קופ"ח כללית: חברת הביטוח אליהו מסרבת בשיטתיות לשלם עבור טיפולים למבוטחיה

בתביעה נטען כי אליהו אינה משלמת על טיפולים שהעניקו בתי-החולים של הכללית למבוטחיה שנפגעו בתאונות דרכים

שירותי בריאות כללית תובעת בבית המשפט המחוזי מרכז כ-4.3 מיליון שקל מחברת הביטוח אליהו, שבשליטת שלמה אליהו, בטענה שאינה משלמת חשבונות על טיפולים רפואיים שהעניקו בתי-החולים של הכללית למבוטחי אליהו שנפגעו בתאונות דרכים. "מדובר במלחמת התשה אותה מנהלת אליהו מזה מספר שנים כנגד הכללית", נטען.

באמצעות עו"ד ארז דר-לולו ממשרד ליפא מאיר ושות' טוענת הכללית, כי התחמקותה של אליהו מתבטאת בהתעלמות מוחלטת מחלק מהחשבונות שנשלחים אליה, ובהעלאת טענות כנגד חשבונות אחרים, שאינן רלוונטיות לחבותה המוחלטת כלפי הכללית, אלא לכל היותר ליחסיה עם מבוטחיה.

מהתביעה עולה כי הכללית כבר הגישה 3 תביעות נגד אליהו לבית משפט השלום בתל-אביב, בגין חוב עבר בסך כ-3.5 מיליון שקל. במארס השנה הגישה למחוזי מרכז תביעה בגין 5,435 חשבונות שאליהו סירבה לשלם מבלי להתייחס לאף אחד מהם. התביעה הנוכחית היא בגין 3,867 חשבונות שנשלחו לאליהו בשנים 2002-2008, ולטענת הכללית מרובם (2,478) היא התעלמה.

הכללית מציינת כי לפי הנחיות המפקח על הביטוח ופסיקת בתי המשפט, חברת ביטוח הדוחה תביעת מבוטח או צד ג', מחויבת לפרט את "כל נימוקי הדחייה" בהזדמנות הראשונה, שאם לא כן "לא תוכל להעלותם במועד מאוחר יותר".

מלחמת התשה

מלחמת ההתשה של אליהו, טוענת הכללית, כוללת שני נדבכים: תחילה היא מתעלמת מהחשבונות או שדוחה אותם בהנמקות לא רלוונטיות; אחר כך, כשהכללית נאלצת להגיש תביעה לבית המשפט, "מעלה אליהו לראשונה טענות נגד חבותה לשלם והיא עומדת על ניהול תביעה פרטנית ביחס לכל חשבון וחשבון (שעה שמדובר באלפי חשבונות!), במטרה למשוך את ההליכים עד אין קץ ולהתיש את הכללית (ובעקיפין להפעיל לחץ גם על בית המשפט, אותו היא מאיימת להציף בהתדיינויות אינסופיות, שתגזולנה זמן שיפוטי יקר)".

הכללית מציינת כי בעוד ששיעור הגבייה ממרבית חברות הביטוח הינו מעל 80%, הרי ששיעור הגבייה מאליהו הוא כ-57% בלבד. בתביעה נטען כי התנהלות אליהו גורמת לכללית לגירעון תקציבי ופוגעת ביכולתה לשמור על איזון.

למרות שאליהו גובה מראש את הכספים המיועדים לכיסוי חבויותיה בגין תאונות דרכים, במסגרת פוליסות החובה לרכב, נוצר מצב אנומלי שבו אליהו מחזיקה כספים ומפיקה רווחים, בעוד שהכללית, שהינה מלכ"ר, מממנת אותה על חשבון ציבור מבוטחיה.

טרם הוגש כתב הגנה. תגובת אליהו לא נמסרה עד לפרסום הידיעה. (ת"א 8740-11-08).