משבר חג המולד: ירידה חדה בקניית תלושי שי לקראת החגים בארה"ב

מכירות התלושים צפויים להתכווץ השנה בכ-1.4 מיליארד דולר ; אחת הסיבות לירידה הצפויה היא שלא ניתן לרכוש באמצעות תלושי השי מוצרים במבצע

מכירות תלושי השי, שהיו מוצר לוהט בשנים קודמות, צפויות לצנוח בכ-6% בעונת החגים הקרובה - חג המולד וראש השנה החדשה - מכיוון שהצרכנים מנסים לחסוך באמצעות רכישת מוצרים בהנחה. כך עולה מסקר שאת ממצאיו פרסמה אתמול (ב') התאחדות הקמעונאים הלאומית בארה"ב (NRF).

על-פי ממצאי הסקר, מכירות תלושי השי צפויות להתכווץ ל-24.9 מיליארד דולר בעונת החגים הקרובה. אשתקד עמדו מכירות תלושי השי על 26.3 מיליארד דולר, לעומת 24.8 מיליארד דולר ב-2006 ו-18.5 מיליארד דולר ב-2005.

אך הסקר גילה כי לא רק שפחת מספר הצרכנים המתכננים לרכוש תלושי שי, אלא שרוכשי התלושים צפויים להוציא פחות על התלושים - 147.33 דולר בממוצע בשנה הנוכחית, לעומת 156.24 דולר ב-2007.

"מכיוון שתלושי אשראי אינם יכולים לשמש לרכישת מוצרים במבצע, יעדיפו צרכנים שמבקשים לחסוך להימנע מרכישת תלושי שי לטובת מוצרים במבצע לחגים", נאמר בהודעה שפרסמה נשיאת ומנכ"לית NRF, טרייסי מאלין.

התחזית לירידה במכירות תלושי השי התפרסמה במקביל לתחזית נוספת שפרסם ה-NRF, ושלפיה יגדלו המכירות בעונת החגים בקצב האיטי ביותר מאז 2002. הצרכנים מתמודדים עם ירידה בשווי יחידות הדיור שלהם, תנודות חדות במחירי האנרגיה, גידול באבטלה ומחנק האשראי, ועקב כך הצטמצם כוח הרכישה שלהם.

בתגובה, הקמעונאים כבר מציעים הנחות אדירות על תלושי שי במטרה לפתות את הצרכנים, אך הצרכנים עשויים לגלות כי בעונת החגים הקרובה יהיה ביכולתם לרכוש מתנות תמורת סכומים קטנים יותר מהסכומים שבהם הם תכננו לרכוש תלושי שי.

הירידה במכירות תלושי השי עלולה לפגוע בתוצאות הקמעונאים בחודשים הבאים. "ייתכן שהקמעונאים ייאלצו לבצע התאמות מסוימות בתוכניות החגים, מכיוון שמספר קטן יותר של צרכנים יבקרו בחנויות בינואר כדי להשתמש בתלושי שי", אמרה מאלין.