נשיא המדינה שמעון פרס נפגש עם 200 אנשי עסקים בסיטי של לונדון

קיבל תואר ד"ר לשם כבוד מאוניברסיטת הקינגס קולג' ; פרס: "ישראל מוכיחה דווקא על רקע המשבר הכלכלי העולמי כי יש לה כלכלה שניתן לסמוך עליה" ; שר התעשייה והמסחר הבריטי: "אנו מעוניינים שיותר ויותר חברות ישראליות יפעלו עימנו בשיתוף-פעולה"

נשיא המדינה, שמעון פרס, היה הבוקר אורח הכבוד ב"סיטי" של לונדון, מרכז פיננסים עולמי. בטקס רשמי בהשתתפות 200 אנשי העסקים הגדולים והמובילים בבריטניה הפועלים בסיטי ובמעמד שר המסחר והתעשייה הבריטי, הלורד פיטר מנדלסון, ראש הסיטי לורד מיור וראשי אוניברסיטת הקינגס קולג', קיבל הנשיא תואר ד"ר לשם כבוד.

בפתח דבריו קרא נשיא המדינה, דווקא על רקע המשבר הכלכלי העולמי לאנשי עסקים בריטיים וראשי חברות לפתוח עסקים בישראל, להשקיע בחברות מו"פ ישראליות ולהרחיב את שיתופי הפעולה הכלכלים-מסחריים עם ישראל: "ישראל מוכיחה דווקא על רקע המשבר הכלכלי העולמי כי יש לה כלכלה שניתן לסמוך עליה וחברות מתקדמות ביותר שמייצגות את העתיד. הכלכלה החדשה בנויה על העתיד, וישראל היא העתיד" אמר הנשיא.

לדברי פרס, "ישראל מובילה בעולם בתחומי האנרגיה החלופית, החקלאות, ציוד רפואי, מוצרי ביטחון פנים והיי-טק, והיא מהווה מעבדה עולמית עבור העולם במחקרים ובפיתוח מוצרים מגוונים בתחומים הללו. מי שרוצה לצעוד עם העתיד, כדאי לו לשתף פעולה עם מדינת ישראל", אמר הנשיא והודה על התמיכה בישראל ועל שיתופי הפעולה הכלכליים עם המדינה.

בדברים שנשא שר התעשייה והמסחר הבריטי, לורד מנדלסון, אמר כי "בריטניה היא השוק השני בגודלו לישראל באירופה וישראל היא שותפת הסחר השלישית בגודלה לבריטניה במזרח התיכון. אנגליה מעוניינת להרחיב את שיתופי הפעולה המסחריים עם ישראל.- ורואה בישראל מדינה מובילה בהשקעות, בחינוך להיי-טק ולמדעים ובפיתוח". מנדלסון ציין כי "בריטניה זקוקה לשיתוף פעולה הדוק יותר עם ישראל בעידן הכלכלה הגלובלית. אנו מעוניינים שיותר ויותר חברות ישראליות יפעלו עימנו בשיתוף פעולה", תוך שהוא צציין לחיוב את שיתוף הפעולה בין הסיטי לבורסה של תל אביב.

הנשיא פרס ניצל את נאומו להתקפה חריפה כנגד גורמים באקדמיה הבריטית המנסים לקדם חרם אקדמי על ישראל ואמר כי "מי שמוביל תהליכים אלה הוא צדקן חסר בסיס. ישראל היא מדינה מוסרית, דמוקרטית שמוכנה לשלום עם כל שכנותיה, אך לא נהיה מוכנים לפנות שטחים ובתמורה לקבל ירי טילים מאסיבי על אזרחים וילדים כפי שקורה בשדרות ובעוטף עזה".

בין ראשי המערכת הפיננסית ושוק ההשקעות הבריטיים שהשתתפו בכינוס היו יו"ר מועצת המנהלים של הבנק השוויצרי UBS, ראשי הסיטיגרופ, יו"ר הועדה לאנרגיה אטומית הבריטית, ברברה ג'אדג', ויו"ר חברת UBN, חברת המדינה והתערוכות הגדולה בעולם.

יצויין כי למעלה מ-40 חברות ישראליות נסחרות כיום בבורסה הראשית של לונדון ועוד 14 בבורסה המשנית (ה-AIM). היקפי סחר בין שתי המדינות נאמד ב-4 מיליארד דולר. היחסים הכלכליים התהדקו ב-1994 עם הקמת מועצת העסקים ישראל-בריטניה, בעת שדני גילרמן כיהן כראש לשכת המסחר.