקב לסקוב, מנכ"ל שמן תעשיות, המחיר לצרכן אומנם עדיין לא ירד, אבל הוא צפוי לרדת בקרוב. "המחירים בעולם יורדים ואנחנו מתאימים את עצמנו. עוד לא הורגשה ירידה במחיר לצרכן, אבל היא תורגש בקרוב מאוד. אנחנו אומנם לא קובעים את המחיר לצרכן אבל אנחנו בדרך להוזלת המחיר לרשתות ואני בטוח שהמחיר לצרכן ירד", אומר לסקוב.

לדברי לסקוב, בשוק מורגשת ירידה בצריכה. "אנחנו במיתון, הם יותר זהירים וחיים מהיד לפה. כל הצריכה יורדת כי אנשים מבזבזים פחות. עם זאת, הפרופורציות בין סוגי השמנים לא השתנו והמוצרים היקרים אף במגמת עלייה.

מרכיב השמן בצריכת המשפחה לא גבוה ואנחנו רואים בבירור מגמה של העדפת מוצרים בריאים יותר גם כשהם יקרים יותר".

האם ספקים נוספים במשק מתכוונים להוזיל את המחירים? לא ממש. דובר קבוצת שטראוס מסר היום כי קבוצת שטראוס ספגה עליות מחיר של עשרות אחוזים בחומרי הגלם בשנה האחרונה ונמנעה במשך זמן רב מלהעלות את מחירי מוצריה באופן דרסטי. כמו כן, כאשר הקבוצה ביצעה עדכון מחירים, הוא בוצע במינימום הנדרש. עוד מסרה הקבוצה כי "חלק ניכר ממחירי הסחורות שירדו לאחרונה בעולם אינם מרכזיים בתמהיל חומרי הגלם של מוצרי החברה, ובכל מקרה אין הירידה האחרונה במחירי חומרי הגלם בעולם מובילה למחירי הבסיס שהיו לפני כשנה וחצי".

בתנובה העדיפו להימנע מהתייחסות ספציפית וציינו רק כי הם "בודקים ובוחנים את הירידות במחירי חומרי הגלם".

עד למועד פרסום הידיעה לא התקבלה תגובת חברת זנלכל האם בדעתה להוזיל את מחיר מוצרי התירס.